Hallo,graag zou ik van ervaren horloge vakmensen willen weten of zij mij ook kunnen vertellen of er draaibankjes (desnoods tweedehands)zijn die je tussen 200 en 450 euro kunt kopen.En wat hun ervaringen zijn van draaibankjes die je bij HBM enz kunt kopen.
Vr gr
Rudi
Ja… U had geroepen?..
Ik heb zelf afgelopen Februari “gemazzeld”, ik kocht een tamelijk complete Boley draaibank.
Kistje met spantangen er bij… lakschijven… Komspantangen… en dat alles voor de “Bargain price” van 400,-…
Normaliter kun je daar zo’n beetje het tweevoudige voor reserveren…
Wat de HBM draaibankjes betreft… een machine is zo goed als de man/vrouw erachter…
Ik heb een HBM C1… en dat is eigenlijk gewoon niet meer dan Matig.
Momenteel heeft HBM ze in de aanbieding voor 399,-
als je de kogellagers in de hoofdspil vervangt voor SKF Kegellagers, de losse kop in lijn met de vaste kop zet, de sleden goed afstelt… dan is er best mee te werken… ik heb het voor elkaar gekregen om glaspakkingen te draaien op de C1.
Ook heb ik de eerste Titanium Kast, die van de Instrument 2 op deze machine gedraaid… neem er wel een Conussupport bij… da’s een nuttige aanvulling…
Onder de 450 wordt het lastig… bedenk ook dat je naast een 3klauw (die over het algemeen niet zuiver genoeg zijn) ook een spantang, spanplaat, kikkers, lakschijven en dergelijke nodig hebt…
ook hebben die “hobbybob bankjes” doorgaans geen leunspaan… en… Ohja… je moet ook nog beitels hebben… HSS kan je gebruiken voor ongehard staal, messing, brons en kunststoffen… maar als je gehard staal moet gaan draaien… dan moet je VHM beitels hebben… ik slijp ze zelf uit VHM Baar… en dat spul kost ook munten…
Ga er maar gevoeglijk van uit… dat als je geen “Mazzeltje” hebt… dat je flink in de buidel moet voor wat goeds…
het precisiewerk wat ik op mijn C1 gedaan heb… dat is allemaal met “kunst en vliegwerk” gedaan… meetklokken aan de machine, omdat je van de Nonius niet kan uitgaan als het op 0.01 mm zuiver komt…
't lijkt makkelijk… maar die meetklokken hangen er niet voor niets…
Ik herinnerde me deze:
http://www.rc-machines.com/en/machine-tools/turning/watchmakers-lathe
Ik heb em nog nooit in het echt gezien… maar het ziet er best leuk uit voor de prijs… er zit in elk geval een ( voor horlogewerk) Fatsoenlijke beitelhouder op, en… er staat een behoorlijke lijst Accessoires bij , waaronder ook spantangen in diverse maten… tevens heeft ie standaard een "hevelboor"inrichting in de losse kop… da’s fijn om mee te werken…
of ie net zo goed is als een Boley valt te betwijfelen… maar ik denk dat je er voor horlogewerk meer aan hebt dan aan een HBM C1…
een andere optie zou kunnen zijn: een Emco Unitmat SL, niet heel uitgebreid, maar een leuk klein machientje… 't is alleen een beetje zoeken naar een “SL”, want ze worden sinds jaar en dag niet meer gemaakt…
Een Emco Unitmat 3 is de opvolger van de SL, wordt ook niet meer gemaakt. maar het is een iets degelijker bankje met prisma geleidingen in plaats van 2 stukjes rondstaf als machinebed, dat maakt de hele machine een stuk degelijker en zuiverder… tevens kun je nog een lichte frees/boorkolom aan een Unimat 3 knopen… en dat maakt de machine echt veelzijdig, met een verdeelschijf op de hoofdas, zou je met een Unimat 3 zelfs raderen kunnen frezen…
