Horloge”banden” van hout, gespot in Maastricht!

Mooi vakmanschap en interessant verhaal over de houtsoort. Maar vind het persoonlijk niks bij een horloge. Horloges met houten kasten ook zo iets. Vraag me ook af of dat nog prettig blijft als de pols iets dikker wordt. Flexibilteit?
Maar bedankt voor het delen. :wink:

1 like

Ik word er nogal moe van dat die wereldverbeteraars allerlei gebruiksvoorwerpen zonodig van hout moeten maken. Zinloos.

650 euro???
Is hij niet helemaal lekker bij zijn hoofd? :fearful:

2 likes

Gewoon een stukje wegsnoeien en met een potje houtlijm vastmaken

Ja dan kun je beter een vergulde hondendrol omhangen als je dan toch zo nodig origineel wil zijn. Hahahahahaha

1 like

Zoals zo vaak, begrijp ik niet waarom vele reacties zo neerbuigend zijn. Het is ook niet mijn smaak, maar het is een ambachtelijk product, gemaakt door een vioolbouwer. Zeer ambachtelijk & als zodanig best een hoge prijs waard. Persoonlijk waardeer ik het IMHO vakmanschap van de maker.

16 likes

Ik vind het wel mooi. Kan me voorstellen dat er veel werk in zit, dat rechtvaardigt de prijs wel naar mijn mening.

1 like

Het kan nooit zo comfortabel zijn als een niet rigide band/bracelet, dus ik zou er niet aan beginnen. Maar ik vind het er eigenlijk wel aardig uitzien.

Omdat je het los moet dragen denk ik niet.

Pokhout heeft een soortelijk gewicht 10-20% hoger dan water, maar het staal van jouw bracelets is 7 à 8 keer zwaarder hoor :slight_smile:

Dat is nou een bezwaar waar ik het mee eens ben :slight_smile:

Pokhout is een heel interessant materiaal, omdat het gebruikt is voor de “the clock that changed the world”:


Het hout is heel erg hard. Hard is niet hetzelfde als sterk. Ik vraag me af of het wat de maximale treksterkte is, op de foto links zie je dat de nerven dwars op de band lopen.

1 like

Okay, ‘zwaar’ valt af, maar hoe strak of los ik een band draag…zweterig zal het wel zijn.

Je moet het wel heel mooi vinden om zo’n voor dit doel matig heschikt materiaal op je horloge te willen. Ik zou hier leer aanraden…:stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Tip voor de liefhebbers: Voor ietsje meer dan het horlogebandje op hetzelfde adres een complete nieuwe viool

4/4 viool, (1)

Bouwer , Jaar : Heinrich Gill, 2016

Plaats : Beubenreuth, Duitsland

Corpus : 35,8

Mensure : 32,7

Conditie : Nieuw

Bijzonderheden : Prima studie instrument

Prijs : € 880

2 likes

Het is iig ook niet aan mij besteed.
Vind de prijs ook wel erg stevig met name als ik kijk naar de aansluiting van de horloges op de getoonde foto. Voor een dergelijk bedrag en maatwerk had ik beter verwacht.

https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/7/8/d/78dce19814eca7d438d69a4c172f6e7cd3c8d881.jpeg

Aansluiting , welke aansluiting het lijkt wel alsof ze met de kettingzaag pas gemaakt zijn. :joy:

1 like

Ik word een beetje moe van al dat bashen. Misschien is het een idee om 2018 op een positieve noot te starten óf om wijselijk je mond te houden? Als je niets zinnigs te zeggen hebt, zeg dan niets, althans zo ben ik opgevoed :wink:

Ik kan mij voorstellen dat men het helemaal niets vindt en persoonlijk zou ik het nooit kopen om het bedrag, maar neem in acht dat het ten eerste handwerk is en dus zéér arbeidsintensief is. Daarnaast heeft de beste man zijn inkoopkosten van het materiaal. En hij moet er op het einde nog een (gedeelte van) zijn boterham aan overhouden. Is €650 dan zo’n gekke prijs voor een uniek product?

Het lijkt me wel duidelijk dat dit iets is voor de liefhebber; het is een nicheproduct pur sang en de beste man zal daar geen illusies over hebben. Ik vind het er persoonlijk mooi afgewerkt en uniek uitzien op basis van de foto’s.

En wat betreft de aansluiting op de kast: zoals men misschien al weet op basis van de topictitel betreft het houten banden. Stalen banden kun je precies doen aansluiten door middel van endlinks doordat de band uit links bestaat, ofwel: beweegbare deeltjes die één geheel vormen. Bovenstaande band is massief en niet flexibel dus het is logisch dat er aan de lugs wat speling moet overblijven om ervoor te zorgen dat het wat kan bewegen opdat het beter aansluit aan de pols.

Mijn 2 centen hé.

7 likes

Sorry, maar in mijn beleving bash ik helemaal niet.

Geef enkel mijn mening en daar is dit forum ook deels voor bedoeld.
De band is in een vaste vorm, dus zou niet weten waarom er speling moet overblijven. Zie ook geen speling, enkel een band die niet mooi genoeg aansluit. Daarbij wordt de band op maat gemaakt op de polsvorm van de klant. Om volledig te zijn, als er dan speling nodig zou zijn, dan had het nog steeds beter afgewerkt kunnen zijn.
Los van alle kosten die hij maakt, blijf ik de prijs erg stevig vinden voor de getoonde kwaliteit.

We geven duizenden euro’s uit aan een klokje, die we vervolgens rechtvaardigen in de vorm van ’ merken/ kwaliteit’ en ’ geheel in-house made’ en nog meer van dat bla bla. Maar gooien er vervolgens wel een bandje op van max €30 want meer dan dat is echt van de zotte. Het liefst handgemaakt natuurlijk, yeah right.
Mooi concept voor de liefhebber, en nog geheel in-house gemaakt ook nog :+1:

2 likes

Het was niet op een individu bedoeld. Ik zie op HF in het algemeen een negatieve tendens en dat vind ik balen want we hebben hier een prachtig forum. Verder, ok, ik zie wat je bedoelt wat betreft de aansluiting.

4 likes

Daar waar het hout de vouwsluiting op moet zal heel erg dun zijn en dus heel breekbaar.
Pokhout mag dan wel hard en van hoge dichtheid zijn,het blijft hout.

Hoe weet je dan zeker dat het dat hout is?

Erop kloppen en dan is het geen tok tok tok, maar pok pok?

Bijna,… het doet: pock pock. Zit nog een c tussen. :wink:

€650… Klootviool :rofl:

1 like