Holy trinity of inmiddels de holy quaternity? 3 = 4 ??

ALS was inderdaad nooit klant bij JLC. Maar niet onbelangrijk is dat ALS met behulp van IWC en Günther Blümlein is wat het nu is.

Ik snap wel van waar je opmerking komt. Het zijn brave ingetogen designs. En misschien geen materiaal voor een one watch collection.

Niet ieder design hoeft spannend te zijn. Soms past een wit hemd beter dan een Hawaii shirt.

En een mooi simpel design is net heel moeilijk.

“In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister.”

Daar zijn ze nu net heel sterk in.

2 likes

Daar valt nog prima één en ander op af te dingen. AP is een soort one trick pony geworden die alleen in die verschrikkelijke APRO boert. Hun twaalf uurtje vind ik niet verheffend, ook niet na steeds positiever door de “journalisten” onthaalde iteraties.

Patek zijn een paar luie cash grabbers die met de Nautilus die gruwelijk lelijke APRO na deden, en die verder in mijn optiek maar zeer weinig moois maken.

VC is ook maar een corporate shill die met de Overseas en de 222 in dezelfde APRO markt proberen te komen, maar ik vind de patrimony mooi.

Op de keper beschouwd zijn Philippe Dufour, Lange en de Micro Artist Studio van Grand Seiko/Credor interessantere huizen. Verder heb ik Breguet hoog zitten, en Roger Smith, ook al is dat laatste mijn ding niet. De independents zijn vaak ook interessanter.

Van de bekende merken zou ik naast Breguet dan ook eerder bij Cartier, Louis Vuitton, Parmigiani Fleurier, of JLC terecht komen.

De holy Trinity is zoooo 1970. Das war einmal. Ik ervaar het als stoffige old skool meuk die krampachtig probeert relevant te blijven. Een soort Volkswagen avant la lettre.

2 likes

Daarom zou ik eerder welke JLC dan ook kopen dan zoiets:

Brrrr. En dan hebben we het nog niet gehad over de Spiderman, en dat soort wanstaltige reut. Brrr.

3 likes

Het is natuurlijk ook maar net wat voor fotootjes je copy-paste hè.

9 likes

Heel mooi, deze drie -en dus ook de APRO. Maar ik haak af zodra de Offshore in beeld komt.

1 like

Helemaal mee eens. Maar ook op dat gebied vind ik JlC geen échte uitblinkers. Maar ik besef natuurlijk hoe subjectief dat is.

Tja, de APRO kan ik niet uitstaan, de 6119 is eigenlijk 2 tot 4mm te groot voor wat het is, en de Patrimony maakt het helemaal bont… daar zijn ze nu 40mm tot 42mm voor heren, en alles wat 36mm is wordt van vulgaire diamantjes voorzien omdat dat als damesmaat wordt gezien, waarbij de aanname dan is dat vrouwen niet zonder blingeding kunnen leven of zo. Ik vind het lui, seksistisch en slecht.

De APRO… Tja. Yuck. En dat al 53 jaar lang of zo. Brrrrr.

Kortom: De “grote drie” zijn een stel broddelaars. Doe mij echt maar een willekeurige Cartier, Lange, Glashütte Original, of Parmigiani Fleurier. Sterker nog, negen van de tien keer zou ik liever een Frederique Constant scoren. Dat zou te denken moeten geven.

Allemaal smaakzaak, natuurlijk, maar ik erger me er aan dat de mannen van WC Eend de mannen van WC Eend tot de beste WC Eenden der wereld hebben gebombardeerd. Zie ook Geneva seals, in dat kader.

Tja. Altijd nog cooler dan die bovenstaande ellende van “The Holy Trinity”.

3 likes

Volledig dit! :point_up:

Destijds is “the holy trinity”" op Timezone in de vroege jaren 2000 bedacht aldaar, door zelfverklaarde kenners en “experts”

1 like

IMG_1215

2 likes

Patek, VC en AP ook niet.

Ik zou je Breguet nog een soort van geven, wat dat betreft, want Abraham Louis heeft heel veel voor de horlogerie betekent. Toen hij in Parijs woonde. Want vergeet alsjeblieft niet dat de Zwitserse horloge industrie ontstond omdat boeren 's winters tijd hadden om goedkope knock-offs van Franse en Engelse horloges te maken. Uweetwel, die landen die voor de Zwitsers de grondleggers waren van de horologie die naar verluid z’n genesis vond in Duitsland.

Mudge, Huygens en Harrison waren ook bepaald geen Zwitsers. George Daniels trouwens ook niet. Die man deed z’n land eer aan, net als Roger Smith dat nu doet.

2 likes

Ja. Zo is alles relatief.

1 like

Aangezien alles zowel relatief als ook veranderlijk is houd ik niet van frases als “de grote drie” of “holy trinity”. Alsof het een onveranderlijke waarheid zou moeten vertegenwoordigen. Je maakt m’n punt, maar dan wel “mand!”

2 likes

Blieft u een bonnetje? Of toch liever deze?

2 likes

Oh god. Die kende ik nog niet. Wacht even hoor, dan ga ik m’n schoenen aan trekken.

Run for the hills! :slight_smile:

Zo slecht. Maar die patek is niet heel veel beter met drie van die vensters, waarvan er eentje wanstaltig slecht geplaatst is. En dan ook nog zo’n nutteloze 24-uurs aanduiding om die maanfase heen.

Nog steeds liever een FC of JLC moon phase, van FC graag de kleine quartz.

1 like

Alle merken hebben lelijke dingen. Ook die drie. En steeds meer ook trouwens :roll_eyes: AP verkoopt intussen bijna niets meer wat nog bij een pak te dragen is. VC is ook op het verkeerde pad en bij PP zijn ze vergeten hoe je horloges steeds kleiner maakt. Maar die andere merken zijn ook niet heilig. Die JLC MUT moon is mooi en zelf ben ik wel fan van de MUT PC. Maar die stalen MUT date is gewoon saai en een lui ontwerp natuurlijk. En die kasten van JLC zijn ook best vaak wat te veel uit de kluiten gewassen…

Had ik al gezegd trouwens dat ik niet zeg dat de holy trinity beter dan andere merken is? :laughing:

List?

Al het bovenstaande zal allemaal wel.
Patek Philippe is en blijft m’n favo horlogemerk.
…en de Calatrava m’n favoriete model(lenlijn).

#Smaakzaak

Handgemaakt Duits is ook mooi. :slight_smile:

1 like

Volgens mij wel ja. Grijs zeker.