Holy trinity

Van oudsher behoren de merken Patek Philippe, Vacheron Constantin en Audemars Piquet tot de zogenaamde Holy Trinity, de top 3. Kunnen we daar nu nog steeds van spreken of is de top 3 aan verandering onderhevig? Lange, FP Journe, Moser en Cie, Jeager-lecoultre, Girard Perregaux, Ulysse Nardin, Brequet en Piaget zijn ook manufacturen die op haute horlogerie niveau zitten. Zijn die werkelijk van een lager niveau als de Holy Trinity? Zou er een onderscheid in productiecijfers gemaakt moeten worden, waar ook weer een top 3 inzit? Lange fabriceert maar ongeveer 5000 stuks en FP Journe nog veel minder. Toch worden ze niet genoemd in de Holy Trinity. Rolex maakt er 1 miljoen maar wordt ook niet genoemd.
Is de zogenaamde Holy Trinity dan nog wel houdbaar?

2 likes

Geen idee.

Maar ik ga er, zoals jij, eens een tijdje aan besteden in mijn hoofd.

Zo komen we de corona crisis wel door!

4 likes

Het enige dat niet meer houdbaar is, heb ik zojuist doorgetrokken en het riool ingestuurd.

Zou me niet te veel bezigen met containerbegrippen die naar believen kunnen worden ingekleurd.

1 like

Oorspronkelijk ging/gaat het erom dat eerstgenoemde merken zich vanaf begin af aan uitsluitend hebben bezig gehouden met hoogwaardige horloges. En dat het uit Zwitserland moet komen, alles zelf handgemaakt etc. ect.
Een firma als JaegerL maakt ook klokken en dat was/is een reden dat de Trinity nog steeds geen kwartet is, of kwintet, of sextet, of…

En die drie merken zullen er ook wel veel aan doen om de status quo nog wel even voort te laten bestaan.
Exclusiviteit heeft (houdt) zijn prijs.

1 like

Het is zoals jij vind dat het is.

Voor mij zijn er vier merken aan de top; Patek, Vacheron, ALS en Breguet. AP hoort daar al een tijdje niet meer bij.

Al die ‘independent’ merken ook niet. Allemaal mooi, maar hebben niet dezelfde mogelijkheden. Eerst maar eens zien hoe ze het volhouden.

3 likes

Van mij persoonlijk mag Lange in de plek van AP.

(Van AP mag dat waarschijnlijk niet.)

3 likes

Helemaal eens. Op de Royal Oak na heeft dat merk (naar mijn bescheiden mening) niet zoveel bijzondere werken voortgebracht.

Als ik dan kijk naar A. Lange & Söhne, dan doet die mij veel meer. Los van de sublieme afwerking hebben ze ook erg bijzondere horloges zoals bijvoorbeeld de Zeitwerk (Date). En elke keer als @Bauhaus een foto post van zijn Saxonia Moon Phase, ben ik keer op keer onder de indruk.

Voor mij zijn het dus Patek Philippe, A. Lange & Söhne en Vacheron Constantin.

3 likes

Het verhaal achter het ontstaan van de Holy Trinity komt van het forum TimeZone.

Er was daar rond 2000 een soort forumgodje wiens gospel als absolute waarheid werd aangenomen aldaar.

En het was zijn conclusie dat die 3 merken een Holy Trinity in horlogeland vormden.

Dat werd opgepikt en werd door de hele community overgenomen.

ik persoonlijk vind The Holy Trinity onzin. Dat vonden meerdere mensen voor mij naar mate de tijd verstreek. Dus toen hebben ze er later “The Swiss Holy Trinity” van gemaakt want A.Lange & Söhne gaf iedereen een pak op de broek qua afwerkingsniveau. Samen met een paar andere Haute Horology merken.

Groet,

Noel.

4 likes

Supergoede informatie Noel :+1::wink:.Dat verhaal over Timezone kende ik niet. Ben het er ook mee eens dat de Holy Trinity feitelijk onzin is.

1 like