de Grotere Emco’s zijn ook wel geschikt, of in elk geval om te bouwen voor fijn werk… een Unimat 4, of een Compact 5 zijn ook leuke bankjes… qua budget… je moet er maar net tegenaan lopen… Unimat 4’s zijn redelijk zeldzaam, Compact 5’s vind je wat vaker… ook de CNC versie… maar daar heb je niet heel veel aan… Ik heb zelf 3 Compact 5 CNC’s,; één ervan is door mij voorzien van nieuwe stappenmotoren en een nieuwe besturing… dan heb je een serieuze machine, goed genoeg om Titanium horlogekasten te draaien, of glaspakkingen, volautomatisch, glaasjes uit Perspex? Geen probleem als je weet hoe het te programmeren… ik heb ook wel Tubes gedraaid op de Emco Compact 5 CNC… geen probleem…
Emco’s zijn zuivere machines… “Goeie poep” zeg maar… 't kost vaak wel iets meer… en je hebt nog de nodige toebehoren te verzamelen… maar dan heb je ook wat…
en… dan heb je ook nog Sherline… hoe kon ik die vergeten… een oorspronkelijk australisch ontwerp, nu vervaardigd in de VS…
Ik ken iemand die diverse sherlines heeft met CNC besturing, en handbediend, hij maakt onder andere onderdelen voor Camera-objectieven… ook klein spul… Tevens is bij Sherline een Digitale Uitlezing te verkrijgen… da’s altijd handig… vergelijkbaar met mijn opstelling met meetklokken aan de draaibank… maar dan geintegreerd… altijd fijn…
één nadeel… er is geen importeur voor Nederland van Sherline…
't is volgens mij wel goed spul… ik ken een horlogemaker die met Sherline onderdelen zijn eigen Guillocheermachine heeft gebouwd… dan moet je wel goede sledes hebben zonder speling…
Noem je jezelf nou matig?
Ja… ik heb tenslotte nooit een opleiding Fijnmechanica of Uurwerktechniek gevolgd… 'k ben maar een Amateur…
Nee… zonder dollen… die C1 is best een leuk bankje… maar je moet er wel even met de stofkam doorheen… lagers vervangen van de hoofd as… alles netjes afstellen…
Op zich… ik heb nu een Boley… ik kan altijd de Unimat SL van mijn vader lenen, maar de C1 is in mijn Atelier de “hoer” . wordt voor van alles misbruikt… “Snelle klusjes” slijpen, polijsten. schuren… ik heb er zelfs eens een “vijlmachine” van gemaakt met het onderstel van mijn Perlagemachine, spanplaat met schroefdraadgaten in de klauwplaat… drijfstangetje eraan… en die aan de geleiding van de Perlagemachine… stuk Alu eraan gebout, met een strook schuurlinnen erop… en gaan…
ik ben voorzichtig bezig met het ontwerpen van een bandschuurmachine die ik op de C1 kan zetten… Ik heb nog een paar kleine wieltjes met rubber bekleed liggen… die draai ik in de goede vorm… lagertjes zitten er al in… één ervan zal ik vast op een as moeten monteren… en dan dat asje koppelen met een cardan aan de draaibank…
Als ik een adresje kan vinden voor machine vijlen… dan maak ik nog een opzet-vijlmachine.
Tevens ben ik nog bezig met een ontwerpje voor een “Statief” met spantangen, zodat ik bezels kan slijpen… mogelijkheden genoeg… en daarom blijft de C1…
de eerste die je toont… is een tappenbankje… daar kun je eigenlijk niets meer mee dan hetgeen ie voor gemaakt is…
de tweede… da’s een serieuze horlogemakers draaibank… Mooi,maar waarschijnlijk buiten budget…
Nummer 3… da’s een machine die ik nooit begrepen heb… te hoge centerlijn voor de breedte van de machine, en de positie van de boorspil maakt dat je er nou net niets mee kan…
en die Celtic tenslotte… da’s een “Dikke Unit” zo’n machine misstaat niet eens in een Machinefabriek…
Ik denk dat de TS vooral op zoek is naar draaibankjes die je gewoon in huis op de hobbykamer neer kan zetten… dus… tot maximaal 500mm tussen de centers…
Daar kun je al best serieus mee verspanen…
Ja, dat bedoelde ik. Ik gebruik alle 4 volgens wat te doen is… Dus wat wil hij ten eerste met een draaibank doen, om zeker te zijn de goede te krijgen
Hey Arie, ik ken u van het cnc forum toch?
