Horloge bij de douane

Beste lezers,

Vorige week zou ik mijn nieuwe Armida A1 ontvangen wil het niet dat het pakketje onderschept is door de douane. Nou heb ik op het internet al veel gelezen over dit euvel echter vraag ik mij nog een aantal dingen af. Ik krijg (van FedEx) op geen enkele manier te horen hoelang het kan duren voordat ik mijn pakket kan ontvangen. Nou vroeg ik mij af of de douane een pakket voor onbeperkte tijd vast mag houden? Daarnaast vraag ik me af of er een mogelijkheid is om dit proces te versnellen? Contact met de douane kan ik vergeten begreep ik al en bellen met de FedEx heeft volgens mij ook geen zin.

Ben benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn en of jullie eventueel een oplossing hebben. Ik denk dat ik gewoon geduld moet hebben maar ik vind het erg vervelend dat ik helemaal geen hoogte krijg van wat er aan de hand is met het pakket.

Groeten,

Harm

Mijn ervaring is dat het een paar dagen kan duren voordat een pakketje door de douane is. In de diverse forums leest ik wel wat indianenverhalen over pakjes die er maanden over doen maar volgens mij valt het in de praktijk erg mee.

Mijn laatste aanschaf kwam uit Japan en heeft er inclusief douaneafhandeling ongeveer een week over gedaan. Ik denk dat je geduld moet hebben en het zou mij niet verbazen als je Armida A1 deze week keurig wordt afgeleverd (inclusief een rekening voor de BTW + €17 handling fees)

Alvast veel plezier met je nieuwe aanwinst :slight_smile:

Ik koop eigenlijk altijd buiten Europa, mijn ervaring is dat je er niets aan kunt doen maar dat het 2-7 dagen duurt voordat de afhandeling gebeurt is.

Hou wel rekening met de BTW-heffing en de administratiekosten.

Eric

Mijn ervaringen met FedEx zijn dat ze juist heel erg snel zijn. Maar ik heb een zakelijk account, dus misschien dat het daarom iets anders loopt.
Ik krijg in ieder geval altijd een mailtje of telefoontje op het moment dat het pakketje bijna in Nederland is.

Als het ‘gewoon’ verzonden is, dan kan het wel langer duren helaas. Logica lijkt daarbij niet altijd te vinden.

Ja die BTW, uiteraard wel aan gedacht, maar vooral eeg benieuwd welk percentage ze doorrekenen.

Bedankt voor je reactie!

Hamari Schreef:

Ja die BTW, uiteraard wel aan gedacht, maar vooral
eeg benieuwd welk percentage ze doorrekenen.

Bedankt voor je reactie!

19 of 21 gaat je de kop toch niet kosten?

Haha, nee dat zeker niet maar ben er wel benieuwd naar.

Harm. Dat ligt eraan wat je met “onderschept” bedoelt. En ligt het wel bij de Douane?

Normaliter is het afhandelen van een invoeraangifte kwestie van een half uur bij de Douane. Vaak ligt het gewoon aan de expediteur die dat voor je doet (voor jou dus FedEx). Als zij niet voortvarend te werk gaan, zit de wachttijd vooral bij FedEx.

Soms worden er door de Douane betalingsbewijzen opgevraagd (ingeval de verklaring van de verkoper onleesbaar of onduidelijk is), of als men de opgegeven waarde niet vertrouwt. Daar krijg je dan bericht van met het verzoek om jouw betalingsbewijs aan hen op te sturen.

En in uiterste gevallen als men twijfelt aan de echtheid, zal er meer onderzoek verricht worden voordat het horloge vrijgegeven kan worden. Omdat de Douane daarvoor met risico-profielen werkt (afzender, etc) zul je daar zelden of nooit last van hebben.

En bij TNT heb ik het zelfs eenmaal meegemaakt dat mijn pakket 1 maand bij TNT (ergens in een hoekje?) was blijven staan. Na lang zoeken heb ik toen eindelijk een telefoonnummer gevonden van de inklaringsafdeling, en de zaak toen weer op gang gekregen.
Maar dat was TNT (…) (td)

Die van mij ligt er al bijna 2 weken… http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,1075242

Ja ben er vrijwel zeker van dat het pakketje bij de douane ligt. Volgens de Track & Trace was er een probleem met verzenden dus heb ik FedEx maar even gebeld. Zij konden mij vertellen dat de douane het pakket nader wou onderzoeken.

Ik wacht het gewoon af. Binnenkort zullen er ook wat foto’s volgen.

Om deze ga ik me toch langzaamaan zorgen maken:
Nog steeds niks ontvangen.

Shipment Status Date/Time
ON-FORWARDED TO FINAL DESTINAT 09/07/2012 10:15:00
CLEARED CUSTOMS 09/06/2012 14:22:00
RECEIVED AT DESTINATION AIRPOR 09/05/2012 11:23:00
FLOWN AS BOOKED 08/30/2012 15:22:00
SCANNED AT DEPOT - JFK 08/27/2012 10:35:00
SHIPMENT MANIFESTED TO DESTINATION AT 08/29/2012
SHIPMENT RECEIVED AT 08/26/2012

Hoi,

ik zou met dit pakket toch eens gaan bellen.
Ligt al een tijdje vast zo te zien.

