Hommage remedie

Ik bedoel het niet alsof het een soort ziekte is wat uitgeroeid moet worden. Maar ik zie dat hommage topics relatief veel losmaakt, gezien de geregeld lange topics, en verhitte discussies. Ik probeer wat meer wederzijds begrip te krijgen.

Als ik de (al dan niet oude) reacties “klinisch” probeer te bekijken, zie ik een aantal (persoonlijke, idealistische, e.a.) redenen voor een afkeer van hommages. Even voor de duidelijkheid, dit zijn niet mijn persoonlijke meningen, maar interpretaties van wat ik observeer. Sommigen overlappen elkaar wellicht.

-moralistisch is het onjuist om te stelen. Een merk als Rolex ofzo heeft een model ontworpen en dat hoor je dan niet na te maken.

-opscheppen is niet netjes. En al helemaal niet met iets nep.

-je beter voordoen dan je bent. Als je geen Rolex kunt of wilt kopen, koop het dan niet.

-je ergens gemakkelijk vanaf maken. Als je een Panerai mooi vindt en wilt hebben, dan moet je er voor werken om je doel te bereiken. Niet met een hommage makkelijk vanaf komen.

-met namaak veroorzaak je schade aan een (geliefd) merk. Ze lopen omzet mis. Verder verliest het z’n exclusiviteit/magie/bijzondere/imago/etc. doordat je op elke straathoek wel iets vergelijkbaars ziet. (Heb het dan niet over imago schade, doordat sommige "verkeerde types"er mee rondlopen, maar beperk me op het hommage-fenomeen).

En zo zullen er vast nog wel meer zijn waar ik om bijna 3 uur 's nachts na een lange dag werken niet op kom.

Sorry als ik het vuur aanwakker, maar het is toch een forum om naast te genieten van plaatjes ook om te discussiëren? Uiteraard op een respectvolle manier.

En zoals iemand het imho zo gepast zei “leuker dan gtst”. Vind het tussen de werkzaamheden door of voor 't slapen gaan heerlijk om ff tot rust te komen en de alledaagse zorgen/lasten/etc. te laten varen.

Maar hopelijk leidt het tot meer. Een beetje wederzijds begrip doet vaak wonderen.
Zo kan ik me voorstellen dat iemand die achter mekaar foto’s en topics plaatst over een hommage (al dan niet door Seiko-achtige-interpretaties of regelrechte Marina Militares), dit niet doet niet om anderen te sarren, maar omdat ie zijn enthousiasme wilt delen. En ik kan me ook voorstellen dat als iemand elk dubbeltje omdraait voor een Submariner, het moeilijk kan verkroppen dat een ander voor een fractie loopt te pronken met een imitatie. En aan de andere kant kan ik me weer voorstellen dat iemand een model van een duurmerk erg mooi vind, maar van z’n lang zal z’n leve met geen normale mogelijkheid kan kopen, iets vergelijkbaars zoekt. Er kan wel geopperd worden dat je iets anders origineels als een Seiko Monster ofzo kunt kopen, maar misschien vind je dat gewoon niet mooi. Etc, etc…

Hopelijk hebben we met meer begrip, minder oververhitte discussies.

Halo Marnix, een moedige poging het probleem terug te brengen tot de juiste proporties. Kopiëren, of een stijl imiteren, is van alle tijden en niet alleen bij horloges. Zie recent de strijd tussen Apple en Samsung. Zie een eerdere post over de Bauhaus stijl: http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,528312,528682#msg-528682. Hier gaat het toch om gerespecteerde merken. Kijk ook naar Archimede deckwatch, Stowa Marine, Dornbluth Marine, Steinhart Marine etc. Minmale tot kleine variaties op hetzelfde thema. Wie was er het eerste? Is er patent op een bepaald ontwerp en wordt dat geschonden?
Het hommagegebied is dus grijs, waarbij je aan de positieve kant kunt zetten dat het een eer is dat anderen een ontwerp omarmen (klinkt vriendelijker dan kopiëren of jatten). De enige voorwaarde is en blijft dat ze niet naam en logo kopiëren, maar dat ze zo flink zijn het onder een eigen naam te doen. En zo kunnen we allemaal genieten van een bepaalde stijl waarbij de keus mede afhangt van de beschikbare financiën.
Griet Roelof

Altijd goed voor discussie stof, misschien kun je er een poll tegenaan gooien en kijken hoe het actiefste deel van het forum erover denkt.
Persoonlijk kijk ik vrij open tegen hommages, alleen nepperts als echt verkopen of met nepperts rondlopen en doen alsof ze echt zijn vind ik niet kunnen.
Schade aan image valt wel mee, je kan het ook zo zien als je niet nagemaakt wordt tel je niet mee.

