Iedere horloge liefhebber heeft weleens gehoord van de “Holy Trinity”, Patek Philippe, Audemars Piquet en Vacheron Constantin.
We weten allen waar deze heilige huisjes voor staat: het summum in kwaliteit, ontwerp, afwerking, uitstraling, enz., Het beste van het beste en àlles daarboven!
En A. Lange & Söhne dan?? Mijn persoonlijke mening is dus dat als je goed kijkt naar de line-up van de collectie, de gebruikte materialen, het niveau van de afwerking, het vernuft van de complicaties en gezien de traditie en reputatie binnen de horloge industrie, dat het merk uit het Duitse Glashütte gewoon in hetzelfde rijtje past als de grote drie Zwitsers.
Dus ik was een beetje benieuwd naar jullie meningen….Wat vinden jullie? Klopt het wel een beetje of zit ik op de Zondag in de kerk te vloeken?
Nee, er zijn mooiere en betere horloges dan enkel PP, VC en AP, het holy moly geneuzel is wat bekrompen en protectionisch en bedacht door wat luie “kenners”
De Holy Trinity verwijst niet alleen naar het topsegment maar ook naar de katholieke wortels van deze drie huizen. Ze lijken daarin wat op elkaar dus daarom worden ze vaak in één adem genoemd. Wat mij betreft is het niet uitsluiting op basis van kwaliteit dus m.b.t. Lange en anderen
Die zijn ergens in de jaren 50 te ziele gegaan en zo’n 40 jaar later is het merk nieuw leven in geblazen. Het huidige Lange & Söhne behoort niet tot de grondleggers.
Is inderdaad niet hetzelfde bedrijf wat het eerder was. In de DDR tijd (Glashütte ligt in Oost-Duitsland) werden zo’n beetje alle horloge fabrieken daar gedwongen lage kwaliteit eenheidsworst te produceren volgens goed communistische traditie. Pas na de val van de muur kwam er weer ruimte voor luxe productie. Het huidige A.L.&S. is dus een erg jong bedrijf in vergelijking met de 3 Zwitsers. En om soortgelijke redenen werden andere ‘kanshebbers’ uitgesloten. Blancpain is failliet geweest en heeft jaren later pas een doorstart gemaakt, Breguet is veel te vaak van eigenaar gewisseld, JLC was vaak en lang toeleverancier ipv horlogehuis, Rolex maakt geen gecompliceerde uurwerken, heel rijtje anderen zijn niet zwitsers, te jong, te klein, etc. etc. Er blijven dan drie over die moeilijk te diskwalificeren zijn…
In mijn ogen staat ALS inderdaad gelijk met en misschien nog wel hoger dan de Holy Trinity. Een merk als FP Journe staat nog verder daar boven in mijn ogen.
Walter Lange, achterkleinzoon van Adolph Lange, richtte het familiebedrijf in 1990 weer op.
Kwalitatief kan dit merk makkelijk meedoen met De Grote Drie.
Voor mij is er een merk dat sowieso boven deze (wat mij betreft vrij arbitrair gekozen) drie zit. Een merk met een lange historie en geweldige uurwerken, waar deze drie ook gebruik van hebben gemaakt.
En hoewel dit merk ook in een wat betaalbaarder categorie horloges levert, onder meer omdat er staal wordt gebruikt, maken ze high end complicaties van een niveau waar de anderen nauwelijks aan kunnen tippen.
Inderdaad, maar ik snap het nog steeds niet dan er mensen zijn die voor een stalen time only 40+ neerleggen terwijl hetzelfde merk hetzelfde uurwerk in een andere vorm gouden kast voor minder aanbiedt. Lost on me
holy trinity is een historische term. De lading ervan is niet meer helemaal up to date.
Er zijn uiteraard veel meer merken die hele mooie horloges maken, je zou er zo een stuk of 10 bij elkaar kunnen zetten. Dus alleen Lange toevoegen klopt niet, dan zou je alles wat vergelijkbare kwaliteit levert moeten toevoegen. En ja, dan wordt het best een aardig lijstje.
Vandaar dat de meeste mensen de term in stand houden, maar wel met een korreltje zout.
Ik ben het geloof ik al lange tijd eens met @tompj dat Jeager-leCoultre zonder enige twijfel op hetzelfde niveau zit als de zogenaamde “Holy Trinity”. Maar omdat ze met staal wat lager instappen vindt het grote publiek dat ze daarom op een -veel- lager niveau zitten dan de “Holy Trinity”.
Als ik dan naar de “Holy Trinity” kijk vind ik dat Vacheron Constantin met afstand het mooiste is van de drie. Net als JLC ingetogen klasse.
Nautilus vs Calatrava met een caliber 26‑330 SC. Volgens mij is de stalen Nautilus duurder dan de gouden calatrava
Beste Thierry roept wel meer in interviews de laatste tijd. Ik lees het niet meer. Maar los daar van; het was nooit aan de merken zelf, dus heel erg relevant is wat Thierry er van vindt niet wat mij betreft.
Verder is dit helemaal waar natuurlijk Het is maar een dingetje uit het verleden, meer niet
Die term heeft niet heel veel te maken met kwaliteit maar met de combinatie van kwaliteit, historie, en perceptie.
Neem DeBethune, Gronefeld, of Roger Smith: hun kwaliteit is echt bizar. Patek zou zich moeten ‘schamen’ in vergelijk. Maar die merken/namen zijn veel jonger, hebben minder wapenfeiten behaald en zijn ‘dus’ minder.
Het zal me een zorg zijn wie of wat er de holy trinity wordt genoemd. Dit is wel een mooi topic om mijn pet hate even te dumpen: waar komt die obsessie van een klein groepje met JlC toch vandaan? Technisch is het allemaal mooi, maar je wilt voor dat geld toch ook een beetje een spannend ontwerp? Op dat vlak vind ik JlC toch vooral de koningen van net-niet.