Hoezo?

’ duur’ en ’ veel geld ’ zijn relatief.

120k voor een horloge is voor sommige wat voor jou wellicht 500,- voor een Seiko is. Ook de Seiko zal door zijn massaproductie en lage uurlonen zijn materiaalkosten veruit overstijgen.

Hetzelfde kun je je afvragen waarom een abstract schilderij milioenen euro’s moet kosten. Of een oude classieke auto het veelvoudige kost van een moderne sportwagen.

Excusiviteit.
Wanneer is iets exclusief? Daar verschillen de meningen over. Maar wanneer er veel neuzen dezelfde kant op staan kun jij hard roepen ’ ik begrijp het niet ’ , of van mij part ’ stom schilderij ’ . Dat doet niks af aan het feit dat (veel?) andere daar anders over denken.

Waarom denken ze daar zo over?
De heb. De pats. De status. De liefhebberij. De belegging. De zwartgeldwitwasser , u name it.

Had 20 jaar terug 50 e30 M3’s weggezet in een schuur met een doek eromheen en je had een aardig rendement opgebouwd.

Had 20 jaar terug 50 subs in een kluis gestopt…

Had … ( vul maar in )

Vraag en aanbod.
De reden dat ’ wij ’ het niet snappen is ook vaak de reden waarom wij niet in de mogelijkheid zijn een horloge van 120k te kunnen kopen.

Liever een rus in me keuken dan een raket in me tuin!".

Ah, mooie tijden, ook meegelopen? Toen kwamen mensen nog ergens voor op!

Ja ik heb die zgn angst periode wel meegemaakt,ook die bullshit in me diensttijd!

Dat was/is vind ik ook erg goed spul, maar ja vind je het gek met zulk duur speakerdraad :wink:

Zilver is leuk als de rest van je apparatuur neigt naar dof. Persoonlijk zou ik gaan voor solid core zuiver koper, met - nog belangrijker - zuiver koperen pluggen. Bv WBT next gen, Eichman of de allermooiste: Bocchino.

Ik snap het hele probleem / vraagstuk niet

waarom kost een 18K gouden model 300K euro en een Ti model 180K euro ? (zonder zelfs te weten over welk model en merk het gaat)

omdat er mensen zijn die dat er voor willen betalen

Er wordt door de LUXE maak industrie tientallen miljoenen uitgegeven aan markt onderzoek en prijsstellingen en dan komen deze prijzen eruit

denk je dat er echt horloges zouden zijn van 300K euro als niemand maar dan ook echt niemand ze zou kopen ? , ik denk het niet

Toch heerlijk als je, met je Richard Mille om de pols zonder pijn in je buik of iemand tekort te doen, een matzwarte Bentley Continental kan kopen…

1 like

Een hobby mag geld kosten IMO. De hoeveelheid mag iedereen voor zichzelf uitmaken. ‘Veel geld’ is relatief. Er is vraag in elke prijscategorie. Horlogeprijzen zijn nog wel redelijk te verklaren voor de meesten (materiaal, techniek, etc.). Als je het over abstracte kunst gaat hebben worden de prijzen nog absurder. Een doek van een beroemde kunstenaar met enkel een simpel blauw vierkant kan zomaar voor een miljoen over de toonbank gaan. Met andere woorden: wat een gek er voor geeft. Zowel kunst als horloges delen dezelfde eigenschap: je betaalt veel voor de naam en ervaring (of niet)…

Zelf ben ik vrij nuchter: ik geef geld pas uit als ik het heb en houd hiermee ook rekening met toekomstige onderhoudskosten. Er zijn op dit moment maar een vijftal horloges die mij kunnen bekoren/binnen mijn budget vallen en ik heb geen haast met het bemachtigen :slight_smile:

Zolang je maar plezier hebt in de hobby.

Ik ben zelf gestopt in de (voor mij) duurdere prijsklasse, ik was toch te bang dat er een kras op zou komen, en dan heb je weinig draagplezier.
Nu heb ik veel meer lol met goedkopere klokken.

Die über dure klokken gaan vaak naar mensen met te veel geld, als investering of zo, en niet naar de echte liefhebber, en worden niet of nauwelijks gedragen.

Juweliers kom ik niet meer, die vertellen sowieso veel onzin verhalen.

Daddel.

Tja, emotie en ratio gaan niet altijd hand in hand bij n hobby. Er speelt meer dan alleen de functie v tijdweergave, want dat ook op n HEMA horloge (of idd je smartphone).

Voor mij kan n horloge iets zijn als n kunstwerkje, n mijlpaal, n reisgenoot, n stukje plezier. Dat mag allemaal wat kosten.

Tja ik doe ook al aan deze audio hobby mee een kleine 30 jaar en daar kunnen we ook uren over discussieren zonder dat daar een zinnig antwoord uit komt.
En ja ,ik heb ook dure kabels in mn set opgenomen.
Als je een blinde luistertest doet,kun je de dure en goedkope kabels niet meer van elkaar onderscheiden schijnt…
Dus daar is het al niet anders met vele verschillende prijsklassen.

Heb ik gedaan.
Ben alleen de kluis kwijt geraakt tijdens de verhuizing…
:wink::wink::wink: