Horloge etiquette

Jaap-Wim Schreef:

Pieter van

Vollenhoven draagt vaak een Sub LV (ook tijdens
uitreiking eredoctoraat toendertijd meen ik), nog
een andere Prins, ik meen Friso (die van Mabel)
draagt ook vaak sportRolexen en zo zijn er nog wel
meer voorbeelden van mensen van keurige komaf met,
volgens jou verhaal, foute achtergronden.

koninklijk huis is keurig komaf ???

Vroeger vond ik de horloges van Rado heel apart maar ik ben over de tijd tot de conclusie gekomen dat ik een helemaal te donker horloge juist helemaal niets vind. Het is net als een helemaal zwarte auto, juist de heldere accenten van het chroom maken de look.

Let verder niet op mijn smaak hoor, want net als ene Bond draag ik mijn Seamaster met blauwe wijzerplaat zowel onder een pak als met vrijetijdskleding. Zoiets kan toch niet goed zijn… maar ja smaken verschillen :wink:

Guus

gebo Schreef:

Ik denk dat dit horloge bij elke gelegenheid goed
past (Rado Ceramica Multi)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging op 19/04/2007
18:52 door gebo.

ja dat is een mooi horloge dat overal wel bij past, mijn broertje heeft hem ook.

Toevallig vandaag iemand de hand mogen schudden die aan zijn andere hand een Navtimer droeg onder pak.
Dit was ook nog eens een lekkere grote uitvoering en alhoewel ik niet wilde vragen naar herkomst (juwelier of Turkije) moest ik eerlijk toegeven dat ik het echt ontzettend slecht vond staan. Heel Mobiele Telefoonverkoper (hoop niet dat ik iemand beledig). Bij een pak hoort toch een zekere ingetogenheid, dat zie je niet alleen in horloges, maar ook in de schoenen, manchetknopen en stropdas die je erbij draagt.

Onder een rokkostuum draag je natuurlijk nooit een horloge aangezien je bij een gala-gelegenheid nooit aan de tijd dient te denken.

Of kleuren terug horen te komen in band, riem en schoenen heeft niet zo zeer iets met etiquette te maken maar met stijl en smaak. Aangezien mijn schoenen toch altijd zwart zijn en ik bretels draag boeit dat me ook niet zo :wink:

Master-Fan Schreef:

Jaap-Wim Schreef:


Pieter van

Vollenhoven draagt vaak een Sub LV (ook
tijdens
uitreiking eredoctoraat toendertijd meen ik),
nog
een andere Prins, ik meen Friso (die van
Mabel)
draagt ook vaak sportRolexen en zo zijn er
nog wel
meer voorbeelden van mensen van keurige komaf
met,
volgens jou verhaal, foute achtergronden.

koninklijk huis is keurig komaf ???

Ik ben groot voorstander van het Koningshuis en vind het ook jammer dat verheffing in Adelstand is verheven, dit zijn toch wel dingen die in mijn ogen erg belangrijk zijn en ook zijn geweest voor NL zoals we het nu meemaken. Dus ja; koningshuis is wel degelijk een goede komaf.

Ik ben zelf op zoek naar horloge wat ik bij elke gelegenheid kan dragen. Mijn shortlist is nu:

Van der gang (zwarte wijzerplaat)
Zentih Grand Class Open
IWC Portuguese
Panerai Luminor Power Reserve

Volgens kunnen deze horloges te allen tijde gedragen worden (voor de een geldt missschien ietsje meer dan voor de ander)

Steven

prinsen van oranje? mabel?? keurige komaf???
lijkt me een heel andere discussie…
groet, frank

Horloges kunnen altijd en overal gedrgen worden , behalve bij uitvoering van enkele zeer bepaalde jobs . Dat heeft dan niks met etiquette te maken maar alles met veiligheid . IMHO natuurlijk . Wat mij betreft doet iedereen wat hij wil , mits slechts bepaalde beperkingen natuurlijk . Ik draag bijv nooit ofte nimmer een stropdas en heb ook geen maatpak . Als ik dan uitga of naar een iets formelere bedoening ga , dan draag ik ook nette kleding , stijl Armani , Versace , JF Ferre , Iceberg etc … . Als ik daarmee dan niet welkom zou zijn , dan ga ik gewoon niet . Is dat etiquette … misschien wel , maar niet de mijne . Een horloge past dus altijd en overal als zij bij jou past .

Ik geloof niet dat er etiquette voor het dragen van horloges bestaat. Er bestaat daarvoor niet “iets wat hoort, of juist niet” anders dan de normale regels van smaak. De enige ongeschreven regel die ik ken, is dat een horloge links gedragen wordt. En zelfs dat schijnt enige ratio te hebben (“Meeste mensen zijn rechts, dus etc.”). En ja, nog een ongeschreven regel: als je gaat duiken, doe je dat niet met je PP Calatrava. Maar dat heeft niks met etiquette te maken.

Om regels van smaak te kunnen toepassen, moet je wel kunnen kiezen uit verschillende modellen. Bruine schoenen/bruine horlogeband, sportieve kleding/sportief horloge, op dat soort zaken kun je dan letten. Maar die regels zijn niet hard, een sportief horloge kan met gemak in combinatie met een klassiek kostuum worden gedragen. Als 't mode is, draag je een TW Steel van 51 mm onder je Armani (beide bezit ik niet, hoor). Maar de echte horlogeliefhebbers dragen een bepaald horloge weer omdat ze dat op dat moment “gewoon leuk vinden”, meestal omdat ze het net hebben aangeschaft, of omdat het een bijzonder model is.

Oh, ja. Wat ik niet vind kunnen… Schiet me nu te binnen, zag ik laatst. Een Swatch bij een Armani, dat kan echt niet. Alles kan dus wat mij betreft. Maar je moet niet overdrijven…

Ook hier geld: over smaak valt niet te twisten
Laat ieder dragen wat zij of hij mooit vindt.

precies! en laten we het Koningshuis buiten deze discussie laten.