Nadat ik eerder dit jaar na lang zoeken en twijfelen mijn eerste JLC heb aangeschaft (een mooie master geographic in staal), speel ik nu met de gedachte om een of meerdere horloges te kopen ter investering. Ik zoek dus horloges die op lange termijn hun waarde (grotendeels) behouden, een heel ander verhaal dus dan bij mijn JLC die niet heel waardevast zal zijn. Vraag is nu, hoe kom ik aan de juiste informatie, zonder meteen te worden doodgegooid met “koop op een veiling een gecompliceerde patek philippe uit 1964”.
Zijn jullie op de hoogte van goede boeken/sites/workshops die mij op weg kunnen helpen? Dus informatie over waardevastheid, merk, complicaties, nieuw/tweedehands kopen, welk (edel)metaal etc…
Qua waardevastheid zit je daarmee goed.
Verder: kijk op timezone: daar kun je doorklikken naar veilingen. Daar kun je ziet hoe prijsontwikkelingen zijn bij sommige merken.
Uiteindelijk ligt het aan een aantal factoren: zeldzaamheid, draagbaarheid, het merk, de staat etc. etc.
Het is op voorhand moeilijk om echt aan te wijzen wat de succesnummers van de toekomst gaan worden.
Ik verwacht in elk geval niet de té grote horloges.
Binnenkort gaat Rolex stoppen (of is al gestopt) met de productie van enkele veelgevraagde modellen zoals de Sea Dweller, de huidige Submariner, de LV (Kikker)en wellicht nog enkele modellen (kijk eens op het Rolexforum). Als je daarvan enkele exemplaren (nu nog nieuw) koopt en ze netjes weglegt zit je qua rendement volgens mij altijd goed.
hans
p.s beleggen in Vintage is meer een gok. Wat 1,5 jaar geleden 12K kostte raak je nu voor 9 niet meer kwijt…, net aandelen…
Armbanduhren geeft elk jaar een overzicht uit van vintage horloges met prijsinfo.
Overigens denk ik dat horloges ongeschikt zijn als investering. Natuurlijk kun je geluk hebben en kan over dertig jaar blijken dat je net die ene ‘klapper’ hebt gekocht maar die kans is m.i. heeel klein en bovendien is zelfs dan nog maar de vraag of je teruggerekend over de jaren een redelijk rendement hebt gemaakt.
Hoewel het uiteraard veel leuker is je kapitaal in horloges te stoppen denk ik dat de cummulatieve rente op termijn een beter rendement gaat opleveren. Dat is vermits de rente uiteindelijk weer een opwaartse tendens gaat vertonen tenminste.
Oef, soms komen er limited series (niet a la Omega met 10.000 stuks) uit die bij release al meer waard zijn. Zoals sommige Panerai’s. Ik zou me er persoonlijk niet aan wagen… met name omdat ik ze zelf zou houden
Kapitaalkrachtig genoeg?
Tis niet dat ge een matchboxje koopt he…
Ik denk ook niet dat je daar zo maar mee begint. Ik denk dat je dan al lang daarmee moet bezig zijn. De huidige crisistijd in het achterhoofd houdend…
Ik denk dat je rap zult opgeven…
Denk eerlijk gezegd dat er weinig horloges zijn waar je meer voor krijgt dan dat je er voor betaald hebt. Hooguit dat je er niet al te veel op verliest. Ok je kan een keer geluk hebben maar die kans is vrij klein vergeleken met de investeringen die je moet doen aangezien je toch praat over horloges van duizenden euro’s. Als je een eventuele ‘klapper’ zou bekijken naar rendement per jaar zou dat bijzonder laag zijn, zeker inflatietechnisch gezien.
niet doen, ze worden m.i. niet meer waard, koop ze om te dragen en van te genieten,
goud is een waardevastere investering, dat stijgt nog wel even door m.i.
Maar het blijft koffiedik kijken, alles met risico kan stijgen maar ook dalen,
alleen rente is zeker en daarom ook zo laag.
Yep, volgens mij zijn er maar weinig horloges waar je meer voor krijgt dan waar je voor betaald hebt. Zeker op de korte termijn.
Ja, mijn opa had een paar tientjes voor zijn Rolex betaalt. Die zou nu misschien een paar honderd of duizend euro opleveren, maar dat is 90 jaar later. En een paar tientjes was voor die tijd weer veel geld.
Snelle klappen kun je alleen maken met populaire modellen, het is maar wat de gek ervoor geeft. En als die gek weer beetje bij zinnen komt, dan is je kans alweer voorbij. Zo ken ik iemand die populaire horloges (omdat 1 of andere ster dat horloge ook draagt) in haar land inkocht in andere landen, en dan met winst doorverkocht. Daar verdiende ze per horloge enkelen honderden tot duizenden guldens mee. Maar zoiets moet je echt bijhouden.