Lagers in de kop van een draaibankje vervangen is niet iets wat je zomaar doet. Lagers hebben een bepaalde rondloopspeling van een paar micron. Door meerdere lagers te gebruiken en deze zo te plaatsen dat de rondloopspeling van de verschillende lagers elkaar opheffen krijg je een zo naukeurig mogelijk rondlopende hoofdas. Dit gebeurd in een ruimte waar de temperatuur constant is (meetkamer). In mijn werkplaats heb ik een Schaublin 102vm uit 1969 waarvan de lagers ook vervangen zijn, zodoende weet ik dit.
De hoge centerlijn maakt het mogelijk nogal breede dingen te draaien. Ik denk dat ik al wielremmen of zoiets heb meegedraaid.
Wat betreft de positie van de boorspil, hier zit het op de kant, maar de kop kan los en dan draait de hele bovenste stuk in lijn, en dan zit het voor de draaibank klem om te werken. Maar men kan niet beide (boor en draaibank) samen tegelijk laten werken; men kan met een koppeling door een wiel aan de linkse kant kiezen.
De laatste is groter, die heb ik niet thuis maar bij mijn vader
Je was me net voor!
(Geen idee waar dat over ging)
Dat van die meetkamer wist ik dan weer niet!
Bovendien zijn het open lagers die goed gesmeerd worden met dunne olie. Ik heb ooit een keer de fout gemaakt ze met verkeerde dikkere olie te smeren en ze liepen behoorlijk warm aan. Kan je nagaan hoe naukeurig dat luisterd.
Nou inderdaad. Niet iets wat je even zelf op een zolderkamertje doet! Welke viscositeit is aan te bevelen?
Oef, dat weet ik niet uit mijn hoofd.
Als ik liever bij 20 graden dan bij 18 graden werk, is het dan verstandig om voor een olie met een lagere viscositeit te kiezen? Je hebt zo ook geen datasheet bij de hand zeker?
Ik ben ook actief op het CNC Forum ja… maar of ik jou ken?.. geen idee… :)Ik ken veel mensen van gezicht… maar ik heb niet overal de namen bij het poppetje
Als je weet hoe de standaard lagers van een C1 zijn… Nou… geloof me… alles is beter… zaak is wel: zorg dat ze goed haaks in de zittingen liggen… en zet ze niet te los… de as warmt sneller op dan de kop zelf… en dan kan het zijn dat de boel ligt te rammelen tot dat de kop ook op temperatuur is…
't toerental van het bankje is gelukkig niet zo hoog dat de boel vast kan lopen als de temperatuur te hoog oploopt…
als je een bankje hebt met glijlagers… dan moet de smeerfilm het werk doen… …
Op zich, en dat wordt nog wel eens vergeten… als de rondloop niet heel goed is, maar wel constant… dan maakt het niet zo veel uit… draaiwerk is per definitie rond… maar ik begrijp je punt wat rondloop betreft.
Voor een Chinees Hobbybob draaibankje is dat eigenlijk al helemaal niet aan de orde… zeker niet met de lagers die ze er daar in stoppen… (ik heb 608 lagers gezien die gemaakt zijn van plaatstaal… je vind die dingen in goedkope skateboards… levensgevaarlijk… een skateboard dat niet rolt is gevaarlijker dan een board dat wel rolt)
Nadat ik de lagers van mijn C1 vervangen had… liep de kop beter rond dan tevoren… en werd ie minder warm, maakte minder lawaai… en had ie geen speling meer… .
