Hoeveel turns per dag en welke richting voor Seiko's

Kan iemand mij vertellen hoeveel ‘turns’ mijn horlogewinder moet maken om een Seiko Samurai en een Seiko Monster op te winden? En welke kant moet de winder draaien?

Ik kon op het net hierover niets vinden.

Alvast dank voor jullie reacties!

Ik heb al wat gevonden maar kom er nog niet helemaal uit. Wellicht dat iemand dit schema wel snapt en het voor mij wil ‘vertalen’ wat betreft mijn Seiko Monster en Seiko Samurai.

http://www.orbita.at/index_eng.htm

Joram,

Op dezelfde site onder Seiko kan je dit lezen:

**Per Technical Customer Service at Seiko USA, Seiko Mechanical Automatic movements should wind on a winder. They have a bi-directional wind (wind Both Ways, CW, or CCW) , a 36-48 hour power reserve, and probably require 500-700 TPD. We suggest you start at 500 TPD and then increase the winding time until you find the correct setting for your watch.

Ik heb de mijn winder al een maand en ingesteld op 1000 omwentelingen per dag, beide richtingen. Zowat alle automaten doen het perfect. De enige die het niet op deze stand niet doet is mijn Hamilton.

Beste Ed,

Ik had mijn winder ook op duizend turns staan, afwisselend met de klok mee en tegen de klok in. De Seiko’s blijven hierdoor inderdaad goed opgewonden.

Maar ik las op de website waar ik net naar linkte dat teveel onnodige turns schadelijk zou zijn voor het horloge. Kijk maar eens hier:
http://www.orbita.at/index_eng.htm
Dan bij “frequently asked questions” kijken en dan onder het kopje:

“can a automatic watch be over wound”

Er word wel gezegd dat een horloge niet overwonden kan worden, maar er word dus ook gezegd dat teveel turns niet goed is.

Ik heb het gelezen, maar kan me daar niets bij voorstellen. Het is niet mogelijk een horloge te overwinden, maar bij teveel kan het mogelijk wel beschadigd raken.
Ik denk dat ze dit zo stellen om eventuele schadeclaims te voorkomen, mocht er zich ooit wat voor doen.
Zelf vind ik het een vreemd verhaal.

Maar wil je alle risico’s uitsluiten, dan begin je gewoon op de laagste stand. Doet deze goed, dan laat je het zo. Zo niet dan verhogen tot het wel goed gaat.

In een Seikoboekje van mijn Kinetic, las ik dat er 400 slingerbewegingen nodig waren om het goed opgewonden te krijgen.