Ik had niet eens zoveel geboden, tot mijn verbazing “gewonnen” 
(nou moet ie nog met de post natuurlijk…)
Een Rado “Newtronic” met esa 9150 “Dynotron” transistor gestuurd elektrisch uurwerk.
Ik had niet eens zoveel geboden, tot mijn verbazing “gewonnen” 
(nou moet ie nog met de post natuurlijk…)
Een Rado “Newtronic” met esa 9150 “Dynotron” transistor gestuurd elektrisch uurwerk.
echt een mooie klok
ik ga nu natuurlijk een achterlijke vraag stellen …maar foto 2…(en niet lachen allemaal!!!) maar lijkt wel een mini ‘‘cd’’ wat daar draait!! leg eens uit …ojee ik zet mezelf echt voor schut…sorry mannen…maar draait dat ding nou???..hahahaha ik schaam me kapot…kunnen jullie zien hoeveel verstand ik er van heb …helemaal niks dus
Mooie klok, zo zie je maar, soms heb je een horloge voor een erg lage prijs.
Die “cd” is de balans die je heen en weer ziet bewegen. Het is een mechanisch horloge, maar de balans wordt niet aangedreven door een veer, maar door spoelen en magneten.
ooh oke de balans weet ik …maar ik dacht dat deze de ‘‘CD’’ rond draaide …maar goed weet ik dat ook weer …daarom gaan mijn horloges die niet goed werken …1 voor 1 naar een horlogemaker …een uurwerkje uit de kast halen …geen probleem …maar voor de rest met ik er echt met mijn handen afblijven…ik hou het wel bij motoren en auto’s .dat is mijn vak kennis
Mooi man, proficiat!
Ze zijn zo leuk, die electronics.
Veel genoegen ermee.
Hele speciale Rado Martijn, prachtig electro mechanisch uurwerk. Is het glaasje 100% ?
Glaasje vorig jaar vervangen. Wijzerplaat nos exemplaar. Uurwerk heeft een servicebeurt gehad. (zeggen ze)
Heb totaal geen verstand van Rado, maar vind deze kastvorm altijd gruwelijk (tu)
Gefeliciteerd met de aanwinst(tu) Leuk uurwerkje!
Hij is binnen 
Morgen maak ik even foto’s. Hij tikt LUID! Ik hoorde het dwars door het pakje heen 
Lol, en niemand heeft gedacht dat er een bom in zat!!!
Nog bedankt voor de link met uitleg Freddy 
Nou hier wat foto’s. De wijzerplaat is heel mooi, glaasje niet perfect, maar wel origineel met zelfs heel klein Rado ankertje erin.
Uurwerk loopt héél goed, zo “goed” zelfs dat ie nogal vóór loopt, per uur tien minuten of zo…
Balans en veer zien er goed uit, batterij is nieuw, dus daar moet ik mij even goed in verdiepen…
vrij groot klokkie nog 
De as van de balans slijt vlug indien geen smering. heb er al gehad waar de aspunt volledig weggesleten was. Deze balansen zijn nogal duur in aanschaf.
Dus zeker toch eens laten nazien. Zeker omdat ze zoveel voorloopt, kan natuurlijk ook alleen reglage zijn.
Leg het uurwerk eens met de wijzerplaat naar onder en als ze dan nog zoveel voorloopt zal het de regeling zijn anders kan het duiden op een afgesleten astap.
Bedankt voor de tip!
Ik heb het uurwerk nu met de wijzerplaat naar onderen gelegd.
Op ebay heb ik al gezien dat ik een N.O.S. balans voor een euro of 15 kan kopen. De regelaar staat al helemaal op de “min” stand.
Zou het ook nog aan de electronica kunnen liggen? (niet dat er zoveel inzit)
Zeer zelden aan het circuit.
Dan zal ik binnenkort die balans eens van dichtbij bekijken. Het circuit lijkt me ook meer het soort werkt wel óf niet en niet half 
Balans lijkt ook een beetje speling te hebben.
Nou, ik heb wat zitten pielen aan de balansveer, kijken of die misschien kleefde, maar kon zogauw niets zien. Op zijn rug liggend liep ie het het best, nachtje zo laten liggen, en nu is ie ineens goed gaan lopen! In alle posities!
Geen idee of het inderdaad aan de balansveer lag, maar we kijken het even aan