Deze week merkte ik op dat mijn klok na één nacht ineens pakweg 3 uur achter liep. Vermoed dat dit komt omdat ik het horloge per ongeluk óp de soundbar achter heb gelaten. Sindsdien geen problemen.
Nu vroeg ik mij af in hoeverre dit schadelijk voor het uurwerk zou kunnen zijn, er lijkt immers niets anders te gebeuren dan dat het wat trager werkt is mijn vermoeden.
En zou ik 'm nu moeten de-magnetiseren o.i.d.?
Zo ja, dan waarschijnlijk te weinig gedragen de dagen ervoor. Magneet zou voorlopen veroorzaken
Hoor van meerdere horlogemakers dat er tegenwoordig steeds meer klanten komen die denken dat hun horloge gemagnetiseerd is. Grootste deel is daar geen sprake van.
Gewoon onderhoud of te weinig beweging gekregen. Des te meer erover gesproken wordt …… lijkt een hype
Dat klopt.
Door het magnetisme gaat de balansveer ‘verkleven’ en wordt dus ahw. korter.
Dit resulteert in sneller lopen en niet langzamer.
So wie so, wie legt zijn horloge op een soundbar?
Net wat @Horloge24 al zei: Gemagnetiseerd horloge loopt normaliter snel.
Als er genoeg afstand is tussen horloge en daadwerkelijke magneet is het geen probleem. Magnetische velden nemen sterk af naarmate de afstand toeneemt.
Welk uurwerk? Hoe kun je in hemelsnaam zo’n vraag stellen zonder aan te geven welk horloge het is met wat voor uurwerk er in?
Quantificeer dat eens. Hoeveel loopt hij per dag voor of achter? En welk horloge is het?
Haha, ik geef je helemaal gelijk. Het gaat om een Aquaracer 300 van +/- 8 maanden.
Ik draag 'm dagelijks
Liep net uit de doos 6+ sec per dag. Inmiddels is dat afgevlakt, ik heb t al een tijd niet bijgehouden maar ik dacht +1 á 2 sec. de laaste keer.
Zou goed kunnen, ik loop de AD binnenkort wel even binnen. Vind vooral een plotse stilval/vertraging van 3u wat ongebruikelijk, vandaar mijn topic. M’n eigen verklaring leek me ook al niet heul aannemelijk, fijn dat die twijfel in ieder geval is bevestigd hier.
Laatst ook gehad met een horloge de watch accuracy meter app gaf ook hele rare waardes. Eventjes demagnetiseren en de waardes waren weer helemaal prima, problem solved.
Niet altijd, heb het zelf voorgehad dat die trager liep en was duidelijk gemagnetiseerd, kompas sloeg strek uit. Na 2x de-magnetiseren liep deze terug normaal.
De adviezen zijn allemaal al gegeven en als het horloge zo jong is en weer een probleem heeft mag de verkoper zich erover buigen. Mooi horloge, ik vind die auqaracers wel aantrekkelijk.