Wel, dit staat niet op zichzelf hoor.
Ik kreeg een paar jaar geleden ook een horloge bij mij aangeboden om te repareren.
Een hamer automatische leCoultre K825. Een iconische collectors item.
Deze heer had het horloge weggebracht naar een juwelier die er niets mee kon en het door zou sturen naar een horlogemaker die voor hem werkte, volgens de juwelier.
Het kwam weer terug bij de juwelier met de opmerking dat de horlogemaker het niet kon repareren. Meer werd er niet bij gezegd.
Tja de man kreeg via kennissen de info dat ik nogal thuis was in het repareren en restaureren van leCoultre Memovox horloges en kwam dus bij mij uit.
Hij vertelde het verhaal en vroeg mij of ik iets voor hem kon betekenen.
Wel, ik vertelde dat ik wellicht iets voor hem kon doen en kreeg het horloge wat hij nog in zijn jaszak had in mijn hand gedrukt.
Tja, ik bekeek het horloge en zag direct dat er iets niet klopte, wat was het geval, iemand, vermoedelijk de juwelier of zijn “horlogemaker” had getracht om met een schroevendraaier de achter deksel open te breken. Dat lukte kennelijk niet en werd gezegd dat hij het niet kon repareren.
De goede man had ook nog niet geconstateerd dat de kast aan de achterkant door die schroevendraaier was vermoord.
Zie hier de foto’s en hoe een kast er in werkelijkheid uit moet zien. het uurwerk gaat er met name aan de voorkant uit.
Je had dat gezicht van die man moeten zien, volledig uit het veld geslagen.
Wel, om het verhaal af te maken, ik heb het horloge zonder problemen kunnen repareren, gelijk een service beurt gegeven en een andere kast aan hem verkocht die ik nog in mijn JLC memovox K825 kasten laatje had liggen. En in dit geval een zeer gematigde prijs gevraagd voor mijn werk en de onderdelen. Probleem opgelost. De man zeer gelukkig.
Maar een dergelijk gebeuren is natuurlijk te gek voor woorden.
Horlogemakers die als beunhazen werken zijn er al sinds eind 1700, Ik heb het gezien aan de zakhorloge uurwerken die ik in handen kreeg van af de periode 1750 tot 1900 dat er op een knoeiwijze aan uurwerken is gerommeld door horlogemakers uit die tijd.
Maar zoals @menkepie al fijntjes had aangegeven is het niet direct bevorderlijk voor de professionele horlogemakers die hun vak wel op een serieuze manier willen toepassen.
dixi