Horloge etiquette

Bestaan er (on)geschreven regels over het dragen van horloges?

Ik weet dat tijdens feestelijke gelegenheden geen horloge gedragen zou ‘mogen’ worden, vooral niet bij avondkleding (galakleding). Maar zijn er ook ‘regels’ met betrekking van soorten horloges in combinatie met kledingstijlen?

Vinden jullie het raar als een man een chronograaf/sportief horloge draagt bij een goed kostuum of vinden jullie dat daar meer een zakelijk horloge bij hoort en is het gebrek aan klasse als er een sportief horloge bij een pak gedragen wordt? Of kan dat per (zakelijk) milieu verschillen?

Letten jullie erop of horlogebandjes matchen met assecoires zoals broekriemen en schoenen (bruin horlogebandje, dito assecoires)?

Wat is voor een man not done (bijvoorbeeld soort horloge bij situatie)? Mede naar aanleiding van een oude discussie van jullie door de vraag naar het dragen van een zakhorloge.

Wat vinden jullie ervan als een vrouw naast verschillende sieraden (oorbellen, ringen etc.) ook nog een in het oog springend horloge draagt?

Wat vinden jullie bij een vrouw not done (soort horloge, combinatie)?

Wat vinden jullie ervan als mensen puur op het uiterlijk een horloge kiezen, niets wetende over de techniek noch de mogelijkheden van het uurwerk?

Brandt los! Jullie doen me er een groot plezier mee!

De combinatie, kleding, kleuren, en sieraden zijn wel belangrijk om te kijken of het wel past. Een grote klok op een pak vindt ik echt niet staan. ( de sportklok dan) Maar er ruig uitzien bij een klasiek model vindt ik even goed niks.
Alles moet als het kan op elkaar afgestemd zijn. Dus ook de broekriem en schoenen en horlogeband. Soms is een universeel horloge een mooie uitkomst. Bijvoorbeeld de Mido All Dail. Die kan volgens mij overal bij.

@ Freakazooi. Dank je voor je snelle reactie. Ik ben nog leek op horloge gebied, maar zeer leergierig. Kun je je posting illustreren met plaatjes? Ik heb even op Mido all dial gegoogeld en zie in mijn ogen hele sportieve horloges…

@ allen die nog moeite nemen te antwoorden, plaatjes ter illustratie worden zeer gewaardeerd!

Ik heb geen idee over regels over het dragen van horloges en draag er zelf altijd een.

Overigens heb maar twee horloges die ik kan dragen, een goedkoop titaan quartz horloge met grijze wijzerplaat en titaan band. Die kan overal bij. En een blauwe Fortis Cosmonaut met blauwe band (nog niet zolang geleden gekocht), die ik overdag alleen draag als ik geen buitendienst heb en 's avonds thuis en in het weekend, maar dan let ik wel een beetje op de kleur overhemd en zo.

Ik denk dat als je je representatief moet kleden voor je beroep, dat je dan ook aandacht aan je horloge moet schenken. Dat hoort er dan ook bij, maar het hoeft van mij absoluut geen dure klok te zijn. Geldt ook voor dames natuurlijk.

En een vrouw mag van mij best een opvallend horloge dragen, prima hoor.

Ik denk dat een heleboel, zoniet het merendeel van de mensen een horloge meer op het uiterlijk dan op de techniek kopen en daar is ook niets mis mee. Ik denk wel dat mannen meer naar techniek kijken dan vrouwen. Dat is bij meer dingen zo. Mijn dochter van 19 wilde een paar weken een digitale fotocamera kopen, ik dus een dag lang achter de computer om the best bang for bucks te vinden en toen naar de Mediamarkt. Wat denk je? Ze wilde een roze camera en geen zilvergrijze, die heeft idereen al, kon dus mijn huiswerk weer overdoen: een roze camera vinden die goed was (is achteraf een goede zwarte geworden met een roze tasje).

