Hoga Directime

Hai,

Weet iemand iets te vertellen over dit klokje?

Ik heb dit klokje vanavond van mijn opa gekregen en ik vind het toch wel een erg interessant automaatje. Hij heeft hem rond '77 gekocht (nou ja, geruild). Ik heb nog nooit van het merk gehoord en was benieuwd of jullie er wat over te zeggen hebben, want het enige wat ik weet is dat hij swiss made is…

Oscar

Je foto is erg kunstzinnig maar niet zo goed om er wat op te kunnen zien over het horloge. Staan er verder nog teksten op? Waarom denk je dat het een automaat is, enz. Hoe meer informtie hoe makkelijker het te benoemen is oZ.

Gisteren had ik zulk slecht licht dat er onmogelijk een betere foto uit kon komen. Verder staat er op de achterkant:
Fond Acier, Directime, 9150, swiss made - mod. depose

Waarom ik denk dat het een automaat is? a) Het staat erop b) Begint te lopen na een paar rondjes ermee te draaien c) Zo klinkt 'ie

Vanmiddag zal ik een aantal nettere fotos proberen te schieten

Als het er op staat is het een automaat :smiley:

Directime was een merk van Hoga Watch LTD. Ik denk dat het dus een engels merk is maar mod. depose doet frans vermoeden. Ze maakten voornamelijk (wat ik er van kan vinden op internet) mechanische horloges met digitale tijdsaanduiding. Dus zoals die van jou. De wijzers zijn dus vervangen voor schijven met digitale tijdsaanduiding die eigenlijk net zo draaien als wijzers maar omdat het glaasje grotendeels dicht is op venstertjes na kun je de tijd “digitaal” aflezen. Omdat de band boven op de kast bevestigd zit zou je haast denken dat die schijven nooit rond zouden kunnen draaien, ze draaien echter onder de bandaanzet door.
Als je weet hoe het moet zou je het horloge open kunnen maken en ook een foto van het uurwerk kunnen maken, om te weten wat voor soort uurwerk er in zit. Weet je niet hoe dit moet, laat het dan liever!

Ze hebben overigens ook mooie (in the eye of the beholder) chronografen gemaakt:

Ik denk dat het één van die vele bedrijven is die je kunt vangen onder de noemer “plakmerk” dus ze zouden dan hele horloges hebben besteld met hun eigen merk op de wijzerplaats, iets wat nu ook weer erg in de mode is. Ze zullen de komst van de quartzuurwerken niet hebben overleefd.

Let op, dit verhaal is gebaseerd op vermoeden die ik krijg via het zoeken op Google.

Over het horloge kan ik niets vertellen, maar ik vind het een leuk ding!

Ik wil zelf eigenlijk ook nog eens een digitaal mechanisch horloge aan mijn verzamelinkje toevoegen, maar dan een handopwinder. Niet dat ik het speciaal mooi vind, maar gewoon voor de aardigheid, als curiosum zeg maar.

Ben je ook van plan om hem af en toe te dragen, of blijft hij in de kast?

Gerard

Ik denk dat hij in de kast blijft. De styling vind ik top, echt heel erg leuk maar als horloge trekt het me niet echt.

Ik heb net op e-bay een zelfde gevonden maar dan van het merk Lepo.
Nu heb ik op een paar vintage sites naar het merk gezocht en natuurlijk even gegoogled, maar ik kon het nergens vinden. Heeft iemand een idee erover. Opzich ben ik namelijk wel zeer gecharmeerd door het idee en ontwerp.
(Maar sparen voor een Chronoswiss duurt zo lang :wink: )

Als je op ebay bij de horloges zoekt onder “digital auto*” of “jump hour”, vind je ongetwijfeld meerdere van dit type. Ze zijn gemaakt in de jaren '70 toen producenten van mechanische horloges pogingen deden om te concurreren mte quartz/LCD-horloges. Ze zijn wat vormgeving betreft nogal lelijk; de jaren '70 waren weinig verfijnd qua smaak. Meestal zijn de kasten verchroomd. De uurwerken (b.v. PUW) zijn voor zover ik het kan beoordelen wel aardig. Iedere verzamelaar moet er natuurlijk 1 in zijn verzameling hebben. Maar om 't te dragen…

Misschien vind ik dat er juist wel zo geweldig aan. Kijk, mijn normale smaak in horloges zijn een Portugieser of die prachtige Junghans Max Bill, simpel, het bewijs van: “God is in the detail”

Maar ik vind dit gewoon een geweldig stukje ontwerp. Kan er niets aan doen, het is sterker dan ik :wink:

't Is historisch gezien inderdaad een merkwaardig ontwerp, wat het ook weer aantrekkelijk maakt. Dat 't van je opa is geweest, voegt daar zonder meer nog iets aan toe. Goed bewaren!

net als je denkt dat je alles wel 'n keer gezien hebt…
leuk item, gewoon bij de verzameling houden !
groet, frank.