Ik wil een horloge van een particulier kopen in de US, maar meneer zijn bank wil niet mee . . .
Ik quote even:
Well I spoke to my bank and it does not accept international wire. Your bank would have to wire it to in American bank that it normally does business with… they will then wire it to the bank information that I gave you.
My credit union only takes wire transfers from within America. She explained that almost all international banks have an American bank that will do this for them.
Or PayPal.
======================
Wat raden jullie me aan ?
De verkoper lijkt wel betrouwbaar en is gekend op verschillende fora, maar het is nogal een dure klok.
Toch maar Payal, maar dan niet als gift ?
Weet er iemand wat er dan bij een bedrag van bv. 1000 euro zou bijkomen?
Hij neemt de verzending voor zich, maar vroeg mij wel de bank fees voor mij te nemen . .
Paypal ontvangt ongeveer 4% fees. Je zou die 4% extra kunnen overmaken en dan wel de zekerheid hebben van paypal. Dat zouden dan je bankfees kunnen zijn. Maar bij een bank heb je ook geen garanties, dus 4% extra klinkt niet slecht.
Als ik jou was zou ik het simpel houden en de 4 tientjes voor Paypal fees eraan besteden.
Ten eerste ziet de verkoper gelijk het geld en heb je tevens iets meer zekerheid.
Bij bank fees kan het ook aardig oplopen (afhankelijk van bank) en daarbij “zweeft” het geld (kan soms een week duren richting de US)
Wat betreft de opmerking van mcfr, daar sluit ik me graag bij aan. Voor zo’n bedrag moet je rekening houden met een dikke douane rekening, ofwel $ 1000 is aan het eind van de rekening toch ongeveer € 1100 Ook al kost een soortgelijk horloge binnen de Europese grenzen iets meer, dan nog moet je je afvragen of dat het risiko en ergernis waard is.
Dat is nou het het probleem, Marco, ik heb de baai afgeschuimd én Chrono24 en het horloge is vrij zeldzaam. Ik heb er wel een tweetal gevonden, véél duurder en niet in de versie die ik wil. Ik calculeer douanekosten erbij en als het moet ook een onderhoud.
De man is wel de eerste eigenaar maar het horloge heeft nog geen onderhoud gekregen. Ik weet hoe het loopt, maar dat kan imho beter.
Voordeel is wel dat de wijzerplaat nog intact zal zijn - ik heb al tweedehandshorloges gekregen waar al aan gesleuteld was en niet elke horlogemaker of amateur eindigt met een krasvrije wijzerplaat.
Maar goed, ik ga de huid van de beer nog niet verkopen.
Elke bank heeft een correspondent bank in een ander land. Zij maken via die bank geld over in het buitenland.
B.v. Jij bankiert bij ING, en moet naar een Amerikaan geld overmaken.
ING heeft als correspondent Chase Manhattan in de VS. Wat gebeurt? JIj geeft een betalingsopdracht aan ING. ING debiteert jouw rekening en verzoekt Chase in de VS geld over te maken naar de bank van de begunstigde. Chase schrijft het geld af van de rekening van ING bij Chase, en betaalt aan de bank van de begunstigde, die het geld op de begunstigde zijn rekening bijschrijft. Simpel.
Ik snap niets van een verhaal dat een bank geen internationale overschrijvingen accepteert.
Zijn bank zal wel aan het geld geraken, maar dus VIA een doorsluisbank ?
Well I spoke to my bank and it does not accept international wire. Your bank would have to wire it to in American bank that it normally does business with… they will then wire it to the bank information that I gave you.
My credit union only takes wire transfers from within America. She explained that almost all international banks have an American bank that will do this for them.
Ja, dat zal wellicht wel lukken, maar de man heeft ook nog nooit zo een overzeese betaling ontvangen of gedaan. Je weet wel, de meesten bliven bij voorkeur in de CONUS
Hij is naar zijn bank geweest en heeft een heleboel gegevens doorgemaild, maar voor ons was het ook een beetje puzzelen.
Dus zou het niet simpeler via Paypal gaan ?
Als het veilig is mag het voor mij gerust wat kosten.
PayPal biedt de mogelijkheid bezwaar aan te tekenen voor ontvangen materiële objecten die aangeschaft zijn buiten eBay en Marktplaats.nl.
Op basis van het PayPal-beleid voor klachten van kopers, zal PayPal alles in het werk stellen om terugbetalingen te regelen, maar het is mogelijk dat het saldo van de rekening van de verkoper niet toereikend is om de volledige terugbetaling te kunnen doen. Wij kunnen dus niet garanderen dat u al het geclaimde geld terugkrijgt.
Op basis van ons beleidsrichtlijnen onderzoeken we geen claims voor objecten die aanzienlijk afwijken van de beschrijving als ze niet zijn aangekocht via eBay, aangezien PayPal de beschrijving niet kan controleren van het object dat u heeft gekocht [/quote]
En…
[quote]Waarom kom ik niet in aanmerking voor bescherming?
Als koper kunt u in aanmerking komen voor Kopersbescherming. De volgende objecten vallen echter niet onder Kopersbescherming:
Niet-tastbare objecten, licenties voor digitale inhoud en diensten
objecten die elders dan op eBay zijn gekocht en die ‘Sterk afwijken van de omschrijving’.
Pin me er niet op vast want ik weet niet zeker of dit ook opgaat bij een transactie tussen particulieren,maar je zou ook met een creditcard via paypal kunnen betalen.
Dan heb je volgens mij ook nog de zekerheden die het gebruik van een creditcard met zich meebrengen.
Dat is niet helemaal waar. Een ieder heeft een IBAN-nummer, maar de amerikanen werken nu voornamelijk met SWIFT-codes. Dit kan je ook met je bank overleggen en voorleggen.