Holthinrichs inzending voor de GPHG

Ah oké, wist ik niet - gebruik het weinig

Ik vind het cool dat ze het doen. Ik hoop dat ze er succes mee krijgen. Of op z’n minst exposure. Ik vind het zelf niet bijster mooi of afleesbaar, maar respecteer het voor wat het is.

Nja, dat hangt er zeer sterk vanaf wanneer je 'm kocht, en of het voor list was of niet.

Ik zou grijs liever geen Daytona hebben gekocht in het voorjaar van 2022. Dan moest ik nu huil0n.

Ik specificeerde de ‘Le Mans’ Daytona.
En het kopen tegen list prijs.
Ik denk dat die cijfers je beter bevallen.

Pffff. Ik heb dat eens bekeken. Mensen zijn raar. Maar die zou ik voor list zeker kopen. Daar kan nog wel een marktdaling of vijf overheen voordat het een slecht idee wordt. :slight_smile:

2 likes

Van de andere kant ziet deze grafiek er uit als de afschrijving van vrijwel ieder luxe artikel, denk aan auto, diamanten ring etc.

1 like

Juist. En dat zijn geen moneymakers. Je bent beter af met een goed aandelenpakket. :smiling_face:

1 like

Dit schreef je voordat de beurs vandaag opende.

2 likes

bijzonder horloge en uitmuntend gemaakt, maar geen beater ben ik bang

1 like

Met grade 5 titanium kan die wel wat hebben lijkt me.

Erg bijzonder mooi horloge. Las vanmiddag dat hij bijna 80K moet gaan kosten. Sorry, daar slaat Holthinrichs de plank volledig mis. Voor dat geld koop je horloges van heel, heel, heel wat gerenommeerdere horlogemakers. Het uurwerk is mooi, maar ook niet super bijzonder. Die prijs slaat nergens op.

Als je zo’n uniek stuk maakt, die ver boven je huidige collectie uitsteekt, dan mag je best zo’n prijs vragen. Zeker als je er prijzen mee wilt winnen.
Je zal de stap naar het hogere segment toch een keer moeten nemen, als dat je ambitie is.

1 like

Klopt. Maar voor 80 ruggen koop je een horloge van de grote der aarden. Daar behoort Holthinrichs niet bij. En dit mooie nieuwe uurwerk verandert dat niet. Dan zit je in de league van Simon Brette, Rexhepi, Grönefeld, e.v.a. Super veel waardering voor dit hele mooie uurwerk. Maar deze prijs is uit de lucht gegrepen. Ben benieuwd of ze er succesvol mee zijn. Innovatief is het zeker!!

Dan wil je dus suggereren dat de groten der aarde een clubje mensen zijn waar je op merite niet tussen belandt?

Die ontwerpen, assembleren en werken uurwerken af, maar produceren niet alles in house. Dat ze cool zijn accepteer ik, maar “de groten der aarde” is te veel eer voor deze mannen. Simon Brette heeft zegge twee horloges gemaakt, ooit, en gebruikt daarvoor een partner-landschap van 12 externe vakmensen om het te doen. Of die tot de groten der aarde gaat behoren is maar zeer de vraag.

Kortom: Iedereen is ergens begonnen, zeker ook de mensen die je noemt. Ik durf op dit moment te roepen dat de groten der aarde misschien eens een Abraham Louis Breguet, een Thomas Mudge, en een George Daniels geweest zijn, en het laat zich raden of Voutillainen, Smith, Dufour en Journe nog iets gaan doen wat die titel ook verdient.

Evengoed is de horlogerie een soort cult-of-personality machine, want onbezongen helden zoals Yoshikazu Akahane die 27 jaar deed over de ontwikkeling van een totaal nieuwe manier van echappement bouwen komen nooit in dat lijstje voor.

Hoewel ik de ontwerpen van Holthinrichs echt spuuglelijk vind heb ik diep respect over z’n opgebouwde kennis, niet alleen qua 3D printen, maar ook in het ontwikkelen, maken en afwerken van een geheel eigen visie. Daar hoort nu dus een volledig Nederlands geproduceerd uurwerk bij.

Dit soort piece unique horloges gaat die prijs wel opleveren, denk ik, omdat het gewoon ook echt een uniek fenomeen is, en daar gaan bepaalde verzamelaars heel erg goed op.

Tot slot wil ik Masahiro Kikuno nog een shoutout geven als potentieel één van de groten der aarde. Die man gaat zitten, pakt een figuurzaag en komt een jaar later de schuur uit met dit soort creaties:

image

De ene is een handgemaakte tourbillon, de andere is een variabele-uren tijdmeter die tijd meet volgens het oude Japaanse systeem waarbij de lengte van het uur afhangt van het seizoen.

7 likes

Ik mis optie drie, een Eichi II en een maand in Japan. :slight_smile:

1 like

Horlogemakers?
Neuh. Bij de groten der aarde verwacht ik wel wat andere mensen.

Klopt, groten der aarde voor 80K.

Dufour, Smith e.v.a. kun je niet kopen onder de 100K.

Wie dan?

Prachtig :ok_hand:

1 like

Precies dit.

1 like

Ik vind het idee, de techniek, het feit dat het Nederlands is en de afwerking echt top… maar an sich zou ik dit niet dragen.

Afleesbaarheid is ook een dingetje.

Veel respect voor wat hier verweznlijkt is, de visie en de originaliteit.
Ik kan sommige van zijn modellen erg pruimen, maar deze doet toch een beetje pijn aan m’n ouwe oogjes…