Hoi,
Nieuw hier en sinds kort geïnteresseerd in horloges. Ik zou graag mijn allereerste horloge opnieuw gaan dragen, sentiment.
Het horloge is echter niet meer helemaal werkend. Sommige balkjes op de uren zijn losgelaten en schuiven los door de kast. Ook de batterij moet vervangen worden.
Ik was van plan het horloge van de achterzijde open te maken en het uurwerk eruit te halen. Om zodoende de balkjes weer vast te zetten. Ik vroeg me alleen af hoe dit normaal vast zit? Lijm oid of zitten deze gewoon op hun plek gedrukt met de kleine pinnen? Heeft iemand een idee hoe ik voorkom dat de overige ook loslaten?
Hi uit je bericht mag ik opmaken dat je geen horlogemaker bent, mocht je toch nog lang gebruik willen maken van dit horloge zou ik het iemand laten doen die er wel verstand van heeft
Welkom hier op het forum.
Ik zou er zeker iemand naar laten kijken met ervaring.
Naar mijn mening kan hij beter in deze staat kapot zijn, dan dat jet het zelf mogelijk nog erger maakt.
Ik heb zelf ook wat niet werkenden meer, maar die laat ik juist uit sentimentele overweging zo.
Maar zonder dollen, waarom zelf gaan prutsen als het sentimentele waarde heeft.
Anderzijds lijkt mij dit juist wel weer een leuk eerste probeersel. Deksel eraf, kroon eruit en volgens mij kun je dan al gaan plakken.
I got a TIP for you, get the POINT? De goede man neemt, los van de titel, de moeite om te beschrijven wat hij wil gaan dragen, waarom hij het wil gaan dragen en doet er zowaar een foto bij. Om dan LeChuck’s Revenge op 'm te gaan is wat nodeloos.
Dat dus. Het uurwerk moet er uit, wijzers moeten er af, wijzerplaat er uit, indices weer monteren, plaat niet beschadigen, niet te veel lijm geven, kijken hoe het uurwerk zich gered heeft in al die jaren, etc etc.
Waar ik me wel zorgen om maak is de bandaanzet. Dit ziet er uit alsof het een stalen bracelet had die verloren is gegaan, maar met een niet-standaard bandaanzet. Dan kom je bij custom bandenmakers terecht.
Met service en custom band wordt het een duur geintje, maar sentiment is sentiment.
@Henk gaf de link naar de lijst van horlogemakers al, maar zoek ook even naar bandenmakers op dit forum.
Allereerst allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties en het meedenken.
Voor mij waren er inderdaad 3 opties:
1 vervangen
2 zelf (proberen) repareren
3 laten repareren
Optie 1 valt af vanwege het sentiment maar ook omdat ik exact hetzelfde horloge niet eenvoudig kon vinden. Hier heb ik er 1 gevonden maar tegen die prijs is laten repareren ook een optie.
Optie 2 zelf repareren vind ik heel interessant. Maar nadat ik hierboven de tip heb gekregen dat dan ook de wijzers eraf moeten om de indices aan de achterzijde van de plaat vast te zetten zie ik hier ook vanaf. Ik ga op zoek naar een ander uurwerk om wat aan te knutselen.
Optie 3 ik ga iemand zoeken die dit voor mij kan doen. De band is ook aanwezig en in redelijke staat maar is los gegaan omdat deze maar beperkt kan draaien t.o.v. de kast. Dit is ook de rede. Geweest dat ik 10+ jaar geleden gestopt ben met het dragen van het horloge.
Nadat het enige tijd stil is geweest begon het vorige week toch opnieuw te kriebelen.
Ik dacht voor ik het horloge opstuur wil ik eerst weten of de batterij gelekt heeft.
Als de batterij het hele uurwerk vernield heeft heeft het ook geen zin om de indicie te laten maken.
Zodoende voorzichtig de achterkant open geschroefd en een blik geworpen.
Batterij zag er nog netjes uit dus dat was geen probleem. Verder zag ik dat het uurwerk kleiner was dat de wijzerplaat. en dat ik de wijzerplaat dus niet los hoefde te halen om de indicie vast te lijmen.
Met een pincet heb ik voorzichtig de indicie op hun plek gelegd en ze vervolgens heel licht aangedrukt totdat ze een klikje gaven.
Daarna aan de achterkant van de plaat voorzichtig een miniem drupje lijm gegeven op ieder pootje en mooi laten drogen.
Met een verse batterij liep het horloge weer, komende dagen zal blijken of hij de tijd nog een beetje nauwkeurig weet te meten. Vervolgens het terugzetten van de band. Dit was veruit het moeilijkste de band heeft niet genoeg speling om 1 kant van de pushpin al in een lughole te laten vallen. hierdoor moet de pushpin met 2 kanten tegelijk tussen de lugs geschoven worden. maar hier is de pushpin natuurlijk net te groot voor. nadat ik er ~0.2mm vanaf geschuurd heb paste het wel.