Hoog batterijverbruik Sportura

Twee maanden terug ongeveer heb ik een Seiko Sportura gekocht. Kort na ontvangst stopte hij ermee. Met een verse batterij liep hij weer. Nu is hij weer gestopt, nadat de secondenwijzer een tijdje in stappen van 2 had gelopen.

De berichten van mijn aankoop teruglezend zag ik dat hij ook maar heel kort met de vorige batterij heeft gedaan.

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn, en wat er eventueel aan te doen is?

Als de secondenwijzer met stappen van twee seconden gaat lopen wil dat zeggen dat de batterij bijna leeg is. Denk dat een stop bij een juwelier uitkomst kan bieden. Was hij nieuw? Wel/geen garantie?

Ik weet dat twee-seconden stappen een leeg rakende batterij aangeven. Daarom meld ik het ook. De laatste 2 batterijen hebben het minder dan twee maanden per stuk uitgehouden.

Het was een derdehands klok.

Wat gaat een juwelier dan doen/zoeken?

Die gaat kijken hoe het binnenwerk eraan toe is. Vermoed dat ie toe is aan een servicebeurt. Als ie zo batterijen vreet zal zijn omdat ie zwaar loopt vermoed ik. Alhoewel het vanaf hier moeilijk bepalen is natuurlijk.

Ah, mogelijk loopt hij zwaar wat stroom vreet ! Dat had ik eigenlijk zelf kunnen bedenken…

1 like

Ik zou een horlogemaker er ff naar laten kijken. Service hoeft niet zoveel te kosten maar is wel jammer als je het horloge nog niet zo lang hebt natuurlijk.

Dan mag hij samen met een Poljot.

Mogelijk gewoon pech en oude batterijtjes gekocht.
het is soms mogelijk om a.d.h.v de batterijcode de leeftijd
te checken.

Dat is inderdaad heel kort! Mijn ervaring met de batterijduur van een sportura is rond de 3 jaar. Idd wat hier boven vermeld werd even naar de juwelier gaan. Succes ermee

Heb je geen garantie meer? Anders opsturen naar Seiko dan krijg je er een nieuw uurwerk in.
En anders naar een goede horlogemaker, die kan meteen je stroomverbruik opmeten.
Vervangen uurwerk zal waarschijnlijk goedkoper zijn dan een servicebeurt.

Het is duidelijk dat het stroom verbruik echt veel te hoog is. Dit kan verschillende oorzaken hebben.

  • Vuil werkje, echter zie je zelden zo’n korte batterij levensduur.
  • e-blok kan defect zijn.
  • Iemand kan de isolatie van de motorspoel beschadigd hebben waardoor de motorspoel impedantie te laag is en er dus een flink stroom loopt. Dit gebeurt relatief vaak door de “keukenmesjes batterijen swappers” de je op markjes ziet staan.

Meestal word er een compleet nieuw binnenwerkje geplaatst omdat de kosten van service vaak hoger zijn dan een volledige wisseling.

Gr Men

Aan wat voor bedrag kan ik dan eigenlijk denken? Ik heb nog niet eerder een horloge voor service weggebracht.

Denk dat het met €50 wel moet ophouden voor een quartz uurwerk. Anders kun je beter vervangend uurwerk zoeken.