Hoeveel zegt de diameter van een horloge nu echt over hoe hij draagt ?

Van een afstandje in een spiegel kijken hoe een horloge “staat” geeft ook wel een idee. Grappig genoeg werd me dit aangeraden bij Tourbillon boutique in de PC.

Optisch doet inderdaad heel veel. in mijn geval draagt en ziet de Citizen NY0040 er veel kleiner uit dan dat deze in werkelijkheid is. Komt door de vorm van de kast.

Ik pas altijd eerst. Dan weet je echt zeker hoe een horloge draagt.

Wat betreft de speedmaster, wordt altijd van gezegd dat hij 42 mm is. Klopt ook als je de crowngard mee meet.
Maar de kast is asymmetrisch. Meet je de bezel of tussen de lugs dan kom je op 39,7 mm. Wat eigenlijk de diameter is!

Wat betreft de daytona, wordt altijd 40 mm genoemd. Ook door Rolex. Als je hem goed na meet is hij gewoon 38,5 mm. Hij is dus simpelweg kleiner dan de submariner op de foto.

6 likes

die tweede kan echt niet…

Hey welke band hebbie dr op zitten ? staat em goed :ok_hand:

Ja dat van de Speedmaster kan ik beamen, omdat de CK2998 die ik had, en voor 39,7mm opgegeven wordt, identiek is, qua afmetingen
Ook weet ik (na zelf meten) van de kleinere diameter van de Daytona, vandaar dat ik in het topic spreek over de door de fabrikant opgegeven diameter, en niet over de werkelijke diameter.
Door de artistieke vrijheid van de Fabrikanten met het opgeven van de diameters, is veel, niet precies wat het op papier lijkt, of wat je verwacht op de pols, vandaar dit Topic.

Vooruitspoelen naar 2:35 :+1:

4 likes

Schitterend :smiley: Dus als ik een 50mm flieger wil dragen moet ik in een groter huis gaan wonen… :thinking:

1 like

De wat duurdere en behoorlijke dure pas ik en koop ik bij de AD.

De rest is voor de fun, russen bijv. Die hoef ik niet te passen, val je je geen bult aan.

Eens dat diameter niks zegt, als je de kantjes maar raakt…eh, hij maar mooi staat en lekker draagt.

1 like

Jij snapt het helemaal :+1:

1 like

Ik maak er geen punt van. Hier de grootste en kleinste, resp. 45 en 32 mm. Daar zitten er ook nog 21 tussen met ook nog eens 5 andere kastvormen.
Imo draagt het allemaal prima. :ok_hand:t4:

2 likes

Een heel erg onderbelicht aspect is de grootte van de wijzerplaat. Wat welk blijkt dat tot nu toe niemand in dit topic het te berde gebracht heeft. De lug to lug heeft een grote invloed op hoe groot het horloge draagt om de pols. De grootte van de wijzerplaat heeft een grote invloed op hoe groot het horloge oogt. Een dresswatch heeft altijd een relatief grote wijzerplaat en lijkt daarom vaak wat groter dan de diameter doet vermoeden en een duiker met een bezel en dus een relatief kleinere wijzerplaat oogt daarom wat kleiner vaak.

4 likes

Eens, deze week een SKX binnen gekregen en valt ondanks aan 43 mm in mijn beleving klein uit in vergelijk met mn 40mm dresser!

En dat vierkante horloges groter lijken dan de breedte doet vermoeden is te verklaren met simpele wiskunde. Een 39mm horloge zoals een TH Monaco is 3939=1521 mm^2 groot. Een 39mm rond horloge is pi(39/2)^2=1195mm^2 groot. Als je het omschrijft is de oppervlakte van een 39mm vierkant horloge gelijk aan die van een 44mm rond horloge.

polsmaat / horlogeband / kastvorm / grootte horloge spelen allemaal mee. Maar soms is het ook kleding. Valt ie wel of niet lekker bij de mouw van je overhemd. Als ik dat draag dan meestal geen duiker om bv. Ben je links of rechtsdragend (qua horloges dan he). Het kent allemaal enige invloed :rofl:

1 like

Een Oyster van eBay, daarvoor moet je bij Bouke zijn.

Die Breitling moet dan wel het dunste horloge ter wereld zijn 1,5mm dik :wink:

1 like

41mm nivrel tov een 47mm tuna

En hier zie je dan een 42mm skx tov een 47mm tuna

Voor mij persoonlijk is het sowieso +40mm en graag hoge horloges

1 like

Helemaal eens wat betreft de wijzerplaat grootte… Ik heb een Skx welke ik perfect vind, en een Helgray Silverstone welke eveneens 42mm is, niks aan de hand. Dus een Meistersinger gekocht in de veronderstelling dat die ook een goede maat zou zijn maar door de veel grotere wijzerplaat lijkt het bijna een wandklok om mijn kleine polsen… Zonde want wel een heel mooi horloge verder :frowning: