Hoezo?

Beste allemaal,

Al geruime tijd loop ik met vragen rond. Ik hoop dat hier mensen zijn die deze vragen kunnen beantwoorden of er in ieder geval over willen nadenken.
Zijn dure horloges hun geld waard?
Wat bezield iemand om 10.000 euro voor een horloge uit te geven en daarna nog minimaal 500 euro per 5 jaar aan onderhoud?
Zijn de prijsstellingen in het hogere marktsegment nog conform de waarde of zijn de prijzen werkelijk alle realiteit voorbij?

Ik weet dat sommige merken verschrikkelijk veel geld uitgeven aan de ontwikkeling van nieuwe uurwerken.
Ook worden er bakken met geld uitgegeven aan marketing en tot slot koop je een heel erg mooi afgewerkt horloge.
Dit snap ik allemaal. Ook is het logisch dat een gouden kast duurder is dan een stalen kast.

Maar
even een voorbeeld
(Ik ga geen merken noemen omdat ik niemand voor het hoofd wil stoten.)
Een jaar geleden was ik op een beurs en zag een rosé gouden horloge. Ik vond het mooi en wilde het aanraken. Dit was geen probleem.
Een alleraardigste mevrouw haalde het horloge uit de vitrine. Na wat gepraat te hebben toch even naar de prijs geĂŻnformeerd. Iets minder dan 300.000 euro.
Dit had ik niet op zak dus het horloge verdween weer in de vitrine. Zij maakte mij er wel op attent dat er ook een goedkopere titanium versie op de markt was.
Deze was ongeveer 120.000 euro goedkoper. Goed, titanium is goedkoper dan goud, maar wel moeilijker te bewerken. Maar een verschil van ongeveer 120.000 euro voor verder een identiek horloge?!
Dit lijk mijn niet op enige redelijkheid gebaseerd. Of maakt het bij dergelijke bedragen echt helemaal niets meer uit?
Als het maar extreem duur is, zijn er mensen die het willen hebben.

Nog een voorbeeld, dichter bij iets wat ik me wellicht ooit in dit leven kan permitteren.
Een goede bekende kreeg problemen met een 25 maanden oud horloge van om de nabij 13.000 euro. Het horloge had nog maar een gangreserve van 2 uur.
Reparatie zou ongeveer 2100 euro gaan kosten. EĂ©n van de onderdelen die vervangen moest worden was de kroon. Deze koste ergens in de buurt van de 600 euro.
Op de vraag waarom de kroon zo duur was kreeg hij het antwoord: "de kroon is, net als de rest van het horloge, gemaakt is van wit goud."
De goede bekende stelde daarop de vraag of hij die oude kroon dan dus ook retour kreeg. Nou, dit was niet helemaal de bedoeling, dat deden ze eigenlijk nooit.
Dus een vervangende kroon is absurd duur omdat deze is gemaakt van wit goud maar als je zelf voor het materiaal zorgt is deze ineens niet zo afhankelijk meer van de materiaalkosten?!

Hoe zit dat ĂŒberhaupt eigenlijk met die service- en reparatiekosten? Ook hier lijkt de realiteit soms ver te zoeken.

En waarom wordt dit alom geaccepteerd? Waarom doen we allemaal mee? Waarom wil ik ook mee doen?
Een Rolex Sub is een super mooi afgewerkt, super degelijk horloge. Wat is er beter aan een horloge van 13.000 euro die ook alleen maar de tijd en datum aangeeft?
Is een stalen band van een redelijk exclusief merk echt 3000 euro waard? Of heeft meneer Veblen gewoon gelijk en moet ik dat dan maar gewoon accepteren?

Ik ben benieuwd of ik de enige ben die het spoor in de haute horlogerie volledig bijster is.

Groet,
Arvid

Leuke bespiegeling, maar ik brand mijn handen er niet aan. :smile: :wink:

Ik ook niet. Lekker zelf weten en betalen als je het kunt en wilt :wink:

1 like

Ik heb hierover in een grijs en ver verleden ook eens een topic over geopend volgens mij. Dit soort bespiegelingen zijn wel natuurlijk denk ik, als je net met de hobby bezig bent. En voor een gemiddeld persoon in de derde wereld is een seiko al een absurd dure klok, waarvan je een maand of langer kan eten. Alles is relatief.

Ik heb het laten gaan. Voor mij zijn horloges beleving, welke ik koop. Als ik alleen de tijd wil weten, neem ik wel alleen mijn iphone mee.

Meer wil ik er niet over zeggen.

1 like

Dag allen,

even een mop die hier wel iets mee te maken heeft, maar dan anders.
Ik gebruik de verkeerslichten op het Julianaplein in de stad Groningen. Ik kom daar uit de buurt.

Het is altijd erg druk op dat kruispunt.
Er komt op een gegeven moment een man in eeen Ferrari aanrijden, let niet goed op en vliegt op de rij wachtende auto’s. Hij stapt uit, auto nagenoeg totalloss, beziet een en ander en zegt: “Hier moet ik verdorie wel een week voor werken”.

Enige tijd later komt er weer eentje, nu in een Audi. Ook deze vliegt op de achterste auto van de rij.
Hij stapt uit en neemt de schade op en begint te geĂ«rgerd te zeggen: “Hier kan ik wel weer een maand voor aan het werk gaan”


Aan het einde van de dag komt er een man in een Lada aan, ook die overkomt hetzelfde. Ook hij rijdt op de laatste auto van de rij. Hij stapt uit, bekijkt de schade en begint te jammeren: “Daar kan ik wel een jaar voor aan het werk gaan”.

Zeggen de omstanders: “Wat doe je ook met zo’n dure auto”.

6 likes

Nee, want jíj mag zelf kiezen of je iets wél of niet koopt.

Richard Mille adverteert doodleuk met horloges waarbij de “vanaf”- prijs vermeld staat. 400.000 euro, dat werk. Ik schud ook wel 's met m;n hoofd, maar maak me er niet echt druk over. Ieder z’n hobby op elk z’n niveau. Voor mij persoonlijk - omdat ik de uurwerken uit eigen werk-ervaring zeer hoog inschat, en de restwaarde super is - is een stalen pre-owned (de beurt doe ik zelf wel) Rolex ooit nog wel 's het duurste wat ik voor een horloge zal betalen. Hoewel ik weet dat die ook duurder zijn dan “nodig”. Maar ja, waar ligt de grens


Met auto’s en schilderijen precies hetzelfde. Zo’n Picasso is eigenlijk niet echt mooi. Het is de stijl die voor het eerst toegepast werd, de playboy die de schilder was, de ronkende naam (belangrijk!), de legende, etc.

Op de auto’s ga ik maar helemaal niet in, dan wordt deze post nog veel langer
 :wink:

De hele dure merken (vooruitstrevend, innovatief, origineel, maar soms inderdaad plat ‘stervensduur’) zijn natuurlijk wel noodzakelijk om de branche alert te houden. Steeds meer zaken (ceramische kasten en bezels bijvoorbeeld) ‘druppelen’ door naar de meer te behappen merken.

Met bijvoorbeeld auto’s is het niet anders. Zonder een paar peperdure merken hadden we nu geen stoelverwarming, cruise-control of parapluutjes in de achterportieren van een Skoda.

2 likes

Oei i-phone
niet goedkoop ! :grin:

In het Top Gear magazine van juni, wordt aandacht besteed aan horloges die een band hebben met auto’s, waaronder een artikel over Parmigiani dat op Bugatti geïnspireerde horloges maakt. Er wordt gezegd dat men alles in-house doet en dat de ontwikkeling van een nieuw uurwerk zo’n vier tot vijf miljoen kost. Als je dat afzet tegen een jaarproductie van 5000 stuks, dan kan je die vraagprijzen wel enigszins verklaren. En blijkbaar is er een markt voor.
Maar al zou het geld me op de rug groeien, dan nog denk ik niet dat ik een paar ton om mijn pols zou hangen.

Het blijft raar dat de verhouding goud- staal bij rolex hoger is dan bij tissot bijvoorbeeld
dat heb ik nooit begrepen. Maar dat een stalen band van iwc veel duurder is dan een van tissot begrijp ik beter. Ga het verschil in afwerking maar eens bekijken.

Mogelijk zijn zulke horloges inderdaad Veblen-goederen, waarnaar de vraag toeneemt met de prijs. De vraag is natuurlijk waarom, en het gelinkte wiki artikel heeft al een mogelijke oorzaak aan dat in dit geval aannemelijk lijkt: het zogenaamde snob-effect. Dat is het fenomeen dat wanneer een consument ziet dat andere consumenten een specifiek merk kopen, zijn/haar eigen voorkeur voor dat merk daalt (een sociologisch mechanisme met economische gevolgen, eigenlijk).

Mijn beste,

Kies je eigen weg, kies je eigen spel en geniet van elk moment.

Maar voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

1 like

Da’s toch kaas?

Ah, vandaar die prijzen. Kaas bewerken is natuurlijk veel moeilijker dan goud, vrijwel niemand kan dat denk ik :smile: . Jamie Oliver, die doet vaak wat Parmigianse kaas over de pasta toch?

Tja, wat bezielt iemand die nieuwe een auto van 80.000 euro koopt en hier de eerste 5 jaar +/- 3000 per jaar aan afschrijft. Bijkomend nog de onderhoudskosten.

In High End Audio wereld geven mensen zo’n 5000 euro uit aan een verguld aansluitsnoer voor hun apparatuur, en schijnen het verschil te horen.
Sterker nog, in de meterkast wordt een vergulde zekering aangebracht voor de audio groep. kosten 500 euro.

Ieder zijn ding / hobby / obsessie noem het maar.

Ik heb jarenlang analoge exotische synthesizers en (geluid) studioapparatuur verzameld.
Daar had ik zomaar een 2e huis mee kunnen kopen.

Spijt? Nee!

Leven en laten leven.

Nu met mijn hernieuwde horlogevirus probeer ik mij enigszins in te houden.
(Lukt niet
altijd)

Ik hoor het verschil ook, maar vind de meerwaarde daarvan de meerprijs niet rechtvaardigen. Ik houd het bij zilveren interlinks :wink:

Denk dat de prijzen vaak wat onrealistisch worden, maar dat is ook niet erg als je onrealistisch veel verdiend. Zelf hoef ik gelukkig niet ieder muntje om te draaien en kan ik best wel eens iets extra uit geven, maar een Patek of Rolex zit er niet in, laat staan een nog hoger segment. Er zijn wel mensen die dat kunnen betalen en die het, het ook waard vinden (qua design maar vaak ook uitstraling). Mocht ik ooit miljonair zijn (hele inflatie verhaal daargelaten) zou ik ook voor een iets gecompliceerder model gaan dan mijn huidige Certina of Seiko. Waarom? Omdat ik het mooi vind! Niet omdat ik het, het echt dat waard vind, maar ik kan het zelf veroorloven, het staat in verhouding tot de andere ‘producten’ die ik heb. Laten we wel wezen, uiteindelijk gaat het toch om design, uitstraling en / of functionaliteit. Anders kunnen we allemaal af met een G-Shock.

1 like

Ik heb hier nog ouwe KEF speakers staan van denk 30 jaar oud op een ouwe Marantz versterker en speakerdraad van 50ct per/m.
En een geluid!!!

1 like

En ik heb een oude rus om mijn pols, en ik weet hoe laat het is. En zo gaan we maar door