Horia hendel stijl stenen pers

Soms kijk je online opzoek naar nieuw gereedschap voor je volgende klus en kom je wel eens wat tegen wat interessant is, zo ook nu.
Ik heb een horia hendel stenen pers nodig omdat de Favorite die ik heb toch meer versleten is dan aanvankelijk gedacht, zo gezegd zo gedaan we speuren ebay af voor een mooie gebruikte en we vinden deze in Amerika, verkoper accepteerde mijn bod en ik was helemaal blij.
Ik ging na mijn aankoop nog eens beter naar de foto’s kijken en toen viel het me op.

Erg benieuwd of mensen het hier gaan zien maar laten we het proberen.

Zie hierboven het gekochte gereedschap, in de comments hoor ik graag wat jullie denken dat er anders dan anders aan is.

Horia verkoopt veel varianten van deze pers waaronder ook 1 die de triebniet vervangt.
Die heeft een grotere opening aan de onderkant waar je een losse tafel in kan plaatsen, deze hebben normaal allemaal een schroef die de tafel vast zet, maar niet deze, hier ontbreekt de schroef bij als in, er is geen schroefdraad niks om daar een schroef te plaatsen. Dit zie je ook bij de nieuwe stenenpers terug die hebben ook geen schroef om de tafel vast te zetten want die hebben heel die optie niet.


Normaal geen schroef en kleine 3 of 4mm gat in de bodem


Wel schroef en groter gat in de bodem

Mijne lijkt er dus tussen in te vallen en waarmee je dus beiden taken kan uitvoeren.

Weet iemand hier misschien meer over dan ik kan vinden/ bedenken?

1 like

De mijne is van favorite en ziet er zo uit:

Met een klein gat in de bodem en verschillende aambeeldjes die daarin passen:

3 likes

Ja de Favorite heb ik hier ook maar zit speling tussen de spindel en de houder waardoor ruimen van gaten heel onnauwkeurig word.

In plaats van een Horia Tool, zou je ook een seitz set kunnen gebruiken. Daarvoor bestaat ook een accessoire om, iov met de handel, met de schroef de pusher te bewegen:

Heb de horia al onderweg he de afbeeldingen die ik poste er van zijn van de gene die ik besteld heb. Maar deze variant is voor mij niet te vinden op de horia website, mijn vermoeden is dan ook dat dit een ouder exemplaar is.

Die je gekocht hebt klopt wel, is oude logo die ik zelf destijds nieuw ook zo gekocht heb in 2001

Heb je er wel een spindel met spantangen bij?

Nog oudere uitvoering is deze van Steiner dat later overgegaan is naar Horia

3 likes

Heb spantangen van mijn favorite set die hier in zou moeten passen maar heb de horia houder in m’n mandje staan en kan die zo aanschaffen. Liefste zou ik de ponsen allemaal nog vinden zodat deze mijn triebniet kan vervangen.

1 like

Seitz

4 likes

Mooi zo compleet, zo zie je ze niet vaak!

1 like

Ruimer 1 is afgebroken, maar heb voor 10 euro nieuwe besteld bij Boley.

Dan is hij weer 100% in orde, blij mee. :sunglasses:

2 likes

Eén van de dingen die mij blijft verbazen, hoe er nog altijd stukken te krijgen zijn voor gereedschap dat al pakweg 100 jaar niet veranderd is. :v:

2 likes

Het antwoord ligt in jouw vraag besloten :wink:

3 likes

interessant. Waar zou je dit acessoire los kunnen vinden?
Ik vond wel dit maar dat is het niet denk ik ofwel?
https://www.cousinsuk.com/product/seitz-jewelling-micrometer-needle-and-stake

Nee, dat is het inderdaad niet. Normaliter ziet de Seitz er zo uit:


Vervolgens haal je daar de handel af en schroef je de bovenkant van het stangetje af:

Vervolgens schroef je daar het accessoire op. Het is een soort bolvormig dopje met een stukje schroefdraad:


Ik zou niet weten waar je het los kunt kopen. Als je toegang hebt tot een draaibank zou je het zelf kunnen maken.

In dit filmpje wordt het gebruik beschreven: