Ik loop hier al een tijdje mee rond, ben benieuwd naar jullie mening. Nu zag ik net een advertentie voor een “aventurine 300t” en heb ik besloten eindelijk een post te maken.
Hommages. Eén van de meest besproken onderwerpen op horlogefora. De één smult ervan, de ander walgt - zelf zit ik er een beetje tussenin. Ik merk dat ik ze gretiger koop dan dat ik ze draag, en dat ze er bijna altijd weer uitvliegen bij mij. Hier even wat exen:

Enfin. Hier doe ik dus niet meer aan mee. Allemaal verkocht met verlies, les geleerd.
Van sommige horloges zou ik het “origineel” wel eens willen - vooral van die Tuna - maar ik merk dat een hommage het vaak aflegt tegen een Citizen, Orient of iets duurders (BB58 bijvoorbeeld).
MAAR. Af en toe kom ik zoiets tegen:
Dit is duidelijk een MM300-“homage”, maar dan in een uitvoering die Seiko helemaal nooit zou maken natuurlijk. Turqouise met bakelieten bezel, pfoe. Deze is niet mijn ding, maar het is wel origineler dan een “kopie” is. Ik snap ook wel dat iemand dit probeert.
Of dit:
een bronzen Tuna. Ook gaaf, en uit dezelfde Chinese stal als de MM300 hierboven.
Nou zijn dit niet eens de gekste voorbeelden. Een kleine zoektocht op Ali levert van alles aan bizarriteiten op, zoals een “Turtle” in clownskleuren, een “Panerai” met rookgelen plaat, ik heb zelfs een keer een zeegroene “Pelagos” gezien. Jammer dat ik die toen niet gekocht heb, overigens.
En niet alleen Aliexpress en consorten doen dit: er zit geloof ik een man in Indonesië die vervangende SKX-kasten maakt uit brons, maar dan kom je al meer in “modding” terecht en daar gaat dit topic niet over. Desalniettemin is er ook een “ambachtelijk” segment waar je iets meer betaalt. Zoals Ginault die een soort “fantasie-submariner” maakt die nooit bestaan heeft, maar wel zijn fans heeft. Ook WMT in Hong Kong doet dit soort dingen, love it or hate it.
Enfin. Ik merk dat ik meer sympatie en een veel grotere fascinatie heb met dit soort “fantasie-homages”. Hoe staan jullie hier tegenover? Wie heeft er één? Wie heeft de gekste?