Dit vind ik nu een mooie post die er eens een keer ander tegenaan kijkt en niet met modder gooit.
Het voorbeeld van Bauhaus vind ik trouwens ook wel leuk. En al die Marine watches ook. Daar kun je dan ook nog de Pilots/Fliegers aan toevoegen.
Daar waren origineel 5 merken mee en kijk nu eens hoeveel er zijn. Daar hebben de meeste mensen ook geen problemen mee.
Ik heb toen wel voor Stowa gekozen, omdat hun 1 van de 5 waren.

Dan heb je ook nog de militaire uitstraling. Word ook algemeen omarmt ook al zijn dat lookalikes.

Het ligt allemaal iets ingewikkelder dan vaak voorgesteld.
Ik heb er ook niet zo heel veel moeite mee, zolang er maar genoeg detail verschillen zijn en geen originele namen of teveel gelijkende namen worden gebruikt.

En als je dan dit artikel leest https://www.rolexforums.com/archive/index.php/t-146503.html en vlgs mij moet concluderen dat men zelf op het Rolexforum niet unaniem overtuigd is van het feit of de “submariner-look” wel origineel van Rolex is dan geeft dat wel aan hoe grijs het gebied is.

Ik sluit me van harte bij Marnix aan(tu)

Roelof Schreef:

Halo Marnix, een moedige poging het probleem terug
te brengen tot de juiste proporties. Kopiëren, of
een stijl imiteren, is van alle tijden en niet
alleen bij horloges. Zie recent de strijd tussen
Apple en Samsung. Zie een eerdere post over de
Bauhaus stijl:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,528312,52868
2#msg-528682. Hier gaat het toch om gerespecteerde
merken. Kijk ook naar Archimede deckwatch, Stowa
Marine, Dornbluth Marine, Steinhart Marine etc.
Minmale tot kleine variaties op hetzelfde thema.
Wie was er het eerste? Is er patent op een bepaald
ontwerp en wordt dat geschonden?
Het hommagegebied is dus grijs, waarbij je aan de
positieve kant kunt zetten dat het een eer is dat
anderen een ontwerp omarmen (klinkt vriendelijker
dan kopiëren of jatten). De enige voorwaarde is en
blijft dat ze niet naam en logo kopiëren, maar dat
ze zo flink zijn het onder een eigen naam te doen.
En zo kunnen we allemaal genieten van een bepaalde
stijl waarbij de keus mede afhangt van de
beschikbare financiën.
Griet Roelof

Zo is het maar net Roelof (en Marnix), waarbij we toch uiteindelijk uitkomen bij het officiële standpunt van dit forum: replica’s verboden, hommages niet. Het standpunt is wat mij betreft zo duidelijk als het maar kan. Acceptatie van die regel, betekent wellicht wel dat je even je eigen emoties zult moeten wegslikken als je wat moeite hebt met die regel. Het kan ook betekenen dat je voor jezelf een manier zult moeten vinden om daar op dit forum mee om te gaan en lukt je dat niet dan zul je helaas een ander forum moeten kiezen. Tegen de homage ageren, terwijl de ander vanuit zijn enthousiasme - en volledig conform de regels van het forum - hier wat over post, kan dus eigenlijk niet. Je hoeft het niet leuk te vinden, je hoeft het er ook niet mee eens te zijn, maar als we de regels van het forum hierin accpeteren onstaat er ook minder iritatie.

Inderdaad, respect over en weer is belangrijk en het officiële forumstandpunt is duidelijk.

Maar, dat zal mij niet weerhouden mijn mening te geven. Gelukkig mag ook dat van de forumregels. Ik probeer het ook altijd het bij mijzelf te houden. Dat lukt misschien niet altijd, ik ben ook niet perfect.

Meningen geven mag ook, het gaat vaak om de toon. Daarom ben ik ook blij met deze post en hopelijk blijven er goede argumenten komen. Dan kan dit een leuke discussie worden zonder modder gooien.

Helemaal mee eens!

Ik vind het ook wel knap dat je dat om 3 uur midden in de nacht tevoorschijn kan toveren.(tu)

Zoals ik al eerder aangaf ; Niet iedereen kan en/of wil altijd van alles het A-merk kopen.

Koffiegroet,
Elf.

