Hoeveel zijn merk horloges in tien jaar in prijs gestegen

Misschien heeft iemand nog oude prijslijsten en kunnen we zo nog achterhalen wat de oude prijzen ooit waren ? Als niet kenner en relatief nieuw in het hogere horloge sigment ga ik toch wat bedenkelijk kijken bij de waarde vastheid die vaak wordt beweerd.
Wat nu als de waarde van een dikke Omega uiteindelijk ook een zeepbel blijkt en deze zeepbel net als de huizenmarkt binnenkort uiteen spat.
Mijn hypotheek adviseur zei enkele jaren geleden ook dat dit nooit zou gebeuren.
Misschien beter nog een jaartje wachten om een mooie sub te kunnen kopen voor onder de vijfentwintighonderd euro.
Uiteraard ben ik erg benieuwd naar jullie kijk op deze gedachte.
Met vriendelijke groet,
Harold

Ik beweer al jaren dat met al die enorme productie de prijzen van tweedehands Rolexen toch eens in moeten storten.

Al jaren heb ik ongelijk. Het is een van de beste beleggingen die je in de laatste jaren zou hebben kunnen doen (2e hands dus).
Twee jaar geleden kon ik voor EUR 4.500 nog een seadweller (16600) kopen in mooie kwaliteit met papieren. Helaas niet gedaan. Nu EUR 5.500 of zo. Niet normaal.

Timebandit Schreef:

Misschien beter nog een jaartje wachten om een
mooie sub te kunnen kopen voor onder de
vijfentwintighonderd euro.
Uiteraard ben ik erg benieuwd naar jullie kijk op
deze gedachte.

Als je antwoord wilt op je vraag kun je het best een waarzegster consulteren denk ik.

Een eenduidig antwoord kan natuurlijk niemand geven. Het gaat erom hoelang we blijven volharden in de gedachte dat de waarde altijd maar zal blijven stijgen. Misschien willen velen liever niet nadenken over deze vraag. Enfin, nog altijd benieuwd naar jullie gedachten.
Grt, Harold

Mijn SMP 300 2255.80.00 was 14-02-2001 1650eu list en heb het horloge voor 1550eu meegenomen.

En als ik zie wat een SMP quartz opbrengt was destijds geloof ik rond de 1250eu, ik zie ze nu in het verkoopgedeelte staan voor nagenoeg t zelfde geld.

Ik denk dat deze bubble nog wel even intact blijft als je het mij vraagt…

Ik denk dat je een mooie 2e hands Sub voor minder dan 2500eu echt wel kan vergeten ben ik bang.

Groeten.

Noël.

Gewoon een horloge kopen wat je mooi vind, en niet meer naar kijken, uiteindelijk doet het er niet toe, geniet er van gewoon, en geld kan je na je dood toch niet meenemen dus dat moet op!

In 2007 was MSRP van de Moser Monard in de USA ongeveer 13,000 usd.
Nu ongeveer 24,000 usd voor vrijwel hetzelfde horloge.

Kan me nog herinneren dat de Breguet La Tradition toen hij uitkwam een msrp had van rond de 16,000 dollar. Nu ook ver boven de 20 geloof ik.

Kan uren doorgaan…

Groet
Mark

floris Schreef:

Gewoon een horloge kopen wat je mooi vind, en niet
meer naar kijken, uiteindelijk doet het er niet
toe, geniet er van gewoon, en geld kan je na je
dood toch niet meenemen dus dat moet op!

+1

n visser Schreef:

Mijn SMP 300 2255.80.00 was 14-02-2001 1650eu list
en heb het horloge voor 1550eu meegenomen.

das is dan ook fors gegaan in 2 jaar tijd. mn smp stond in 1999 voor een kleine 1400 euro in de etalage. nog wat korting eraf en voor circa 1200 van eigenaar verwisseld. mn laatste smp was n kleine 3000 euro. kun je nagaan…

En als ik zie wat een SMP quartz opbrengt was
destijds geloof ik rond de 1250eu, ik zie ze nu in
het verkoopgedeelte staan voor nagenoeg t zelfde
geld.

Ik denk dat deze bubble nog wel even intact blijft
als je het mij vraagt…

Ik denk dat je een mooie 2e hands Sub voor minder
dan 2500eu echt wel kan vergeten ben ik bang.

Groeten.

Noël.

hij bedoelt als de zeepbel uiteen zou spatten. maar dat acht ik niet erg waarschijnlijk. rolex blijft n luxe merk. waarbij de nieuwprijzen alsmaar omhoog gaan. of de hele wereld economie moet helemaal overhoop gaan met een intergalactische oorlog ofzo…

Exact evenveel als de kopers er meer aan hebben uitgegeven… Dan weet je waar de schuld ligt :wink:

Ik heb de wristwatch annual 2005 er even bijgepakt;

AP RO 14790: usd8900
Breitling navitimer: usd4130
Glashutte senator panorama date: uds6100
IWC big pilot usd11900
JLC MUT: usd4300
Jaquet Droz grande seconde WG: usd13900
Lange datograph in rosé gold: usd38900
Omega speed master professional moon watch: usd2795
Panerai 190: usd7400
PP calatrava 5107: usd15200
Rolex GMT master II: usd4250 (!!)

