Via EBay een mooie oude Citizen in Vietnam gekocht. Prijs overeengekomen van 150 dollar maar bij afrekenen moest ik meer betalen. Blijkt dat EBay de BTW al vooraf erbij rekent. Prima, maar dan verwacht ik ook geen BTW bij invoer te betalen.
En toen kwam er een sms’je van PostNL dat m’n pakketje in Nederland is en of ik inklaringskosten wil betalen. En dat ging dus weer over BTW. Maar meneer van Dong had een lagere waarde op het pakketje gezet kennelijk, waardoor het BTW bedrag klein is. Samen met Lieve administratiekosten maar iets meer dan 12 euro. Dus toch maar betaald…
Kan ik hier nu nog iets mee? Beetje vreemde gang van zaken en ik heb aantoonbaar nu dubbel belasting betaalt. Tegelijkertijd heeft de afzender niet helemaal netjes gehandeld door niet de juiste waarde op te geven. Als hij gewoon het juiste verzend label vanuit eBay had gebruikt was er waarschijnlijk sowieso niks mis gegaan… gelukkig gaat het om een klein bedrag.
Heb ik laatst mogen doen. Een dik uur zoet geweest met alles opschrijven en bewijsmateriaal bij elkaar zoeken. Daarna kreeg ik bericht dat de doorlooptijd vier maanden zou bedragen.
Het leuke is dan wel dat je na vier maanden ineens geld krijgt dat je al vergeten was, maar of je dat voor 12 euro moet willen doen is dan nog wel even een vraag.
Die afhandelingskosten van 6eu heb je sowieso. Dus 6,80eu mogelijk terug te krijgen.
Dan moet je aantonen dat je al btw hebt betaald en blijkt dat de waarde van het pakket hoger dan 150eu is. Dan zijn de afhandelingskosten 12eu ipv 6eu en heb je effectief 0,80eu winst?
Onzin, zo zou het juist wel moeten werken. Als de verkoper inderdaad wel de juiste gegevens had vermeld op het verzendlabel, had de koper nu geen €12 extra hoeven betalen.
Je beste (en minst tijdrovende) kans is om het gewoon via PayPal aan te kaarten. De verkoper heeft hierin incorrect gehandeld, niet jij.
Terugvorderen van belastingen is een moeizaam en lastig proces dat bijna nooit lukt. Tenzij je idd maanden bezig wil zijn en een hele papierwinkel kunt voorleggen. Een iets ander geval maar schandaliger vind ik: De cwc die ik laatst kocht viel voortdurend stil (quartz), teruggestuurd om uurwerk te vervangen onder garantie en bij de daaropvolgende herimport werd opnieuw belasting gehoffen. Silvermans had er een herstellings waarde van 25 pond op gezet en de formaliteiten met btw kwamen hiervoor samen ook op 23,5 euro. Bij herimport om eender welke reden moet je volgens Belgische belastingsdienst sowieso opnieuw betalen. Hadden ze de werkelijke waarde erop gezet dan ging het opnieuw de volle mep zijn (95 euro op iets van ca 385 pond). Silvermans heeft zelf wel netjes de 23 euro op zich genomen onder de garantie.
Toch vind ik deze gang van zaken echt pure diefstal. Heb dat ook eens mooi verwoord aan de douanediensten.
Terugvorderen kan veel eenvoudiger. In principe zal postnl je altijd proberen terug te sturen naar de verkopende partij…
In dit geval kun je je gewoon bij ebay melden. Nodig: bewijs dat de VAT in nederland nogmaals betaald is (wat printscreentjes) en je krijgt de al betaalde btw terug. Werkt perfect.