Horloge behekst? Chrono lijdt zijn eigen leventje

Beste forumleden,

Bij het terugplaatsen van het originele bandje van mijn oude Rodania horloge merkte ik plots iets raar op:

alhoewel deze niet geactiveerd werd begon de secondewijzer van de chrono te lopen… als een gek!

60-seconden rotaties gebeurden in een tweetal seconden en al snel tikte de minutenwijzer van de chrono door tot deze op 52’ even plots stopte als deze begon te tikken

Het is niet meer mogelijk om de chrono te resetten naar zijn originele positie.

Wat zou hier het probleem zijn?

De secondewijzer wil al enkele jaren niet meer naar 0 resetten en de enige oplossing voor het visuele aspect die ik momenteel kan bedenken is de chrono laten doorlopen totdat seconden en minuten terug op 0 staan en daar stilzetten

Maar dat is geen echte oplossing ^^

Ik ben hier vooral nieuwsgierig wat precies het probleem zou kunnen zijn.!

IMG_20220519_113329268|374x499

Quartz of mechanisch?

quartz

Ik weet niet wel uurwerk er in zit. Maar ik heb een junghans met een Quartz. Die kun je met de kroon op de eerste stand uitgetrokken calibreren. Dan zet je de chrono mee op 0 evenals met de andere drukknoppen andere wijzertjes.
Kun je anders ergens een handleiding vinden van het uurwerk? Dat helpt meestal wel.

Inderdaad, vaak is er een kalibratiestand. Wellicht even de handleiding opzoeken middels ome Google.