Groeten, Tom V.

ik let er wel op het horloge past bij de rest van mn outfit, bruine schoenen bij een pag gaan ook gepaard met een bruin horloge bandje. Zakelijk zal ik nooit een chronograaf dragen onder een pak, bij een informele onderhandeling, dus zonder stropdas zal ik wel weer een chronograaf dragen. Not done vind ik een panerai onder een pak. Ook vind ik grote horloges bij vrouwen niet echt wat, ik zie liever een klein dames horloge.
Ik ben sowieso niet zo’n fan van de echt grote horloges, hoewel ik er ook wel een paar heb en ze zomers onder een polo best aardig staan.

onder een pak :
Jaeger LeCoultre

Cartier


Louis Erard

eigelijk dus bij mij altijd op een leren band, een horloge met metalen band draag ik ook weleens op onder een pak, mn IWC

Gewoon doen wat jezelf mooi vindt…

Ik draag zakelijk bij mijn kostuums bijna altijd mijn stalen Rolex GMT II, afgewisseld met mijn IWC Portugieser en Cartier Chronoscaph 21. De Portugieser heeft een donker bruine band, dus die draag ik alleen bij combinatie donkerbuine suede schoenen en dito riem. In Italie (ik heb Italiaanse kostuums) zie je vaak stalen Rolexen onder een pak. Ondanks dat de laatste twee chrono’s zijn, vind ik dit absoluut kunnen. Foto’s erbij omdat je daarom vroeg…

Casual draag ik mijn Breitling, Corum, Panerai.

Mijn overige horloges draag ik sowieso weinig…:wink:

RichardT Schreef:

Gewoon doen wat jezelf mooi vindt…

Ik draag zakelijk bij mijn kostuums bijna altijd
mijn stalen Rolex GMT II, afgewisseld met mijn IWC
Portugieser en Cartier Chronoscaph 21. De
Portugieser heeft een donker bruine band, dus die
draag ik alleen bij combinatie donkerbuine suede
schoenen en dito riem. In Italie (ik heb
Italiaanse kostuums) zie je vaak stalen Rolexen
onder een pak. Ondanks dat de laatste twee
chrono’s zijn, vind ik dit absoluut kunnen. Foto’s
erbij omdat je daarom vroeg…

idd zoals ik ook al zei het is echt puur persoonlijk.

Combinatie kleding/horloge speelt voor mij totaal geen rol. Ik draag nooit kostuums en stropdassen, maar bijna altijd een colbertje op een vrijetijdsbroek. Wat mij betreft kan bijna elk horloge daarbij. Als het niet staat, is het een horloge waar ik sowieso niets aan vind. Groot mag van mij best, ook voor een vrouw, protserig is altijd lelijk. Een beetje aparte opvallende horloges zoals duikers of chronografen kunnen heel leuk staan, maar als het er echt op aankomt ga ik voor strak en simpel. Een fraaie vintage Omega kan perfect bij een spijkerbroek staan.

Leuk item trouwens, Laury :wink:

Ik vindt eigelijk dat dit onderwerp op het stijlforum thuishoort

Waarom? Het gaat toch over horloges?

mooie porsche zeg !

Iki vind eigenlijk min of meer hetzelfde als vreugd2 . Een horloge koop je toch voor veruit het grootste stuk omdat je ze mooi vind en bij jou past , net als de kleren die je draagt . Beide stijlen zijn dan per definitie complementair ( wow wat een dure woorden ) en passen dus bij de persoon . Ik kan mij niet voorstellen dat ik de ene dag in jogging rondloop en de dag daarna in smoking om maar te zeggen . Je gaat toch min of meer naar een kledingstijl toe en de horloge past daar automatisch bij aangezien jou die toch ook mooi vond .
Over het niks afweten van de techniek , maakt toch niet uit . Net zoals hierboven gemeld gaat het toch om het uitelijke he. Je gaat toch geen horloge kopen om de techniek op zich , je koopt hem toch om het uiterlijke . Ken je iets vande techniek erachter , ok maar anders net zo ok .

Volgens het blauwe “manieren” boekje,

Horloges verraden veel. Heeft u er geen dan houdt u waarschijnlijk niet van afspraken. Is het horloge sportief, zakelijk, formeel, robuust, grotesk, charmant, proleterig, schreeuwend, lawaaimakend, plastig, zilver, goud, of platina, dan moet dit passen bij uw karakter of bij de gelegenheid waar u het draagt. Onder een rokkostuum of andere feestkleding worden geen horloges gedragen, omdat op feesen de tijd volkomen onbelangrijk is.
Heeft u tijdens een debat of spreekbeurt een maximumspreektijd, leg dan uw horloge voor u neer, zodat het niet opvalt als u de tijd controleert. Bij eerste afspraken, tijdensprijs uitreikingen, bruiloften en begrafenissen kan een argeloze blik op het horloge fataal zijn.
Een goud horloge is een goede belegging. Automatische uurwerken zijn geen horloges. Een horloge is altijd mechanisch.

