Horloge afregelen - technische vraag!

Ik heb hier zo wat op het forum rondgeneusd en mijn ogen & oren bij Freddy goed
opengehouden, en alhoewel ik vele Zwitserse werkjes gezien heb, vanbinnen is het
toch nog veel “Chinees” voor mij. ( Bij wijze van spreken hé mannen ! :smiley: :smiley: :smiley: )

Enfin, ik heb begrepen dat als je een horloge wil fijnregelen, je héél lichtjes tegen de zgn. “regelsleutel” (of compas ?) moet duwen. Right ?

Nu las ik ook dat dit niet veel zin heeft als je niet eerst “ziet” of de balans mooi symmetrisch loopt. ( Mobiele pitondrager aanpassen ? )

Dus zo maar aan de regelsleutel gaan sjouwen heeft totaal geen zin ?

Maar … een balans symmetrisch afregelen kan dus alleen maar met een toestel ? (is dat de "beat error ? )

En als ik het goed begrepen heb, kan dit alles maar als het horloge goed gesmeerd
is en er geen slijtage is opgetreden ?

Op het toestel van Freddy zie ik ook nog “amplitude” staan, begrijp ik het goed, dat als DIE niet goed is, de hele reutemeteut uit mekaar moet ? :smiley:

Aanvullen / schrappen / verbeteren please ! THX ! (tu)

Marc-B1 Schreef:

Ik heb hier zo wat op het forum rondgeneusd en
mijn ogen & oren bij Freddy goed
opengehouden, en alhoewel ik vele Zwitserse
werkjes gezien heb, vanbinnen is het
toch nog veel “Chinees” voor mij. ( Bij wijze van
spreken hé mannen ! :smiley: :smiley: :smiley: )

Enfin, ik heb begrepen dat als je een horloge wil
fijnregelen, je héél lichtjes tegen de zgn.
“regelsleutel” (of compas ?) moet duwen. Right ?

Yep.

Nu las ik ook dat dit niet veel zin heeft als je
niet eerst “ziet” of de balans mooi symmetrisch
loopt. ( Mobiele pitondrager aanpassen ? )

Inderdaad, de pitonhouder kan verschoven worden (bij uurwerken van na pakweg 1955). Op de regelmachine wil je 0,0 hebben oftewel 1 lijn; die in feite bestaat uit twee lijnen die exact samenvallen. Gebruikelijk is de term “scheeftikken” wanneer dit niet zo is.

Dus zo maar aan de regelsleutel gaan sjouwen heeft
totaal geen zin ?

Als je het zo stelt al helemaal niet nee. :# Begrijp ook dat het verschuiven van een millimeter van de piton al gauw minuten per dag scheelt in gangwaarden. Het gaat echt om fracties - als ik een horloge afregel en ik voel het kompas bewegen, weet ik al dat het teveel is. Dan dus weer terug - en nog 's - en nog 's…

Maar … een balans symmetrisch afregelen kan dus
alleen maar met een toestel ? (is dat de "beat
error ? )

Kan in principe alleen betrouwbaar met een toestel; maar het kan ook op het oog. Klusje voor gevorderden. Dat levert in het beste geval een scheeftik van rond de 0,5 op (0,0 is met mazzel wel mogelijk); maar voordat de eerste Greiner Vibrograf (of evt. voorloper daar weer van) bestond, moest het wel op deze manier; het was simpelweg nog niet te meten.

En als ik het goed begrepen heb, kan dit alles
maar als het horloge goed gesmeerd
is en er geen slijtage is opgetreden ?

Da’s iets kort door de bocht, vooral die slijtage - iets slijtage is er altijd wel.

Op het toestel van Freddy zie ik ook nog
“amplitude” staan, begrijp ik het goed, dat als
DIE niet goed is, de hele reutemeteut uit mekaar
moet ? :smiley:

Kan aan van alles liggen. Een servicebeurt - zelfs met dezlfde veer/veerton - kan zomaar 100 graden schelen. Laatst nog een Pasha die ik van 170 naar 280 kreeg - niets anders dan een standaard servicebeurt. Uurwerk was ook zichtbaar vervuild; vooral de veertonlagering wordt vaak onvoldoende gesmeerd waardoor je zwarte, vettige metaaldeeltjes krijgt. De maximale amplitude scheelt ook per merk; ETA’s moeten in principe de 300 makkelijk kunnen halen, een Rolex zal niet snel meer dan 280 lopen, en een Seiko die 260 loopt is prima in orde.

Aanvullen / schrappen / verbeteren please ! THX !
(tu)

Dank je Peter, voor het verhelderende antwoord.

Ik heb het niet durven vragen, maar in feite moet het toch ooit zo geweest zijn: toen horlogemakers géén electronische meetapparatuur hadden, moest alles toch op het oog afgeregeld worden…

Toch wel knap ! (tu) Hier komt het vakmanschap natuurlijk wel boven drijven; ik kan me voorstellen dat je dit niet ziet na het regelen van pakweg 20 klokjes… :sunglasses:

Dat verschuiven van de piton, heb ik bij Chris al meermaals gezien: je mag het ding nauwelijks aanraken ! Da’s echt wel fingerspitzengefühl !!!

Maar ja, daarom zijn er 1) horlogemakers en 2) amateurs.

Desalniettemin is het boeiend om er schoorvoetend wat van bij te leren.

Ik zat vandaag naar een Seagull-werkje te koekeloeren, vandaar deze enigszins technische overpeinzingen. :smiley: ( Ik heb eeb Alxxa met glasbodem :wink: )

Op een Breitling zou ik nooit durven experimenteren, maar zo’n goedkoper horloge durf ik al eens te openen :wink:

Marc-B1 Schreef:

Ik zat vandaag naar een Seagull-werkje te
koekeloeren, vandaar deze enigszins technische
overpeinzingen. :smiley: ( Ik heb eeb Alxxa met
glasbodem :wink: )

Was dat de Seaxxster van laatst? :wink:

Op een Breitling zou ik nooit durven
experimenteren, maar zo’n goedkoper horloge durf
ik al eens te openen :wink:

Ja, lang leve de goedkope uurwerkjes. Aan een Swiss zou ik niet durven te rommelen. Daarom vond ik het des te geweldiger dat ik kennis mocht maken met een ‘Aziatische 6497’ (thx to Jur!). Ik draag em regelmatig nog met heel veel plezier.

marnix_moed Schreef:

Was dat de Seaxxster van laatst? :wink:

Neen, onderstaande.
Het is niet echt de AlpXX PXnDX, maar ik vind deze véél mooier omwille van zijn ivoorkleurige subdials en zijn sexy plexi ! Hij heeft nu ook een glazen kontje :wink:

1 like

Deze PN’s zijn potentieel heel nauwkeurig. Die van mij heb ik ooit getimed (doe dat bijna nooit) en deze liep ongeveer +0,5 sec/24h op de pols (tu)

Groeten,

Martin