Lijkt mij geen wiellager, die gaan suizen. Eerder het hitteschild van de remschijf die wat verbogen is en de schijf raakt, of roest tussen de trommelremmen. Bij stevig afslaan/draaien tordeert de boel waardoor het geluid alleen bij sportieve bochten klinkt. Een wiellager hoor je ook bij rechtdoor.
Behalve als het lager iets zijwaartse speling heeft natuurlijk.
Ik voelde wat ruimte op het wiel… maar je kan gelijk hebben… hoewel je een wiellager niet altijd hoort bij rechtuit rijden… hangt er ook vanaf hoeveel lawaai de auto zelf maakt… bij de Suzuki Alto van mijn zusje hoorde je het alleen maar in bochten… maar dat ding maakte zo’n kabaal dat ik op lange ritten met oordopjes in reed… maar ja… wat wil je… die 850 cc driepitter moest er hard aan trekken…
in mijn BMW overstemt David Gilmore regelmatig enig geruis van buitenaf…en als Gilmore het niet is… dan zet Roger Waters nog wel eens een strot op…
Oh WoW, dat wist ik niet!! Op je draaibank leg je vaak ook kostbaar materiaal, dan wil je wel weten dat het zuiver is voor de beitel eringaat! Een subdial van een Flieger met de kroon links is wat anders dan een remschijf waar even een millimeter af moet!
Ik bedoelde niet dat ik je persoonlijk ken, maar van je posts op het cnc forum.
Ben erg nieuwschierig naar je titanium horlogekasten…
Voor die wijzerplaten heb ik eerst een spanplaat op de machine gezet… waar ik een losse stalen stift in het midden in kon zetten.
die stift laat je een half milimetertje of zo uitsteken.
Dan centreer je de spanplaat in de vierklauw, en zet je em tevens vlak (er mag geen slag in de lengterichting van de draaibank meer inzitten…
Dan stel je de beitel af tegen de spanplaat en draai je de pen af naar de diameter van het gat voor de secondenwijzer-0.01 mm, waarna je em afdraait tot een lengte van 0.15 mm, zodat je bij het uitdraaien van de seconden-dial de stift niet meer raakt…of eigenlijk net wel… wijzerplaatje erop… middengat overnemen, gaatje boren van 1.6, draad M2 tappen… zodat je de wijzerplaat met een schroefje vast kan zetten… en dan is het slechts een kwestie van de meetklokken afstellen… en gaan met die banaan… Gas op die Lollie…
Als je een remschijf moet nadraaien… dan moet je em eigenlijk net zo zuiver, dus gecentreerd en vlak op de machine zetten… als je em niet vlak hebt, dan krijg je dikteverschillen (meten op de achterkant dus… want je wilt dat de voorkant en achterkant planparallel zijn met elkaar… dan kun je de voorkant vlakken… en als je genoeg ruimte hebt… de achterkant ook meteen… heb je geen ruimte… dan moet je em omdraaien… en dan maakt het eigenlijk niet meer uit welke kant je meet voor het vlak zetten… de beide zijden zijn immers planparallel…
Ah… op die manier… nou… Zoek hier op het Forum maar naar "Pellikaan Diving Dutchman, Subdelta Periscope, P1lot One, of Dumet Instrument 2…
Duid meer op een versleten homokinetische koppeling.
Dat lijkt me vrij sterk… 't was een achterwiellager… en… nogmaals… 't was een Alto… geen GX…
Achterwiel kan inderdaad niet, zeker stukje gemist dan.
Een Alto met meesturende achterwielen wellicht
alleen in linker bochten… :)… 't was rechtsachter… :)… maar laten we het maar weer eens over draaibanken gaan hebben… Ok?
Haha, goed plan. Laten we draaibanks gaan spreken
Dus die lagers hebben niet veel te lijden als er per omwenteling maar een heel klein beetje materiaal weggenomen wordt? Ik neem aan dat te snel willen in draaibankland dus 1 van de grote zonden is. Klopt dat?
