Hoi, ik heb vandaag een vintage Certina 25.651 caliber schoongemaakt. Bij het opnieuw opdraaien van de hoofdveer brak het laatste stukje van de veer af.
Weet iemand of je daar een alternatieve veer voor kan kopen?
Indien ja, welk merk cq maat is dan geschikt?
Ik zet hem in het juiste draadje voor je. Je bent TL-2 dus je mag al zoeken. Ik weet dat vintage Certina veren niet zomaar meer te krijgen zijn. Ik zoek even de maten op voor jouw veer (ik heb dit uurwerk al zo’n 5 keer gedaan) en wat je dan moet doen, is kijken of er een veer op de markt is die bijvoorbeeld 2 cm korter is. Alle andere maten moet je met rust laten; je mag alleen in lengte variëren.
De GR-code (Generale Ressorts) voor jouw veer is GR2937-X. Hoogte 1,2 mm, dikte 0,105 mm, lengte 34 cm, tondiameter 10 mm. Gebruik deze maten en zoek er eentje in bijvoorbeeld 32 cm. Scheelt je anderhalf uur gangreserve. En OK, hij zal vrijwel zeker niet meteen prellen met een eventuele dikte van 0,11.
Let op bij het smeren van je onderste steengaten voor het automaat-deel (wisselaars) - dat moet vooraf; met een mini-drupje precies in het steengat!
Bedankt voor de informatie.
zal eens kijken of ik er een kan vinden.
PS: Wat bedoel je met steengaten? Zijn dat deze twee
plekken?
Ja precies die! Je kunt er op de traditionele manier niet meer bij als alles gemonteerd is. Het beste is - smeren voordat je die kloof monteert. Dan smeer je vanaf de “goede” kant. Dit geldt ook al voor het transmissie-rad dat in jouw foto al gemonteerd is.