Oef, dat weet ik niet uit mijn hoofd.
Als ik liever bij 20 graden dan bij 18 graden werk, is het dan verstandig om voor een olie met een lagere viscositeit te kiezen? Je hebt zo ook geen datasheet bij de hand zeker?
Ik ben ook actief op het CNC Forum ja… maar of ik jou ken?.. geen idee… :)Ik ken veel mensen van gezicht… maar ik heb niet overal de namen bij het poppetje
Als je weet hoe de standaard lagers van een C1 zijn… Nou… geloof me… alles is beter… zaak is wel: zorg dat ze goed haaks in de zittingen liggen… en zet ze niet te los… de as warmt sneller op dan de kop zelf… en dan kan het zijn dat de boel ligt te rammelen tot dat de kop ook op temperatuur is…
't toerental van het bankje is gelukkig niet zo hoog dat de boel vast kan lopen als de temperatuur te hoog oploopt…
als je een bankje hebt met glijlagers… dan moet de smeerfilm het werk doen… …
Op zich, en dat wordt nog wel eens vergeten… als de rondloop niet heel goed is, maar wel constant… dan maakt het niet zo veel uit… draaiwerk is per definitie rond… maar ik begrijp je punt wat rondloop betreft.
Voor een Chinees Hobbybob draaibankje is dat eigenlijk al helemaal niet aan de orde… zeker niet met de lagers die ze er daar in stoppen… (ik heb 608 lagers gezien die gemaakt zijn van plaatstaal… je vind die dingen in goedkope skateboards… levensgevaarlijk… een skateboard dat niet rolt is gevaarlijker dan een board dat wel rolt)
Nadat ik de lagers van mijn C1 vervangen had… liep de kop beter rond dan tevoren… en werd ie minder warm, maakte minder lawaai… en had ie geen speling meer… .
Daarna heb ik de 4klauw erop gezet… stuk geslepen rond erin… en dan de vaste kop richten op het bed… er zit een spie onder, die tussen stelboutjes zit… dus… eerst centrisch klokken vlak bij de klauwplaatbekken… dan centrisch klokken aan het eind van de as… en dan kun je langs de as lopen met je meetklok, en zien hoe scheef de kop staat… die zet je dan eerst recht… dan zet je de meetklok op de klauwplaat, en dan meet je de positie van de pinole van de losse kop… ook die moet je recht en op de centerlijn zetten… dan heb je een goede bank…
op zich… als je een Emcootje hebt dan hoef je je daar eigenlijk geen zorgen over te maken… die dingen zijn echt goed…
Ik sprak op te Techni-show de importeur van Emco, ik had wat vragen over de Emco 105 draaibank… ik had het vermoeden dat 't een gemoderniseerde 120 is… en dat bleek te kloppen… men vroeg me daar wat voor draaibank ik nu had. “een Emco Compact 5 CNC”… ah… Leuk… wat maak je daar zoal mee?.. “horlogekasten”… zo… van Brons? “Nee… Titanium… :)”… Ehh WAT??.. Titanium op een 5CNC?.. maar… maar… die dingen zijn ontworpen voor Non-Ferro!.. “ja… dat weet ik… maar TItanium IS een Non-Ferro”… Ehh… jaa… strikt genomen heb je gelijk… maar da’s niet wat Emco ermee bedoelde…
Lang verhaal kort… Ik hoefde tijdens de productie van de P1lot One kasten de bank eigenlijk maar 1 keer 0.01-0.02 mm bij te stellen… en… een Emco Compact 5 CNC is niet meer dan een conventione “5” met stappenmotoren eraan… en een gereedschapwisselaartje… het machinebed, de vaste kop en de losse kop, alsmede de sleden zijn grotendeels identiek… alleen zijn de sleden aangepast op de montage van Kogelomloop spindeltjes en stappenmotortjes… meer is’t niet…
Ik kwam nog en kandidaat tegen. “JET” te koop bij VDH in Utrecht…
http://www.vdhbv.nl/metaalbewerkingsmachines/draaibanken/jet-sieg-draaibank-bd3-vario/
Iets kleiner dan de C1, iets goedkoper ook… de ontwikkelaar van mijn CNC besturing heeft er ook een staan, omgebouwd naar CNC, eigenlijk meer om de besturing te testen, en niet zo zeer voor het maken van onderdelen.
Voor dit bankje is ook een Conus slede leverbaar.
Ik weet eigenlijk niet of er Spantanghouders met M14 draad leverbaar zijn… zo ja… dan heb je mogelijk ook wel iets aan dit bankje…(net even gekeken bij VDH… ja… zijn er… 75,- ) alleen zit er geen leunspaan op… maar da’s wel te bouwen…
Dit is echt een draaibankje uit de categorie “Schattig”… als je klaar bent…stof je em af… en zet je em terug in de kast…
Centerafstand: 150 mm
Centerhoogte: 50 mm
Motorvermogen: 0.15 kW / 230 V
Variabel regelbaar toerental: 100 - 3800 omw/min
Spindeldoorlaat: 10 mm
Spindelopname: M 14x1
Draaidiameter boven bed: 100 mm
Beitelmaat: 10 mm
Machine afmetingen (lxbxh): 440 x 290 x 250 mm
Gewicht (netto): 13 kg
Mooi werk! Maar die lagers, die slijten toch ook? Meet je dan periodiek of alles nog recht staat? Of loopt dat wel los?