Elf.

grootmokum Schreef:

Om deze ga ik me toch langzaamaan zorgen maken:
Nog steeds niks ontvangen.

Shipment Status Date/Time
ON-FORWARDED TO FINAL DESTINAT 09/07/2012
10:15:00
CLEARED CUSTOMS 09/06/2012 14:22:00
RECEIVED AT DESTINATION AIRPOR 09/05/2012
11:23:00
FLOWN AS BOOKED 08/30/2012 15:22:00
SCANNED AT DEPOT - JFK 08/27/2012 10:35:00
SHIPMENT MANIFESTED TO DESTINATION AT 08/29/2012
SHIPMENT RECEIVED AT 08/26/2012

Als ik dit zo lees moet ik me niet aanstellen. Maar dit bedoel ik dus wel, heeft de douane onbeperkt de tijd ofzo om een pakketje vast te houden? Vreemde gang van zaken naar mijn idee.

Hoi,

niet helemaal onbeperkt. 30 dagen meen ik.

proost,
Elf.

Hamari Schreef:

Als ik dit zo lees moet ik me niet aanstellen.
Maar dit bedoel ik dus wel, heeft de douane
onbeperkt de tijd ofzo om een pakketje vast te
houden? Vreemde gang van zaken naar mijn idee.

Bij mij hield de douane een horloge 6 weken vast en stuurde het toen terug naar de afzender in Amerika. Het huisnummer was niet correct vermeld, is een ander geval maar toch. Als ik belde met TNT dan was er bekend om welke zending het ging met het track & trace nr. Medewerking was echter nihil, succes!!

Mvrgr, Andre

Hoi,

vanaf wanneer heb je daar navraag over gedaan? Hoeveel weken nadat je, misschien, wist dat het op het vliegveld lag?

Groet,
Elf.

andre67 Schreef:

Bij mij hield de douane een horloge 6 weken vast
en stuurde het toen terug naar de afzender in
Amerika. Het huisnummer was niet correct vermeld,
is een ander geval maar toch. Als ik belde met TNT
dan was er bekend om welke zending het ging met
het track & trace nr. Medewerking was echter
nihil, succes!!

Mvrgr, Andre

Na ongeveer 14 dagen, want dan zijn is het horloge meestal door de douane en thuis afgeleverd.
Ik heb TNT gebeld en daarna bijna wekelijks wat de status was. De dame aan de telefoon is vriendelijk maar dat is dan ook alles.
Dit hele gebeuren is absoluut niet transparant, het enige wat je dan rest is afwachten. Correspondentie is niet mogelijk over dit soort gevallen werd mij resoluut meegedeeld.

Mvrgr, Andre

watchup Schreef:

Hoi,

vanaf wanneer heb je daar navraag over gedaan?
Hoeveel weken nadat je, misschien, wist dat het op
het vliegveld lag?

Groet,
Elf.

andre67 Schreef:


Bij mij hield de douane een horloge 6 weken
vast
en stuurde het toen terug naar de afzender in
Amerika. Het huisnummer was niet correct
vermeld,
is een ander geval maar toch. Als ik belde met
TNT
dan was er bekend om welke zending het ging met
het track & trace nr. Medewerking was echter
nihil, succes!!

Mvrgr, Andre

Hoi,

Ik snap m. Onbegrijpelijk dat men het dan alsnog terug stuurt.Aaaahrgggg
En ja ,een heus vriendelijke dames ,maar dat ze er geen notitie “in het scherm” van maken behorende bij het pakket is niet te bevatten.

Proost,
Elf.

andre67 Schreef:

Na ongeveer 14 dagen, want dan zijn is het horloge
meestal door de douane en thuis afgeleverd.
Ik heb TNT gebeld en daarna bijna wekelijks wat de
status was. De dame aan de telefoon is vriendelijk
maar dat is dan ook alles.
Dit hele gebeuren is absoluut niet transparant,
het enige wat je dan rest is afwachten.
Correspondentie is niet mogelijk over dit soort
gevallen werd mij resoluut meegedeeld.

Mvrgr, Andre

watchup Schreef:


Hoi,

vanaf wanneer heb je daar navraag over gedaan?
Hoeveel weken nadat je, misschien, wist dat het
op
het vliegveld lag?

Groet,
Elf.

andre67 Schreef:



Bij mij hield de douane een horloge 6 weken
vast
en stuurde het toen terug naar de afzender in
Amerika. Het huisnummer was niet correct
vermeld,
is een ander geval maar toch. Als ik belde
met
TNT

dan was er bekend om welke zending het ging
met

het track & trace nr. Medewerking was echter
nihil, succes!!

Mvrgr, Andre

Misschien een beetje off-topic, maar hoe zit het met de waarde bepalen? Als je een gift uit bv Amerika, Canada krijgt en het is een horloge van ongeveer 2k, moet je dan bij levering 400,- aftikken?

Groetjes,
Mauzer

Die kans is aanwezig :slight_smile:

Mauzer Schreef:

Misschien een beetje off-topic, maar hoe zit het
met de waarde bepalen? Als je een gift uit bv
Amerika, Canada krijgt en het is een horloge van
ongeveer 2k, moet je dan bij levering 400,-
aftikken?

Groetjes,
Mauzer