Ik bedoel het niet alsof het een soort ziekte is wat uitgeroeid moet worden. Maar ik zie dat hommage topics relatief veel losmaakt, gezien de geregeld lange topics, en verhitte discussies. Ik probeer wat meer wederzijds begrip te krijgen.
Als ik de (al dan niet oude) reacties “klinisch” probeer te bekijken, zie ik een aantal (persoonlijke, idealistische, e.a.) redenen voor een afkeer van hommages. Even voor de duidelijkheid, dit zijn niet mijn persoonlijke meningen, maar interpretaties van wat ik observeer. Sommigen overlappen elkaar wellicht.
-moralistisch is het onjuist om te stelen. Een merk als Rolex ofzo heeft een model ontworpen en dat hoor je dan niet na te maken.
-opscheppen is niet netjes. En al helemaal niet met iets nep.
-je beter voordoen dan je bent. Als je geen Rolex kunt of wilt kopen, koop het dan niet.
-je ergens gemakkelijk vanaf maken. Als je een Panerai mooi vindt en wilt hebben, dan moet je er voor werken om je doel te bereiken. Niet met een hommage makkelijk vanaf komen.
-met namaak veroorzaak je schade aan een (geliefd) merk. Ze lopen omzet mis. Verder verliest het z’n exclusiviteit/magie/bijzondere/imago/etc. doordat je op elke straathoek wel iets vergelijkbaars ziet. (Heb het dan niet over imago schade, doordat sommige "verkeerde types"er mee rondlopen, maar beperk me op het hommage-fenomeen).
En zo zullen er vast nog wel meer zijn waar ik om bijna 3 uur 's nachts na een lange dag werken niet op kom.
Sorry als ik het vuur aanwakker, maar het is toch een forum om naast te genieten van plaatjes ook om te discussiëren? Uiteraard op een respectvolle manier.
En zoals iemand het imho zo gepast zei “leuker dan gtst”. Vind het tussen de werkzaamheden door of voor 't slapen gaan heerlijk om ff tot rust te komen en de alledaagse zorgen/lasten/etc. te laten varen.
Maar hopelijk leidt het tot meer. Een beetje wederzijds begrip doet vaak wonderen.
Zo kan ik me voorstellen dat iemand die achter mekaar foto’s en topics plaatst over een hommage (al dan niet door Seiko-achtige-interpretaties of regelrechte Marina Militares), dit niet doet niet om anderen te sarren, maar omdat ie zijn enthousiasme wilt delen. En ik kan me ook voorstellen dat als iemand elk dubbeltje omdraait voor een Submariner, het moeilijk kan verkroppen dat een ander voor een fractie loopt te pronken met een imitatie. En aan de andere kant kan ik me weer voorstellen dat iemand een model van een duurmerk erg mooi vind, maar van z’n lang zal z’n leve met geen normale mogelijkheid kan kopen, iets vergelijkbaars zoekt. Er kan wel geopperd worden dat je iets anders origineels als een Seiko Monster ofzo kunt kopen, maar misschien vind je dat gewoon niet mooi. Etc, etc…
Hopelijk hebben we met meer begrip, minder oververhitte discussies.