MaartenP Schreef:

Volgens het blauwe “manieren” boekje,

Automatische uurwerken zijn geen horloges. Een
horloge is altijd mechanisch.

???

en verder staan er nog meer rare dingen in het stukje…

Amy Groskamp op het horloge-forum, moet niet gekker worden…

Mij persoonlijk maakt het niets uit welk horloge ik draag op welke gelegenheid, alleen als het iets heel belangrijks is; begravenis oid (vind weinig dingen écht belangrijk eigenlijk). Een verjaardag of bruilfot bijv. zal me weinig boeien of ik dan een grote of kleine klok draag, net waar ik zin in heb. Bij een begravenis toch wat meer ingetogen en liefst zwart of donker geheel.

Verder loop ik nooit in pak en vind ik eigenlijk dat de meeste horloge’s altijd wel kunnen. Sommige mensen vnden bijv. een Reverso voor mensen die aan het rentenieren zijn, ikzelf vind het een best horloge voor dagelijks gebruik (tuinieren, werk maar dus ook bijv. een verjaardag oid).

Onder een pak vind ik zelf het mooiste een klassiek ‘time only’ horloge, dus een Reverso of een Patek Calatrava bijv. Geen grote chrono’s. Een Rolex kan ook altijd, zowel onder pak als bij shorts en polo.

Maar goed, zelf let ik hier eigenlijk nooit echt op. Ik zoek juist in een horloge dat het geschikt kan zijn voor alledag en alle gelegenheden, dus dan maakt het automatisch al niet uit waar en wanneer je awt draagt. :slight_smile:

Nooit sportklokken onder een pak, die zijn voor in de vrije tijd. Onder een pak hoort een kleine dress watch met lederen band, hoe kleiner hoe chiquer: je toont dan ingetogen beschaving. Hoe meer opschmuck, hoe lager de stand. Geld voor vrouwen ook: hoe meer sieraden en make-up, hoe lager de stand. Een elegante dame draagt een klein klokje op een lederen bandje, grote en schreeuwerige horloges zijn voor meisjes tot 25 jaar.
Let er wel een beetje op dat de kleur van je horloge matcht met je manchetknopen. Gouden dress watches ogen wat ouwelijker dan het “jeugdiger” staal.

Hallo Ed,

vwb dames ben ik het met je eens, klein, degelijk en elegant moet een horloge zijn voor een meisje (vind ik dan).

Maar wat betreft sportklokken onder een pak, ikzelf vind een Sub of een GMT II best gaan onder een pak. en dat het iets vertelt over je achtergrond vind ik al helemaal krom. Pieter van Vollenhoven draagt vaak een Sub LV (ook tijdens uitreiking eredoctoraat toendertijd meen ik), nog een andere Prins, ik meen Friso (die van Mabel) draagt ook vaak sportRolexen en zo zijn er nog wel meer voorbeelden van mensen van keurige komaf met, volgens jou verhaal, foute achtergronden.

Heb momenteel geen foto’s maar zal zo 's ff zoeken of ik wat kan vinden ter illustratie. :slight_smile:

Dat over “de stand” sloeg niet op de combinatie pak/sportklok, maar was algemeen bedoeld. Die Sub en de GMT zijn geen opschmuck, hoor. Ik bedoelde goud en diamanten e.d. die zeggen wat over de stand. Maar: dit alles heb ik gewoon uit een etiquetteboek, zijn gewoon algemene uitgangspunten.
Er zijn zoals je zegt idd uitzonderingen. maar dan nog, ik vind absoluut niet dat een sportklok onder een pak kan. Ik had zelf een LV en een LN , maar nooit onder een pak. Altijd casual. Mijn DJ weer wel natuurlijk, ondanks de stalen band, maar ook die liever casual. Of bijvoorbeeld een Flieger naar het strand ? Of (zweef)vliegen met een duiker ? Ik zie het niet, hoor.

Ik denk dat dit horloge bij elke gelegenheid goed past (Rado Ceramica Multi)