De lol begint er hier aardig voor me af te gaan. Ik heb dit altijd een leuk forum gevonden, waar iederee, rijk of arm, dure of goedkope klokken, welkom was. En nu word ik weggezet als een soort tweederangshobbyist, die maar niet te veel met zijn namaak moet pronken. Ik mag ook een beetje meedoen. Daar ben ik niet blij mee.
Laat het duidelijk zijn, ik heb een aantal hommages. Die heb ik bewust gekocht, ik ben beslist niet van plan om een Rolex of een Panerai te kopen. De hele markt is overspoeld met lookalikes van Rolex, in alle prijsklassen, en dat is al vele jaren zo. Ik heb geen medelijden met Rolex, niet zolang ze nog anderhalf miljoen exemplaren van een veel te dure klok weten te verkopen.

Je kan ook te puristisch zijn. Ik heb een seiko FFF, een hommage van een Blancpain. Ja, hij heeft er wel iets van weg, maar hou ze naast elkaar en je kan je echt niet vergissen, de verschillen zijn groot. Toch krijg ik zure commentaren hier.

Ik weet niet wat het is, snobisme, calvinisme, maar ik vind het niet leuk. Hopelijk zakt deze onzinnige discussie snel weg.

Door het anti hommage klimaat ben ik geneigd om er 1 te kopen, ik vind het zo’n domme discussie, koop wat je mooi vind en wat binnen je bereik ligt.

Denk een beetje aan je bloeddruk!
TS probeert juist de discussie te relativeren.

Waarom zou je je niet meer welkom voelen?
Er zijn mensen die een mening verkondigen die niet die van jou is, of waardoor je je geraakt voelt. Het is slechts een mening!

Ook het feit dat degenen die deze mening zijn toegedaan voor een deel behoren tot de harde kern/oudgedienden van dit forum maakt hun zienswijze niet meer waard dan die van jou en mij.

Nog even ter illustratie:
Ik wordt af en toe wel eens moe van al het gerolex op dit forum!
Ga lekker met je vriendjes van het Rolexforum aan zelfbevlekking doen!
Niet dat er geen mooi spul bij zit, maar ik zou het leuk vinden in die prijsklasse vaker iets originelers op dit forum tegen te komen.
Wanneer is het dat ik de laatste AP, BP, Cartier, Chronoswiss, GO, JLC, PP (Paul, niet Patek), UN etc. ben tegen gekomen?

Moeten nu opeens alle Rolexers zich stil terugtrekken in een hoekje?
Dat lijkt mij niet.

Het is slechts mijn mening.

Hallo Bert, volgens mij is iedereen die op dit topic reageert juist van mening dat hommages ook volwaardige horloges zijn en de dragers dus volwaardige horloge enthousiasten.
Gr. Roelof

Roelof Schreef:

Hallo Bert, volgens mij is iedereen die op dit
topic reageert juist van mening dat hommages ook
volwaardige horloges zijn

Nou, ik niet. Het zijn horloges, maar daar is ook alles mee gezegd. Om in andere topics genoemde redenen zal ik ze niet kopen.

@ Bert K: uiteraard zijn de opmerkingen niet leuk voor de bezitters van een hommage. Anderzijds worden ook over dure klokken opmerkingen gemaakt. Maar dan worden ze weggezet als patserklokken, veel te duur etc. Rolexbezitters moeten dit regelmatig aanhoren, ook op dit forum.

Zoals TS al aangeeft gaat het om wederzijds begrip. Jij mag je hommage kopen en showen. Ik mag dat niets vinden en mijn mening daarover geven. Anderen mogen mijn Rolex en IWC’s te duur etc. vinden en dat mogen ze zeggen.

Bert K Schreef:

Ik heb geen medelijden met

Rolex, niet zolang ze nog anderhalf miljoen
exemplaren van een veel te dure klok weten te
verkopen.

Met dit soort opmerkingen krijg je juist onzinnige discussies :). Laat gewoon iedereen in z’n waarde. Ik kan nu ook een heel betoog houden over hoe Rolex niet veel te duur is. En dan reageer jij weer dat ik het niet snap en zo verder.

Hommages is bijna net zoiets als geloof of politiek, men zal het nooit eens worden. Zodra je dat accepteert en gewoon lekker verder gaat met onze hobby, dan komt alles weer goed.
Als ik een topic zie over een horloge dat mij niet aanstaat dan druk ik in 9 van de 10 gevallen op het kruisje in de rechter bovenhoek en ga ik weer verder met leuke dingen. Mijn mening over hommages is voor de dolgelukkige eigenaar dan gewoon niet relevant. Ik wil niet iemands geluk beinvloeden door zure opmerkingen. Die persoon heeft uren hard gewerkt voor het horloge, dus waarom negatieve opmerkingen maken op een forum voor liefhebbers van alle uurwerken. Dus niet alleen van A merken of alleen hommages of value-for-money merken.