Holy grail hoe te bepalen?

Nadat ik vandaag weer ergens in een topic voorbij zag komen dat iemand zijn Holy Grail heeft gevonden (of mogelijk kan kopen), ging ik mij afvragen wat is mijn Holy Grail.

Daaruit volgde dan de vraag, hoe bepaal je nu een Holy Grail?
Is de prijs belangrijk tov wat je normaal wil uitgeven aan een horloge?

• -kom ik het morgen tegen → kopen
  • -het zit sterk tegen de limiet/beetje over de limiet
  • -zonder Lotto te winnen, zo goed als onbereikbaar?

Kan het pas een Grail zijn als het “zeldzaam” is, bv limited edition?
Mag het nog nieuw te verkrijgen zijn?
Moet die tijdsbestendig zijn maw moet ik deze binnen 20 jaar nog altijd als een Grail zien of kan dit binnen paar maanden al anders zijn?
Of is het zo simpel als het feit dat indien je deze toevoegd aan je collectie, deze NOOIT meer zal weggaan?

Ik veronderstel dat het dus voor iedereen andere voorwaarde kan hebben. Ikzelf neig toch iets meer naar bijna onbereikbaar en toch nog net iets verder moet gaan als een horloge wat nooit de collectie zou verlaten.

Ben vooral benieuwd hoe andere daar naar kijken en hoe jullie bepalen dat iets de Holy Grail is :slight_smile:

7 likes

Ik denk dat de meeste holy grails hier op het forum voor een te dure prijs via de grijze markt verkrijgbaar zijn.

Zal voor ieders wat anders zijn maar voor mij de ultieme holy grail is enkel als ik de lotto zou winnen of een erfenis van verrot nonkel waar ik niets van afweet (bv Grönefeld :drooling_face:). Iets onbereikbaar, enkel in dromen.
Maar zou ook een horloge waar je zeer lang voor zou moeten sparen en de kers op je collectie een grail durven noemen. De laatste waar je naar uit zag vooralleer je collectie compleet zou zijn (bv Rolex Submariner duotone).

1 like

Hoe weet je of iemand de liefde van je leven is?

Dat voel je!

Bij een grail watch is dat ook zo. Alleen hebben de ene meer geluk wat prijs/beschikbaarheid betreft dan anderen.

4 likes

de holy grail bestaat voor een flipperaar niet, veel grails, voor holy veel geld, dat dan weer wel

21 likes

De Heilige graal is een bekend fenomeen uit Middeleeuwse verhalen. In spreekwoordelijke zin is de ‘heilige graal’ “het hoogste waar een bepaald persoon naar streeft”

Je gaat hem dus niet morgen kopen en eigenlijk is hij gewoon onbereikbaar.

Het is overigens een gevoel wat je erbij moet hebben. Technisch gezien heb ik geen heilige graal, maar wel een horloge dat ik dolgraag wil hebben. Maar dat zijn er overigens wel meerderen.

4 likes

Nadat ik vandaag weer ergens in een topic voorbij zag komen dat iemand zijn Holy Grail heeft gevonden (of mogelijk kan kopen), ging ik mij afvragen wat is mijn Holy Grail.

Daaruit volgde dan de vraag, hoe bepaal je nu een Holy Grail?
Is de prijs belangrijk tov wat je normaal wil uitgeven aan een horloge?
Nope

-kom ik het morgen tegen → kopen
-het zit sterk tegen de limiet/beetje over de limiet
-zonder Lotto te winnen, zo goed als onbereikbaar?

Kan het pas een Grail zijn als het “zeldzaam” is, bv limited edition? Nope
Mag het nog nieuw te verkrijgen zijn? Jep
Moet die tijdsbestendig zijn maw moet ik deze binnen 20 jaar nog altijd als een Grail zien of kan dit binnen paar maanden al anders zijn? persoonlijk wellicht, maar enigzins tijdsbestendig lijkt me
Of is het zo simpel als het feit dat indien je deze toevoegd aan je collectie, deze NOOIT meer zal weggaan? NOOIT is dan wat te tijdsbestendig denk ik

Ik veronderstel dat het dus voor iedereen andere voorwaarde kan hebben. Ikzelf neig toch iets meer naar bijna onbereikbaar en toch nog net iets verder moet gaan als een horloge wat nooit de collectie zou verlaten.