Daarna heb ik de 4klauw erop gezet… stuk geslepen rond erin… en dan de vaste kop richten op het bed… er zit een spie onder, die tussen stelboutjes zit… dus… eerst centrisch klokken vlak bij de klauwplaatbekken… dan centrisch klokken aan het eind van de as… en dan kun je langs de as lopen met je meetklok, en zien hoe scheef de kop staat… die zet je dan eerst recht… dan zet je de meetklok op de klauwplaat, en dan meet je de positie van de pinole van de losse kop… ook die moet je recht en op de centerlijn zetten… dan heb je een goede bank…
op zich… als je een Emcootje hebt dan hoef je je daar eigenlijk geen zorgen over te maken… die dingen zijn echt goed…
Ik sprak op te Techni-show de importeur van Emco, ik had wat vragen over de Emco 105 draaibank… ik had het vermoeden dat 't een gemoderniseerde 120 is… en dat bleek te kloppen… men vroeg me daar wat voor draaibank ik nu had. “een Emco Compact 5 CNC”… ah… Leuk… wat maak je daar zoal mee?.. “horlogekasten”… zo… van Brons? “Nee… Titanium… :)”… Ehh WAT??.. Titanium op een 5CNC?.. maar… maar… die dingen zijn ontworpen voor Non-Ferro!.. “ja… dat weet ik… maar TItanium IS een Non-Ferro”… Ehh… jaa… strikt genomen heb je gelijk… maar da’s niet wat Emco ermee bedoelde…
Lang verhaal kort… Ik hoefde tijdens de productie van de P1lot One kasten de bank eigenlijk maar 1 keer 0.01-0.02 mm bij te stellen… en… een Emco Compact 5 CNC is niet meer dan een conventione “5” met stappenmotoren eraan… en een gereedschapwisselaartje… het machinebed, de vaste kop en de losse kop, alsmede de sleden zijn grotendeels identiek… alleen zijn de sleden aangepast op de montage van Kogelomloop spindeltjes en stappenmotortjes… meer is’t niet…
Ik kwam nog en kandidaat tegen. “JET” te koop bij VDH in Utrecht…
http://www.vdhbv.nl/metaalbewerkingsmachines/draaibanken/jet-sieg-draaibank-bd3-vario/
Iets kleiner dan de C1, iets goedkoper ook… de ontwikkelaar van mijn CNC besturing heeft er ook een staan, omgebouwd naar CNC, eigenlijk meer om de besturing te testen, en niet zo zeer voor het maken van onderdelen.
Voor dit bankje is ook een Conus slede leverbaar.
Ik weet eigenlijk niet of er Spantanghouders met M14 draad leverbaar zijn… zo ja… dan heb je mogelijk ook wel iets aan dit bankje…(net even gekeken bij VDH… ja… zijn er… 75,- ) alleen zit er geen leunspaan op… maar da’s wel te bouwen…
Dit is echt een draaibankje uit de categorie “Schattig”… als je klaar bent…stof je em af… en zet je em terug in de kast…
Centerafstand: 150 mm
Centerhoogte: 50 mm
Motorvermogen: 0.15 kW / 230 V
Variabel regelbaar toerental: 100 - 3800 omw/min
Spindeldoorlaat: 10 mm
Spindelopname: M 14x1
Draaidiameter boven bed: 100 mm
Beitelmaat: 10 mm
Machine afmetingen (lxbxh): 440 x 290 x 250 mm
Gewicht (netto): 13 kg
Mooi werk! Maar die lagers, die slijten toch ook? Meet je dan periodiek of alles nog recht staat? Of loopt dat wel los?
Dat loopt in zoverre los, dat de levensduur van lagers gemeten wordt in miljoenen omwentelingen… er zijn draaibanken van vele tientallen jaren oud, die nog altijd zuiver draaien…
Kijk voor de lol eens naar de wiellagers van een auto… die krijgen ook allerhande krachten voor hun kiezen… mijn huidige auto heeft nu 155K km op de klok staan… en links achter is een wiellager nu wel aan zijn einde… hij maakt herrie als ik stevig rechtsaf ga… uurtje sleutelen en het is opgelost…
'k heb in mijn hele leven nog nooit de lagers van een draaibank hoeven vervangen, behalve die van mijn C1 dus… die af fabriek al niet goed waren… (goedkope chinese shit, niet meteen op je achterste benen gaan staan… er komen ook goede producten uit china… maar deze lagers waren gewoon shit! )
Als mijn Boley met glijlagertjes eens speling gaat vertonen… dan draai ik op de Emco wel een paar nieuwe bronzen bussen… of gietijzeren bussen… 'k weet niet eens wat er nu in zit…
Lagers van een draaibank gaan over het algemeen wel een leven lang mee… zeker in die kleine bankjes… daar zijn de lagers eigenlijk doorgaans wel overbemeten… maar de krachten zijn laag…