Ach, daar zijn we weer. Terug van circa drie weken Zwitserland, en wat een weken! Veel zon, prachtig uitzicht, en een hoop fantastische horloges. Ik kom al aardig lang in Zwitserland, maar dit is het eerste jaar dat ik me eens lekker heb uitgeleef bij de verschillende AD’s die daar te vinden zijn. Ik zal mijn best doen de vele horloges die ik heb gepast te beschrijven, en ook wat mijn gevoelens/bedenkingen bij elk model waren. Tevens zal ik per model een plaatje (van het web, helaas)toevoegen zodat jullie weten over welk horloge ik het heb, wel zo handig Ga er dus lekker voor zitten, neem een bakje koffie of een heerlijk biertje, want dit wordt een lange
Veel plezier, en ik hoop dat jullie een beetje kunnen genieten van het al het moois dat ik in mijn handen heb gehad.
Oris Pro Diver 51mm
Wat een beest van een horloge is dit zeg! 51mm, en ook nog eens behoorlijk dik. Ik zag hem liggen in de etalage, en moest even weten hoe deze er om mijn pols uit zou zien. Eenmaal om de pols blijft het een gigantisch horloge. Hij was gemaakt van titanium, waardoor het horloge aanzienlijk lichter is dan hij eruit ziet. Ik had geen flauw benul hoe de bezel gedraaid diende te worden, en de juwelier kon me er ook niet mee verder helpen. Al met al een hoop horloge voor het geld (€2000 ofzo), maar niet een horloge dat ik zou kopen, daar was hij me simpelweg te groot voor.
Richard Mille RM011 (Carbon) en RM011 (RG)
Wow oh wow, man oh man, wat een horloges! De Carbon versie was onwijs licht, waar de gouden een stuk zwaarder was, maar ze waren beiden echt prachtig! In de etalage spraken ze me aan, maar was ik enigszins sceptisch over het design en formaat, maar eenmaal om de pols was het enkel liefde. De vonken sprongen ervan af. De prijs was ergens rond de €100.000 als ik me niet vergis, en dus onbetaalbaar, maar als het geld er was geweest had ik het wel geweten!
Tag Heuer Mikrotimer 1/1000th Precision
Dit horloge is behoorlijk speciaal. Een concept horloge accuraat tot de duizendste seconde. Je zou het moeten zien! Zodra je op de knop drukt begint de 1000ste secondewijzer als een malle te draaien. Op een gegeven moment dacht ik echt dat hij ging opstijgen zo snel draaide hij Als ik het goed heb waren er maar 24 van gemaakt, maar het kan zijn dat het er zelfs minder waren. Dit was zeker geen horloge die ik had verwacht te mogen vasthouden. De prijs was CHF 140.000.
Blancpain Fifty Fathoms
Een tijd lang mijn absolute droomhorloge geweest, maar dit was de eerste keer dat ik hem vasthield, en het was een behoorlijke tegenvaller… Ik had er totaal geen gevoel bij. Daarnaast irriteerde ik me mateloos aan de inscriptie aan de zijkant van de kast, zo overbodig. Geen horloge wat ik nog op mijn lijstje heb staan, en voor mij de enige echte tegenvaller van deze horloges. Prijs ook iets van CHF 15.000
Panerai PAM 24
Tja… Ik weet niet zo goed wat ik hierover moet zeggen. Ik weet dat er veel Panerai-liefhebbers op dit forum aanwezig zijn, maar ik ben het blijkbaar niet. Ik vind ze er op plaatjes altijd erg mooi uitzien, maar in het echt deed hij zeer weinig voor mij. Formaat was goed, en hij stond prima op mijn pols, maar ik had er gewoon niets mee. Een voor mij behoorlijk minpunt was het glas dat bij de zo goed als elke hoek een mate van vervorming had van hier tot Tokyo. Dit ben ik gewend op horloges van een stuk lagere prijsklasse. Ik had er een stuk meer van verwacht, helaas. De prijs was iets van CHF 6000.
IWC Big Pilot 47mm en IWC Big Pilot Top Gun 49mm
Allereerst over de ‘normale’ Big Pilot. Wat een mooi horloge! Heb hem al meerdere keren gezien en gevoeld, maar hij blijft me aanspreken. De 47mm staat prima op mijn pols, en het gewicht en de hoogte bevielen me ook. De enige minpunten voor mij zijn het uurwerk (veel negatieve dingen over gehoord), en de naar mijn mening erg hoge prijs (CHF 15.000 ofzo). De Top Gun deed me echter een stuk minder. De extra 2mm maken een groot verschil, en zorgen ervoor dat het grote horloge te groot wordt. Verder vond ik het horloge door de ceramische kast te licht. De standaard Big Pilot zou ik best in consideratie nemen in zijn prijsklasse, de Top Gun niet.
Patek Phillipe Nautilus Chronograph (blauw en zwart)
Fantastisch! Alles aan dit horloge is perfect. Er zit zo onwijs veel detail in, echt ongelofelijk. Prachtig design, prachtige wijzerplaat, en een prachtig uurwerk, wat wil je nog meer? Mijn droomhorloge. In het blauw vond ik hem net iets mooier dan in het zwart, maar dat heeft denk ik voor een deel te maken met het feit dat ik de Nautilus altijd associeer met blauw. Prijs was volgens mij rond de CHF 50.000.
Tudor Pelagos
Toen ik hem zag liggen moest ik hem natuurlijk gelijk proberen. De nieuwe Pelagos. Door zijn titanium een echt lichtgewicht, maar naar mijn mening niet te licht, wat ik bij titanium wel vaak heb. De sluiting is erg ingenieus, en het horloge stond perfect om mijn pols. Verder was de prijs erg schappelijk (CHF 3000 en een beetje), en is het zeker een horloge dat ik nog eens zou willen hebben.
Cyrus Klepcys en Kuros
De Klepcys was een horloge dat ik ooit in een blad voorbij heb zien komen en ik wel interessant vond. Erg zwaar en groot horloge wat voor geen meter stond op mijn pols. De verkoper vertelde me dat de tijdweergave de makkelijkste ooit zou moeten zijn, maar typisch begreep ik er weer geen hol van Prijs van de Klepcys was dacht ik CHF 50.000. De Kuros was een stuk vriendelijker geprijsd met nog geen CHF 10.000, maar heeft als uurwerk helaas een Valjoux 7750. De verkoper probeerde het een stuk mooier te maken dan het was, maar voor tienduizend wil ik geen ETA meer in mijn horloge hebben. Het horloge stond wel erg goed op mijn pols, en had een goed gewicht ondanks zijn titanium kast.
Rolex GMT2C (goud met groene wijzerplaat)
Toppertje! Ik weet dat goud erg ‘in your face’ kan zijn, maar ik vind hem super. De wijzerplaat was redelijk apart. Ik vind de plaat van mijn LVc persoonlijk mooier, maar ik denk dat deze beter staat in combinatie met het goud. Zoals altijd bij Rolex stond hij super om mijn pols, en was hij heerlijk zwaar. Prijs was volgens mij rond de CHF 40.000.
IWC Aquatimer Chrono (blauw/oranje)
Liep door Bern toen ik in de etalage een 30% korting etalage zag waar deze in lag. Hollander als ik ben wilde ik hem dankzij de korting toch even proberen, al had ik hem zonder korting waarschijnlijk links laten liggen. Hij deed me niets. Ik vond hem groot, zwaar, en dik. Daarnaast spraken de kleuren me totaal niet aan. Prijs was volgens mij wel redelijk gunstig met zijn CHF 5000.
Breguet 7047 Tourbillon
Dit was een erg bijzondere. De Breguet heeft een tourbillon handopwinder aangedreven door een soort fietsketting, om in lekentermen te spreken. De ketting was gemaakt uit 700 beweegbare onderdelen, en was mooi te zien (ook tijdens het opwinden van het horloge). Het glas was van prachtig saffier gemaakt, op een manier zoals ik nog nooit had gezien. Ik meen het als ik zeg dat het één op één plexi was, met enkel een ander geluid als je erop tikt. Werkelijk prachtig horloge en uurwerk. De afwerking van de wijzerplaat ziet er redelijk simpel uit, maar blijkt (zo is mij verteld door de eigenaar van de Breguet AD) slechts door vijf personen in de hele wereld te kunnen worden toegepast. De prijs van al dit moois? Rond de CHF 200.000.
Rolex Submariner LB (WG) en DSSD
Nog twee prachtige horloges. Het blauw van de LB was als geen enkel ander horloge, echt heel erg helder. Het WG is er niet vanaf te zien, maar je voelt het zeker. Volgens mij is hij zelfs een stuk zwaarder dan de DSSD. Om de pols stond hij ook heel erg goed. CHF 40.000 volgens mij. De DSSD heb ik al vaker gezien, maar dit was het moment dat ik hem echt begon te waarderen. Wat een vette klok! Groot, dik, en zwaar, maar op geen enkel vlak té. In de regio van CHF 12.000.
Glashütte Seventies Panorama Date
Héél mooi. Ik ben fan van het 70s design, en deze heeft dat absoluut. Het horloge stond prachtig om de pols, en viel geenszins tegen. De gepolijste middenschakels hadden van mij bij dit horloge niet gehoeven, maar dat kan verholpen worden. De prijs was rond de €10.000 als ik het goed herinner, maar in zijn prijsklasse zeker een horloge om niet te vergeten.
En dat waren ze dan! Alle (misschien ben ik er nog eentje vergeten :D) horloges die ik deze afgelopen drie weken heb geprobeerd. Het was echt genieten geblazen, en ik hoop dat jullie het ook leuk vonden mijn bevindingen te lezen (tu) Als er nog vragen of opmerkingen zijn hoor ik ze graag