Hoeveel zegt de diameter van een horloge nu echt over hoe hij draagt ?

Het begint me steeds meer op te vallen dat de door de fabrikant opgegeven diameter weinig indicatie geeft over hoe groot het horloge draagt. Zelfs al weet je de “lug to lug” en de hoogte, dan nog is er maar 1 manier om te bepalen of een horloge geschikt is voor jouw pols: passen !!
En toch zijn er veel mensen (waaronder ikzelf) die zich laten verleiden tot eerst kopen en pas dan passen. Wat best een gok is eigenlijk.
Pas jij altijd eerst voor je koopt ?

Hieronder een paar voorbeelden van hoe een horloge op de pols lijkt versus de opgegeven diameter.
2 horloges per pols zodat je mooi kunt vergelijken

Wempe 40mm en Omega 41mm

Omega 42mm en Rolex 40mm

Rolex 39mm en Wempe 40mm

Rolex 40mm en Rolex 40mm

27 likes

Zaken als kastvorm, lugs en dial hebben invloed op het optische gedeelte.
Ik gooi er even paar “optisch bedrog” plaatjes in omdat het leuk is.

image

image

image

23 likes

Zoals je zelf al laat zien in je foto’s, zegt de diameter op zich weinig. Ik doe dan ook niet mee aan het ‘gezeur’ van: een mooi horloge, maar zou een millimeter kleiner moeten zijn.

Maar 42-44 mm is altijd goed. :upside_down_face:

3 likes

Wat dacht je van de TH Monaco 39mm…die draagt als een 42/43 omdat hij vierkant is. Zeker ook de kasthoogte is in hoge mate bepalend voor hoe groot hij draagt. Dus diameter an sich zegt niet veel.

3 likes

Ik weet dat ik tot een lug to lug wil gaan van max 48mm en aan de vorm van de kast kan ik wel zien hoe hij valt.

Dus ik hoef hem niet te passen!

Maar waar ik ook achter ben gekomen is dat maten niet alles zeggen. Ik heb deze SKX laatst gebouwd:

Foto van @bouke

Je ziet zelf hoe dik het saffier is, maar juist doordat de lijnen insert-glas veranderen draagt deze kleiner dan een standaard SKX, ondanks dat hij millimeters dikker is.

9 likes

Natuurlijk zegt diameter wel veel. Het zegt alleen niet alles. Optisch kan het misschien wel eens 2 a 3 millimeter schelen, maar een 36mm horloge gaat echt nooit dragen als een 42mm.

1 like

Ja, of bv een AP Royal Oak, draagt ook veel groter dan de diameter doet vermoeden. Ik heb helaas geen exemplaar beschikbaar (gehad) voor een vergelijkingsfoto :wink:

2 likes

Deze vind ik wel grappig.

5 likes

Klopt, zo zou ik ook nooit een auto kopen zonder proefrit, een huis zonder rondleiding (kan ook virtueel tegenwoordig ) of een vrouw trouwen zonder met haar… ach je snapt het wel.

Zeker, tenzij ik het model eerder heb gehad, dan is dit geen must.

2 likes

Ja, er zijn zoveel factoren die van invloed zijn op hoe een horloge uiteindelijk draagt. Voor mij is het dan ook eerst passen, dan kopen. Wil het horloge altijd wel even om mijn pols zien. Koop dan ook zelden tot nooit ongezien, zomaar van internet ofzo. Tenzij ik het horloge goed ken, zoals een SKX ofzo.

Hier wel een, grappig om te zien ook:

De AP 15300 is 39mm maar draagt groter door lange lugs plus "endlinks"
De Dark Side is 44mm (op de bezel 41/42) maar heeft relatief korte lugs en valt dus wel mee

13 likes

yes…eindelijk iemand die duidelijke fotootjes plaatst om te vergelijken.Hier ben ik blij mee.
Dezelfde hoek en pols. Klaar.
:+1:t4::+1:t4:
Dan kunnen we iedereen die huilt met " ja maar 40 is te klein , 42 is te groot blablabla " naar deze foto`s verwijzen.
Die Rolex 39 en Wempe 40…duidelijk.
De twee van 40 mm ook. De halve wereld zou zweren dat rechts groter is.

Die van @Bauhaus kan niet duidelijker. Die band maakt het ook niet echt smaller btw :laughing:

Dus ik zeg : meer foto`s op deze manier.

5 likes

Oei. Mooie horloges heb je

2 likes

welke audemars piguet is dat om je pols?
Ben nu verliefd geworden, alleen prijskaartje zal niet meezitten?

1 like

Staat gewoon boven de foto, maar je bent natuurlijk (net als ik) verblind door de schoonheid van de AP :wink:

1 like

ja je hebt gelijk, haha dom van me.

na de eerste regel zag ik gelijk de schoonheid :blush:

2 likes

Opzich geeft de diameter best een handige indicatie. Als ze niks geks hebben gedaan met de lug2lug, dan weet je wel aardig wat je te wachten staat. De horloges die je toont vind ik persoonlijk best dicht bijelkaar liggen qua grootte, wat een mooi formaat is overigens.

De enige die ik gepast heb is de Leff Amsterdam. Dat is een stevig brok staal en ik had geen idee hoe dat eruit zou zien. Maar de regel pas ik niet meer eerst. Sommige vallen groter en sommige kleiner, maar ik weet dat 42 mm bij mij redelijk groot is maar niet storend. Dan heb ik het wel over ronde horloges. De nieuwe rechthoekige Seiko Recraft series durf ik niet aan omdat ik de indruk heb dat die wel echt te groot is voor mijn dunne pols.

Misschien speelt bij mij ook mee dat ik geen horloges heb die meer dan 300 euro kosten. Dan is het niet een dusdanig grote hap uit je budget dat je bang bent dat je hem niet verkocht krijgt en met een duur niet-passend horloge blijft zitten.
Maar lieden, als ik eerst alles zou moeten passen kan ik geen impulsinkopen meer doen. Dat zou toch vreselijk zijn?

3 likes

Niet veel, boven 42mm en 1.5mm dik onder 41mm en 12mm dik.

1 like

In een ander topic heb ik het al eens gezegd, maar diameter zegt niets over hoe een horloge draagt. Even uitgaande van het esthetisch aspect en nog niet eens het “draagcomfort”.

Wat vaak vergeten wordt is de combinatie van smaak en of het horloge niet alleen bij je pols, maar ook bij je postuur en kleding past.

Je kunt een 35mm-met-18mm-lugs-horloge perfect dragen als je een fors postuur hebt en aardige forse polsen, maar wel een pak met overhemd draagt.

Diezelfde 35 mm met een t-shirtje ziet er opeens erg iel uit dan heb je toch meer aan een 44mm-met-22mm-lugs-horloge op de pols.

Het omgekeerd is natuurlijk voor mensen met een tenger/klein postuur ook het geval. Dan is 44mm in veel gevallen gewoon te groot.

Als jet gaat voor een “all-rounder”, heb je een uitdaging want dan moet je dus wel op de middenmoot gaan zitten. Maar dat is echt een kwestie van passen en proberen.

Maar op mm niveau kijken gaat echt alleen op voor de directe “pols-foto’s”. Dan valt het formaat op. Maar maak eens een pocket-shot of laat iemand van een afstandje (zeg de andere kant van de tafel) een foto maken en het ziet er ineens heel anders uit.

Je kijkt dan letterlijk zelf ook anders tegen je eigen horloges aan.

Mijn twee centen.

3 likes