Wordt je niet vrolijk van… Gelukkig heb ik toen een paar mooie klokjes aangeschaft…

Groet
Mark

+1

Een verhelderend lijstje MarkV.
Het gaat mij niet om het geldelijk gewin of de belegging, maar meer om de vraag hoelang zal deze trend, van eindeloze prijsstijgingen nog doorzetten.
Dat geldt overgens niet alleen voor ons aller hobby natuurlijk.
Prijsstijgingen tot 5% per zijn nomaal als gevolg van gestegen materiaalkosten en inflatie, de rest is in mijn ogen vraag en aanbod/prijsopdrijving, (lees) gebakken lucht.
Grt,
Harold

Timebandit Schreef:

Een verhelderend lijstje MarkV.
Het gaat mij niet om het geldelijk gewin of de
belegging, maar meer om de vraag hoelang zal deze
trend, van eindeloze prijsstijgingen nog
doorzetten.
Dat geldt overgens niet alleen voor ons aller
hobby natuurlijk.
Prijsstijgingen tot 5% per zijn nomaal als gevolg
van gestegen materiaalkosten en inflatie, de rest
is in mijn ogen vraag en aanbod/prijsopdrijving,
(lees) gebakken lucht.
Grt,
Harold

Gebakken lucht, misschien, maar het is wel een resultaat van vraag en aanbod.
Zolang mensen bereid zijn die hogere prijzen te betalen, zullen de prijzen blijven stijgen.

Als je het mij vraagt zit er heel veel ‘lucht’ in de nieuwprijzen.

Zeker als belegging zal ik het afraden om in horloges te investeren op een paar topmerken/topstukken uitgezonderd. Maar daarin verschillen horloges niet van andere zaken waarin geld wordt geïnvesteerd. Resultaten zijn op korte termijn nog wel te overzien, maar op lange termijn een compleet mysterie.

Ik zou gewoon kopen wat je leuk vindt en als de prijs ervan stijgt in de toekomst dan is dat meegenomen, maar ik zou er niet op rekenen.

Jaren geleden had ik heel veel Rolex prullaria zoals, hoesjes, doosjes, mapjes, zegels, ankers, etc. Ik heb toen alles in één keer verkocht, omdat er totaal geen handel in zat. Had ik het maar bewaard, als ik nu zie wat ervoor betaald wordt dan had ik er heel veel aan kunnen verdienen…

Verder vind ik het belachelijk dat er een aantal horlogehuizen zijn die hun prijzen jaarlijks flink omhoog gooien. Maar zolang ze jaarlijks toch meer afzet hebben, blijven ze dat doen. In Azië kijken ze niet zo op van 10% en meer prijsstijgingen.

Waardevastheid? Voor mij niet bepalend bij aanschaf. Mijn overweging financieel is vooral wat het mij waard is. En mocht ik het willen verkopen, krijg ik wat het een ander waard is. En natuurlijk worden modellen steeds duurder of goedkoper, waarbij je dus het risico loopt dat je te vroeg of te laat hebt gekocht vanuit economisch perspectief. Het leven zit vol risico’s (tu).

Ik ben geen belegger, die telkens als hij op z’n horloge kijkt denkt: wat zou hij nu waard zijn? Wat je terug krijgt bij eventuele verkoop is meegenomen, maar voor mij geen uitgangspunt.

Misschien een wacko idee voor een app op de komende smartwatches: dat je kunt zien wat de prijs voor dat horloge ‘doet’ die dag? :slight_smile:

Voor mij niet zo boeiend allemaal.

WilSeiko Schreef:

Waardevastheid? Voor mij niet bepalend bij
aanschaf. Mijn overweging financieel is vooral wat
het mij waard is. En mocht ik het willen verkopen,
krijg ik wat het een ander waard is. En natuurlijk
worden modellen steeds duurder of goedkoper,
waarbij je dus het risico loopt dat je te vroeg of
te laat hebt gekocht vanuit economisch
perspectief. Het leven zit vol risico’s (tu).

Ik ben geen belegger, die telkens als hij op z’n
horloge kijkt denkt: wat zou hij nu waard zijn?
Wat je terug krijgt bij eventuele verkoop is
meegenomen, maar voor mij geen uitgangspunt.

Misschien een wacko idee voor een app op de
komende smartwatches: dat je kunt zien wat de
prijs voor dat horloge ‘doet’ die dag? :slight_smile:

Voor mij niet zo boeiend allemaal.

doe mij dan maar een call optie op een subje :wink:

Wat ik een mooi voorbeeld vind is de Panerai Bronzo, die koste 8000 euro bij de introductie, nu staan ze te koop voor + 20.000 euro, dat was een prima investering, maar nogmaals je moet het niet zo bekijken, eerst deet ik het ook maar nu boeid het me echt niet meer :wink:

Ik ben het eens met alle opmerkingen rondom vraag en aanbod enzo - maar wat ook meespeelt is wat er de laatste vijf jaar gebeurd is (met name tussen 2008 en 2011 met de Zwitserse Franc vs de EU en usd…
Heeft de Zwitserse industrie niet bepaald geholpen om de prijzen in EU of USD gelijk te houden.

groet
Mark

n visser Schreef:

Mijn SMP 300 2255.80.00 was 14-02-2001 1650eu list
en heb het horloge voor 1550eu meegenomen.

En als ik zie wat een SMP quartz opbrengt was
destijds geloof ik rond de 1250eu, ik zie ze nu in
het verkoopgedeelte staan voor nagenoeg t zelfde
geld.

Ik denk dat deze bubble nog wel even intact blijft
als je het mij vraagt…

Ik denk dat je een mooie 2e hands Sub voor minder
dan 2500eu echt wel kan vergeten ben ik bang.

Groeten.

Noël.

Als ik mij goed herinner, hadden we in 2001 nog de “oude vertrouwde Gulden”.
Dan word ik al helemaal droevig van de 2e hands prijzen voor een horloge uit 2001!