Maar lag dat aan de auto of was het je zusje zelf?
Over het algemeen kun je stellen dat het formaat van de draaibank, en de maximale snedediepte recht evenredig zijn met elkaar…
in de gereedschapmakerij waar ik gewerkt heb, hadden we een Ernault draaibank staan…oud beestje, 't leuke was dat de automatische langsvoeding traploos regelbaar was…
die machine gebruikten we veel voor het voordraaien van grote onderdelen (dieptrek-en snijringen van 200 mm of meer doorsnede.
“Plak staal”( meestal gereedschapstaal 1.2379 met 12% Chroom) in de klauwplaat… eerst een gaatje boren… dus centerboortje… , dan boor 8 door en door… en dan boor 40… door en door…
Binnendraaibeitel ø32 erin, die hadden wisselplaten van 16 mm driehoek… (TPUN of TNMG 160308), binnenkant raken… nonius op 0 zetten… en dan 8 mm naar buiten…(dan wordt het gat in één keer 16 mm groter!, bank aan, voeding aan… dan, als de beitel raakt… voeding opschroeven tot ie lekker snijdt… en dan 3 passen afstand… de spanen die daar vanaf komen zijn nog net niet roodgloeiend…
Met de TOS draaibank konden we dat ook wel doen… maar de Pinacho draaibankjes… dat hield bij 2 mm snedediepte echt wel op… daar hadden ze gewoonweg de kracht niet voor… en de stabiliteit ook niet… die bankjes werden vooral gebruikt voor het nadraaien van geharde onderdelen… en dan is je snedediepte doorgaans niet meer dan 0.1 mm
op mijn Emcootje 8 (heb ik in het verleden gehad… ) snedediepte in staal max 0.5, in Alu max 1 mm, maarja… dat was maar een 750 Watt motortje… die "Zware jongens op mijn werk… 11-15 Kw!..
De Emco Compact 5 CNC, daar zet ik in Titanium ook niet meer dan 0.2 mm voor… doorgaans eigenlijk standaard 0.1… maar omdat ik daar niet bij hoef te blijven staan… zal het me lichtelijk een zorg zijn
Op een Horlogemakers draaibankje, of vergelijkbaar formaat, kom je eigenlijk nooit boven de 0.2mm snedediepte uit…daar zijn die bankjes niet sterk genoeg voor, en ook niet stabiel genoeg… als je er teveel voorzet… wordt je hele draaibank een wokkel… en da’hoort nie’!
Als je op een horlogemakers draaibank met een stichel op de leunspaan draait… neem je soms niet meer dan 0.005 mm af per snede… da’s meer op maat schrapen dan draaien.
de bankjes die ik in eerdere posts genoemd heb, da’s zeg maar in de categorie “0.1-0.2 snedediepte”, maar groot werk draai je meestal niet op dergelijke machines… Ja… een Horlogekast kan…maar dat grote gat, dat draai je als “Vlakdraaien”… beter 50 snedes van Z0 naar Z-5, dan 90 snedes van x12 naar x30 mm tenslotte…, de laatste snedes doe je dan wel in de Z-richting, zodat de wand van het gat mooi glad wordt…
Kwestie van je snede opdeling goed kiezen, maar da’s ervaring…
Wat het kabaal van het Altootje betreft. Mijn Zusje was niet de grootste herriebron… dat was het 3-cilindermotortje in het vooronder. 'k heb dat autootje ook vaak geleend, als ik races had in het weekend… Minibike en alle spullen pasten makkelijk achterin…
Pffff,… ik weet niet wat ik lees!! Ik dwaalde even af en ik dacht: “Is dit nu draaibanks wat ik lees of een technische verhandeling van Giacomo Girolamo Casanova?”
Ik snap lang niet alles, maar lekker leesvoer is het in ieder geval wel! Thanks!