Hoezo tijdloos?

Na heel goed kijken, Ik kan geen horloge vinden bij het onderste plaatje. Wat bedoel je precies. :innocent:

2 likes

Ik maak zelf liever het onderscheid tussen bling en sober. Beide kunnen mij bekoren. Jouw half dome voorbeeld lijkt me in opgeschaalde vorm prachtig staan op de salontafel. A true conversation piece, a.h.w.

Om de pols lijkt het vooral onpraktisch.

1 like

Ik prijs me gelukkig met mensen dienen die in de 1mio range kijken. Ik vraag me alleen af, als je in die prijsklasse kijkt dan ben je 1. Of het ā€œnormaleā€ horloge verzamelen voorbij of 2. een ā€œkijk mij halteā€ is zo belangrijk dat een mooie VC, PP, FPJ of zo niet voldoende is.

Ik ben bang voor het laatste. Tot slot, een ding wat altijd ik vaak hoor:

Money talks but wealth whispers…

1 like

Ik voel me over het algemeen niet op mijn gemak met iets opvallend. Ik heb het al moeilijk met de aanschaf van een Panerai, ā€œwant het zou toch wel erg opvallenā€ā€¦

Dat en de klassiekers zijn vaak klassiekers omdat ze goed zijn. Ik drink liever een degelijke old fashioned of martini dan een of andere cocktail met siroop van de tranen van een albino haas.

2 likes

Stel dat ik 50M of meer zou bezitten dan zou ik dit wel aanschaffen. Ik zou hier wel de hele dag naar kunnen kijken. Past imo ook prima in een collectie met wat ā€œklassiekereā€ horloges.

1 like

Dat verbaast me totaal niet van je. :+1: Je houdt nu eenmaal van grotere horloges die op een bepaalde manier aanwezig zijn, zoals die patrijspoort met die kabels van 22 of 24 mm dik.

Ik vind dat soort horloges kermishorloges. Dat komt omdat in mijn hoofd de functie van een horloge tijd meten en weergeven is, en alles wat van die functie afleidt voor mij een ontwerpfout vertegenwoordigt.

Die Jacob & Co en Richard Mille’s zijn totaal onafleesbare spielereiobjecten waar echt van alles gebeurd wat geen reet met de tijd te maken heeft. Sterker nog, tourbillons zijn nutteloos in de moderne horologie, da’s puur een trucje om te laten zien dat je het kan, maar verder maakt het je horloge nodeloos complex en onderhoud nodeloos duur.

Dus voor mij zijn dat soort horloges geen horloges, maar eerder een soort speeldozen of automatons, en die hoor je niet om de pols te doen. Het kan wel, maar in mijn wereld loop je voor lul.

Nee, je bent de enige zeer zeker niet. Je hebt gezelschap van Producer Michael en Floyd Mayweather, die oale Nobelprijswinnaars. :slight_smile:

Da’s exact wat ik bedoelde met speeldoos of automaton. Kijk, iemand die me begrijpt. Ik pink bijna een traan weg.

3 likes

Ik vind dit horloge echt zo ontzettend VET! Poah, al die bewegende dingen en dat gedoemde glas :heart_eyes:

Is er eigenlijk een horloge dat hier iets op lijkt in de wat goedkopere categorie?

1 like

De prijs speelt bij mij zeer zeker de belangrijkste rol. Als ik voldoende te besteden had zou ik ook wel een Richard Mille willen.

1 like

Als je echt een horloge alleen wilt voor zijn functie om de tijd goed af te kunnen lezen, heb je voor €40 een quartz die accurater is dan een mechanisch horloge. Dus ik denk niet dat dat voor veel mensen op dit forum waar is. Het verhaal, het merk, en de mechaniek die erachter ligt is ook zeker wat waard.

2 likes

Ik zou die Astronomia kunnen waarderen (niet dragen, daarvoor vind ik hem te onhandig), ware het niet dat er astronomisch gezien niet zoveel van klopt. Doe mij maar een Real Moon van CvdK of iets soortgelijks van De Bethune, de DB25 of zo.

In verband met tijdloos: weinig dingen gaan mij zo snel vervelen als een flashy ā€œmodernā€ design. Immers, er zit niet voor niets het woord ā€œmodeā€ in, met als consequentie dat het ook weer uit de mode kan raken. Dag investering.

Afgezien daarvan vind ik dat een ieder moet dragen wat 'ie zelf mooi vindt.

1 like

Draait het kopen van een horloge alleen maar om geld verdienen of investeren?

1 like

Figure of speech.
Als ik iets koop met een waarde van X Barfesian Pukas dan krijg ik toch kromme tenen als dat item X/10 waard is als het uit de mode raakt. Kannik nix aan doen…

1 like

Maar denk jij dat zo’n Jacob&co over x aantal jaren niks meer waard is of heel veel verlies in waarde heeft?

Dat zal voor de kopers geen ruk uitmaken, maar check Chrono 24 eens.

O, ik denk dat die Jacob z’n waarde wel behoudt. Al is het maar vanwege z’n waarde als verzamelobject.
Ik doel hier meer op ā€œmodeā€ als in het containerbegrip ā€œmodemerkā€.

Daarom heb ik ook zes quartz horloges. Lekker zorgeloos grab and go. :rofl::rofl: Toegegeven, de overige 19 zijn mechanische uurwerken met een klassiek echappement, maar ze zijn allemaal afleesbaar en minder dan 13mm dik.