Goedemiddag allen,
Wat is acceptabel voor een automaat om, per dag, aan seconden te verliezen. In dit geval een Seiko SKX007
Groetjes Martin.
Goedemiddag allen,
Wat is acceptabel voor een automaat om, per dag, aan seconden te verliezen. In dit geval een Seiko SKX007
Groetjes Martin.
Seiko hanteert zelf max 20 sec per dag. Dus ruim 2 minuten per week.
Vind ik veel!
Omdat de 7s26 massa productie is, is het vaak beter. Door een felle schok kan het veranderen.
Met de juiste apparatuur is het tot minder dan 5 per dag terug te brengen.
Seiko zelf zegt bij het merendeel van de horloges: +15 tot - 10.
Zou nog iets meer of minder kunnen zijn bij de 7s26.
Het gebruikte uurwerk is niet zo precies.
Dat is meteen ook het punt: de precisie die je mag verwachten hangt af van de kwaliteit van het gebruikte uurwerk.
Bij een chronometer-gecertificeerde ETA 2892 of Rolex 3135 mag je hele andere eisen stellen dan bij een Seiko entry-level duikertje.
Dan komt het nog eens neer op het onderhoud: is je uurwerk netjes geserviced, zit het goed in de olie? Zo nee, dan kan dat de tijdmeting ook negatief beïnvloeden.
Vervolgens de afstelling: als een uurwerk met veel liefde voor het vak in 5 posities gereguleerd wordt en ook nog eens voor temperaturen wordt gecorrigeerd, dan kun je meer verwachten dan bij je Seiko, die zonder een mensenhand in de buurt geautomatiseerd in elkaar wordt gezet.
Ik zit nu op 3 seconden. (gisteravond om ca. 21.00 uur gelijk gezet)
Martin.
Je moet denk ik ook een beetje geluk hebben. Mijn orient Mako loopt binnen chronometer specs. En een goede horlogemaker kan hem ook binnen deze specificaties nauwkeurig laten lopen.
In de praktijk is ook de in massaproductie vervaardigde 7s26 MEESTAL stukken beter te krijgen.
Je moet wel wat geluk hebben met het uurwerkje erin. Er zijn nu eenmaal uurwerken die preciezer uitvallen en uurwerken die helaas die precisie niet, of minder gemakkelijk kunnen behalen.
Dank voor jullie info!
Groetjes Martin.
Mijn SKX007 zit op +8sec per dag, hier kan ik prima mee leven
Mijn SKX007 zit op +8sec per dag, hier kan ik
prima mee leven
Da’s uitstekend. Zo lang het maar plus is en niet in de min.
Je moet denk ik ook een beetje geluk hebben. Mijn
orient Mako loopt binnen chronometer specs. En een
goede horlogemaker kan hem ook binnen deze
specificaties nauwkeurig laten lopen.
Dit lees ik wel vaker, maar is onterecht.
Als een horloge op de pols binnen -4/+6 loopt, is dat niet voldoende om te zeggen dat hij binnen chronometer specs loopt. Er zijn nog 6 andere eisen waar hij aan moet voldoen. En een aantal daarvan worden zelden tot nooit door de goedkopere werken gehaald. Met name om de temperatuur variantie binnen specs te houden moet je een thermo gecompenseerde spiraal hebben, en die zitten nou eenmaal niet in de goedkope Seiko/Orient/SeaGull/etc. uurwerken. Ook de maximale variantie tussen alle verschillende postities wordt vaak niet gehaald, omdat hij niet in meerdere posties is afgeregeld.
Zie ook Iso 3158 voor een complete omschrijving waar een chronometer aan moet voldoen.
mwoah, +/- 10 seconden zou ik zeggen.
mijn 7s26 doet 2 seconden per dag.
Nette score.
Het is interessant om positionele variaties een keer te meten.
Nette specs hebben die Seiko’s. Ze lopen vaak erg goed.
Zo lang een klokje niet achterloopt en hooguit 2 a 3 minuten voor, dan vind ik 't acceptabel. 5 minuten voor overleef ik ook, maar geen seconde achterlopen. Dus niks verliezen, alleen maar winnen!! Maar met mate…