Ben vooral benieuwd hoe andere daar naar kijken en hoe jullie bepalen dat iets de Holy Grail is :slight_smile:

Samengevat: voor mij is een grail (ik laat het heilige even voor wat het is) het horloge wat je zou kopen als je ieder horloge zou kunnen kopen, ongeacht beschikbaarheid of prijs.

2 likes

Dit. En door verloop van tijd steeds veranderen.

1 like

Waar ik me bij mijzelf erg aan stoor is, als ik een horloge koop op een veiling of in het buitenlanden en aan het wachten ben dat het geleverd wordt. Ik al vaak weer stiekem ergens aan het kijken ben naar het volgende moois. Ik denk dat dit het probleem ook zal zijn met je holy grail. Het gaat vaak om het willen hebben dan het bezitten.

2 likes

De holy grail: je bent verliefd op het horloge zoals nooit eerder, het horloge doemt op in je dromen; je brengt het horloge ter sprake tegenover wildvreemden, eigenlijk is het horloge te duur voor je, etc. etc.
Succes ermee!

3 likes

Klopt, ook 2x een miskoop gedaan. Erg dure vergissingen.

Spreek je nu over partners of horloges?

Steeds passen he :innocent:

yep, zo simpel is het,
bij mij toch, (heb vele grails), maar deze gaat iig. nooit weg:

6 likes

Als je het dan hebt over het gevoel van verliefd zijn, dit is volgens de wetenschap niet meer dan een chemische reactie en zal ook met de tijd vervagen.
Tevens zal deze chemische reactie meer dan 1x in je leven zich voordoen.

Als ik dat dan vertaal naar een horloge wil dit dan zeggen dat die Grail met de tijd minder je Grail zal worden en dat een andere deze plaats zal innemen.

Uit de atnwoorden blijkt ook dat het voor iedereen iets anders kan zijn.

Ik ben er voor mijzelf niet uit of het onbereikbaar moet zijn of niet :face_with_raised_eyebrow:

1 like

Does it matter? Bij voorkeur is het horloge bereikbaar he.

Zelf heb ik er 1 die ik mijn grail noem, en een paar die ik side-grails noem. De grail gaat nooit weg, de side-grails misschien ooit wel, of niet. We zien wel.
Ook zijn er al side-grails van de wenslijst geschrapt door ze te passen of i.r.l. te zien.

Het leuke aan de hobby is ontdekken. En eens je die grail gevonden hebt, nooit meer loslaten.

Iets onbereikbaars wat je onder normale omstandigheden niet kunt verwezenlijken. De 10e kan het gebeuren, zeg maar, maar wat wel erg lekker dromen is :sleeping:
Iets uit het oprichtingsjaar van mijn favoriete club bijvoorbeeld

5 likes

Voor mij is het heel duidelijk: een horloge waarvan ik echt een bepaald gevoel krijg, maar dat ook een

is, wat mij betreft.

En idd,

Dit zou er zo een kunnen zijn. Maar ik wil 'm graag een keer irl zien.

TAG

Ik kick persoonlijk niet op horloges van vele tienduizenden of zelfs honderdduizenden euros. Imo zijn horloges dit soort bedragen niet waard. Met dergelijk geld kun je écht iets zinnigers doen dan dat. Maar goed, dat is mijn mening.

3 likes

Voor mij is dit een horloge waar ik kippenvel van krijg (op de goede manier dan) maar wel tegen mijn budget plafond.
Ik krijg ook van goedkopere horloge’s soms kippenvel maar die zijn dan weer betaalbaar dus dan heb je na een tijd 200 grail’s denk ik dan :yum:

Dit lijkt me meer een grail voor jou Ed

10 likes

Beide…. Daar had ik wel n platina Lange Datograph voor kunnen kopen.

Driemaal bleek scheepsrecht. Geweldige echtgenote (jeugdvriendinnetje) getroffen.

1 like