Dat loopt in zoverre los, dat de levensduur van lagers gemeten wordt in miljoenen omwentelingen… er zijn draaibanken van vele tientallen jaren oud, die nog altijd zuiver draaien…
Kijk voor de lol eens naar de wiellagers van een auto… die krijgen ook allerhande krachten voor hun kiezen… mijn huidige auto heeft nu 155K km op de klok staan… en links achter is een wiellager nu wel aan zijn einde… hij maakt herrie als ik stevig rechtsaf ga… uurtje sleutelen en het is opgelost…
'k heb in mijn hele leven nog nooit de lagers van een draaibank hoeven vervangen, behalve die van mijn C1 dus… die af fabriek al niet goed waren… (goedkope chinese shit, niet meteen op je achterste benen gaan staan… er komen ook goede producten uit china… maar deze lagers waren gewoon shit! )
Als mijn Boley met glijlagertjes eens speling gaat vertonen… dan draai ik op de Emco wel een paar nieuwe bronzen bussen… of gietijzeren bussen… 'k weet niet eens wat er nu in zit…
Lagers van een draaibank gaan over het algemeen wel een leven lang mee… zeker in die kleine bankjes… daar zijn de lagers eigenlijk doorgaans wel overbemeten… maar de krachten zijn laag…
Lijkt mij geen wiellager, die gaan suizen. Eerder het hitteschild van de remschijf die wat verbogen is en de schijf raakt, of roest tussen de trommelremmen. Bij stevig afslaan/draaien tordeert de boel waardoor het geluid alleen bij sportieve bochten klinkt. Een wiellager hoor je ook bij rechtdoor.
Behalve als het lager iets zijwaartse speling heeft natuurlijk.
Ik voelde wat ruimte op het wiel… maar je kan gelijk hebben… hoewel je een wiellager niet altijd hoort bij rechtuit rijden… hangt er ook vanaf hoeveel lawaai de auto zelf maakt… bij de Suzuki Alto van mijn zusje hoorde je het alleen maar in bochten… maar dat ding maakte zo’n kabaal dat ik op lange ritten met oordopjes in reed… maar ja… wat wil je… die 850 cc driepitter moest er hard aan trekken…
in mijn BMW overstemt David Gilmore regelmatig enig geruis van buitenaf…en als Gilmore het niet is… dan zet Roger Waters nog wel eens een strot op…
Oh WoW, dat wist ik niet!! Op je draaibank leg je vaak ook kostbaar materiaal, dan wil je wel weten dat het zuiver is voor de beitel eringaat! Een subdial van een Flieger met de kroon links is wat anders dan een remschijf waar even een millimeter af moet!
Ik bedoelde niet dat ik je persoonlijk ken, maar van je posts op het cnc forum.
Ben erg nieuwschierig naar je titanium horlogekasten…
Voor die wijzerplaten heb ik eerst een spanplaat op de machine gezet… waar ik een losse stalen stift in het midden in kon zetten.
die stift laat je een half milimetertje of zo uitsteken.
Dan centreer je de spanplaat in de vierklauw, en zet je em tevens vlak (er mag geen slag in de lengterichting van de draaibank meer inzitten…
Dan stel je de beitel af tegen de spanplaat en draai je de pen af naar de diameter van het gat voor de secondenwijzer-0.01 mm, waarna je em afdraait tot een lengte van 0.15 mm, zodat je bij het uitdraaien van de seconden-dial de stift niet meer raakt…of eigenlijk net wel… wijzerplaatje erop… middengat overnemen, gaatje boren van 1.6, draad M2 tappen… zodat je de wijzerplaat met een schroefje vast kan zetten… en dan is het slechts een kwestie van de meetklokken afstellen… en gaan met die banaan… Gas op die Lollie…
Als je een remschijf moet nadraaien… dan moet je em eigenlijk net zo zuiver, dus gecentreerd en vlak op de machine zetten… als je em niet vlak hebt, dan krijg je dikteverschillen (meten op de achterkant dus… want je wilt dat de voorkant en achterkant planparallel zijn met elkaar… dan kun je de voorkant vlakken… en als je genoeg ruimte hebt… de achterkant ook meteen… heb je geen ruimte… dan moet je em omdraaien… en dan maakt het eigenlijk niet meer uit welke kant je meet voor het vlak zetten… de beide zijden zijn immers planparallel…
Ah… op die manier… nou… Zoek hier op het Forum maar naar "Pellikaan Diving Dutchman, Subdelta Periscope, P1lot One, of Dumet Instrument 2…
Duid meer op een versleten homokinetische koppeling.
Dat lijkt me vrij sterk… 't was een achterwiellager… en… nogmaals… 't was een Alto… geen GX…
Achterwiel kan inderdaad niet, zeker stukje gemist dan.
Een Alto met meesturende achterwielen wellicht
alleen in linker bochten… :)… 't was rechtsachter… :)… maar laten we het maar weer eens over draaibanken gaan hebben… Ok?
Haha, goed plan. Laten we draaibanks gaan spreken
Dus die lagers hebben niet veel te lijden als er per omwenteling maar een heel klein beetje materiaal weggenomen wordt? Ik neem aan dat te snel willen in draaibankland dus 1 van de grote zonden is. Klopt dat?
Maar lag dat aan de auto of was het je zusje zelf?