Hoeveel tijd?

Hoeveel tijd heeft een automatisch horloge nodig aan de pols om volledig opgewonden te geraken?
Het viel mij namelijk op dat het monster wat ik pas overgenomen had al na ongeveer 20 uur uitgeteld was.
ik had de monster ongeveer 12 uur gedragen en toen veilig in zijn kistje gedaan.
Ik heb geen idee of die 12 uur genoeg is om een automaat volledig op te winden tijdens het dragen of gebruikt het horloge bijna dezelfde energie als welke opgebouwd wordt tijdens het dragen

Je weet niet wanneer de veer volledig is opgewonden. Er zit een slipveer in, dus op het moment dat de veer optimaal opgewonden is zal hij weer enigszins ontspannen. Als dit niet zo zijn dan zou de veer knappen. Bij een mechanisch horloge met een handmatig opwind mechanisme kun je de veer ook niet oneindig opwinden.
Ook weet je niet exact hoelang de veer in het horloge is. Misschien is bij het horloge wat je hebt gekocht ooit de veer eens ingekort, wat dus ten koste gaat van de zogenaamde gangreserve en dat is de tijd wat het horloge nog loopt nadat je het hebt weggelegd.

In een automatisch horloge is het automatisch opwinden van de veer uiteraard totaal afhankelijk van je bezigheden tijdens het dragen.
De 12 uur draagtijd die je noemt is niet echt veel.
Als je binnen die tijd bijvoorbeeld een aantal uren rustig op een terrasje aan een alcoholische versnapering zit te nippen, dan zal er weinig gangreserve worden opgebouwd.
Leef je je in diezelfde tijd naar hartenlust uit in een sportschool, dan loopt je automaatje duidelijk langer.

Adviesje: Draag je horloge eens een aantal dagen en beweeg daarbinnen voldoende. Wedden dat hij dan na het ter ruste leggen in het kistje langer dan 12 uur doorloopt.

Groet,
Flip.

Als mijn Reserve de Marche volledig “op” is, en ik doe 'm om duurt het ongeveer een dag (tenzij ik 't gras maai oid) voordat hij helemaal “vol” is - dan kan hij er weer 40 uur tegenaan. Is voor elk type horloge iets anders…
Groet
Mark

Ik neem aan dat je met “monster” de welbekende Seiko bedoelt? Het Seiko-opwindmechaniek met “magic wheel” (later gekopieerd door o.a. Longines en meer recent IWC, die het Pellaton noemt) is bijzonder efficient; althans dat hoort het te zijn. Als ik mijn Seiko’tje een dag heb gedragen loopt-ie, weggelegd, rustig nog 45 uur door. Ik zou 't eerst een tijdje aanzien wat-ie doet.

Sparks Schreef:

In een automatisch horloge is het automatisch
opwinden van de veer uiteraard totaal afhankelijk
van je bezigheden tijdens het dragen.
De 12 uur draagtijd die je noemt is niet echt
veel.
Als je binnen die tijd bijvoorbeeld een aantal
uren rustig op een terrasje aan een alcoholische
versnapering zit te nippen, dan zal er weinig
gangreserve worden opgebouwd.
Leef je je in diezelfde tijd naar hartenlust uit
in een sportschool, dan loopt je automaatje
duidelijk langer.

Adviesje: Draag je horloge eens een aantal dagen
en beweeg daarbinnen voldoende. Wedden dat hij dan
na het ter ruste leggen in het kistje langer dan
12 uur doorloopt.

Groet,
Flip.

+1, tenzij er natuurlijk echt iets mis mee is.

Uit de antwoorden maak ik op dat een automatisch horloge na 24uur draagtijd met gemiddelde polsbeweging:)-D aardig opgeladen hoort te zijn.
Ik had totaal geen idee van de tijd die nodig is om veer totaal te spannen bij een automaat.
Over de Seiko Monster maak ik mij niet direkt zorgen,een Seiko gaat toch niet kapot:)
Ik heb weer iets geleerd, bedankt.

Hoi,

Wat je ook zou kunnen proberen, is even handmatig te veer volledig op te winden, en de klok daarna weg te leggen. Je kan dan zien hoe lang ze het volhoud.
Weet je meteen of de gangreserve ongeveer klopt.

Groet,

Nico.

Handmatig opwinden, dat kan toch niet bij een Seiko Monster met 7S26 kaliber!

Aha! Weer wat geleerd, dat wist ik niet hoor :+
Bij Eta kan het wel, dus ik ging er eigenlijk automatisch vanuit dat dit normaal was bij een automaat. Het lijkt me ook een handige mogelijkheid.

Jammer, maar dan moet topicstarter nog maar wat extra met de polsen gaan zwaaien :smiley:
Rennen, en met de armen zwaaien. Aan de kant iedereen!

Wanneer onderweg mensen er “raar” op reageren kan hij altijd zeggen, ik ben niet opgewonden, mijn horloge moet opgewonden raken :}

Groet,

Nico.

hallo,

ik ben nog nieuw op deze site en heb natuurlijk nog een hele boel van jullie te leren in verband met oude horloges. ik ben onlangs gestart met het verzamelen van oude horloges met in het bijzonder Pontiac. dit merk is nog betaalbaar voor een beginner verzamelaar en kan best opbouwen in plaats van meteen met Omega of een ander duur merk te beginnen. hierover gaat ook mijn vraag. waarop moet ik letten bij de aankoop van een oud horloge? wie kan me hier bij helpen?

Met vriendelijke groeten,

Schepers Bart.

Van harte welkom Bart!

Zou misschien handig zijn om bij het voorstellen een nieuwe topic te openen.

Betreft je vraag, ik ben niet zo een expert in oude (vintage) horloges. Misschien dat ze op het vintage gedeelte van 't forum je beter kunnen helpen?

Veel succes met je quest en veel plezier op 't forum!

Ik doe meestal de seiko “swing” even een minuut tot anderhalve minuut het klokje van links naar recht bewegen met een snelle linker of rechter pols.

Je hoort uurwerkje ook lichtjes rattelen in de kast en dan is hij echt vol. Mijn monster , Atlas en Samurai gaan altijd na deze behandeling gewoon netjes 42 tot 45 uur heerlijk doorlopen.(tu)

Als ik mijn Reserve de Marche aandoe met “lege veer” en 'm een paar slingers geef om 'm aan de praat te krijgen, duurt het ongeveer anderhalve dag voordat de tank vol zit. Da’s met normale activiteiten: als ik 't gras maai, dan zit-ie in een uurtje vol.

Groet
Mark

Gek. Mijn Diver’s met hetzelfde uurwerk heeft aan een dagje dragen genoeg om bijna twee etmalen te lopen. Paar dagen dragen, neerleggen en nog 's checken. 20 uur “longinhoud” is echt te kort.