Hoeveel mag je (van jezelf of je partner) uitgeven aan horloges?

Dit is een enorm complexe en persoonlijke vraag die voor iedereen anders is, maar hoe bepaal jij je horloge budget? Aantal varianten:

  • Een bepaald percentage van je vermogen mag in horloges zitten
  • Een horloge mag een percentage/ veelvoud van je maandsalaris zijn
  • Al het geld wat boven een bepaald bedrag zit in je spaargeld
  • Als ik het geld heb dan koop ik het. Ik bekijk later wel of ik rond kom en desnoods verkoop ik hem weer.

Ik merk dat het budget steeds verder wordt opgerekt naarmate ik er langer met deze hobby bezig ben. Op een gegeven moment zit er een significante gedeelte van je vermogen in horloges en vraag je je af of het niet uit de hand begint te lopen. Waar trekken jullie de grens? En zijn er mensen die hier afspraken over maken met hun wederhelft?

Er is geen goed of fout en iedereen moet doen wat die zelf goed vindt, maar ik vraag me af hoe andere liefhebbers hun balans bepalen tussen passie en financien.

8 likes
68 likes

Wat is dat spaargeld?

9 likes

Het zal ook veel afhangen of je het kan betalen zonder je pijn te doen.

2 likes

Grappig. Ik zou willen dat er een soort forum was waar zulke mensen bijeen kwamen.

59 likes

Als ik het niet (als ultieme grens) minimaal 2x als budget op mijn rekening heb staan geef ik het niet uit. Ook wegens eventuele mogelijke onkosten, koop horloges nooit van je laatste geld :grin: .

9 likes

Je kunt ervan vinden wat je wilt, maar ik ben wel mooi de enige met een Rolex bij onze voedselbank. :muscle:

109 likes
25 likes

Dat is het lastige. Stel je hebt 2k (of 20k of 200k) op je spaarrekening staan en daarnaast 1k (of 10k of 100k) in horloges zitten (verhouding 1 staat tot 2). Vinden jullie dit een acceptabele verdeling van vermogen? Er is geen goed of fout, maar ben benieuwd naar visies. Als er bijvoorbeeld ingebroken zou worden mij me en mijn horloges worden allemaal gestolen, zou ik denk ik niet zo snel de helft (ik denk niet eens een kwart) van mijn spaargeld direct weer in horloges steken. Dan voldoe ik wel al aan de stelregel, dat ik in staat ben alles twee keer te kopen, maar weet alleen niet of ik daar nog comfortabel mee ben.

Zolang je zelf alles kan betalen hoef je geen verantwoording af te leggen. Als je maar achter je aankopen staat.

5 likes

:point_up: . Zo weet ik wanneer ik weer wat rustiger aan moet doen met uitgeven. En heb je geld achter de hand voor een vervangende auto als die kapot gaat, etc. Afhankelijk van je levensstijl (en mate van luxe) moet je meer achter de hand houden.

Oja. En geen verantwoording. Deel het wel mede als er wat aan komt.

Ik mag van mn vrouw maar 30 euro per maand aan horloges uit geven en daarom heb ik geen rolex maar alleen seiko’s :disappointed_relieved::expressionless:

31 likes

Ach, dat is maar 12 jaar sparen voor een instapper :slight_smile:

2 likes

Ik heb niet een bepaalde grens/verhouding, hou gewoon een voor mij zelf redelijk bedrag aan spaargeld aan. Mocht ik om de een of andere reden in de financiele problemen komen dan zijn de meeste horloges die ik heb (gehad) toch binnen een week weer voor bijna hetzelfde bedrag verkocht en is er ook niks aan de hand. Een van de voordelen van student zijn is dat je naast je huur verder ook geen financiële verantwoordelijkheden hebt of verantwoording hoeft af te leggen.

3 likes

Hahaha vooral het onderschrift ‘Net worth $900 million’ is mooi hierbij. Oftewel: deze regel geldt eigenlijk nooit voor Jay-Z zelf.

5 likes

Noem jij je moeder nou m’n vrouw ? :speak_no_evil:

5 likes

Neem je mijn opmerking nou serieus ? :see_no_evil:

1 like

:open_mouth:… jij hebt toch nog geen vrouw?!? :laughing::wink:

2 likes

Dan hoef je natuurlijk ook niet meteen iedere maand een Seiko te kopen :joy:

1 like

Ik neem Fate zijn fetish voor ladyboys ook serieus dus dacht probeer het ook eens bij jou.

2 likes