Ik weet niet hoe met jullie is, maar ik vermaak me altijd wel op het wereld wijde web met het kijken van video die zogeheten Horloge Experts posten. Sommige zeer professioneel (AVW of HODINKEE) maar er zit ook veel zooi tussen.
Maar wat is nu een horloge expert waar je echt wat aan hebt? Wie is jouw favoriete?!
Uiteraard is het smaak gevoelig… de ene zoekt echt details en andere vind vooral het ouwehoeren gewoon leuk…
Voor mij zijn dat we AVW en HODINKEE. Slap hoeft echt niet tot de jewels in details. Vooral de historie en te horen over de evaluatie in dials, hands, bracelet en materialen.
Nou ben benieuwd welke adviseer jij? Waarom? Wat vind jij leuk?
De echte expert heet Tim Mosso, en hij werkt voor watchbox. Het probleem is alleen dat je TAFFES GEK wordt van hoe hij praat. Ik krijg er echt clusterkoppijn tot de vierde macht van in ieder geval. Na een paar afleveringen heb je de Côte de Genève van de hoogst gecompliceerde A.Lange & Söhne ook wel weer gezien. Kennis heeft hij echter zeker.
AVW en Hodinkee is wel een beetje een vreemde parallel trouwens.
Ik vind AVW juist wel lekker weg kijken, biertje erbij en mooie horloges en verhalen delen. Ik kijk het ook niet voor de hogere horlogekunde. Dus wellicht kijk ik met een andere spreekwoordelijk bril… Zo vind ik de filmpjes van the urban gentry ook heerlijk wegkijken, maar gaan soms voor 5% over horloges. Tim Mosso is zoals eerder vermeld een wandelende encyclopedie maar God! wat is die gast hyper-mega-fucking-niettenassen irritant.
AVW en Archie trek ik echt niet Tim Mosso is inderdaad een (bijna) allesweter. Kent de markt, techniek en de mensen erachter. Roman Sharf (Whats on my Desk) kletst leuk over wat er langs zijn bureau komt en praat graag over horloges en de markt zonder de “nuts and bolts”. WatchFinder klinkt erg ontspannen, veel geschiedenis en beheerst mooi taalgebruik.
Ik moet wel lachen dat hij geld vraagt voor beantwoorden van je vraag…zodra je de vraag stelt wat hij vindt van een horloge dan komt er een heel verhaal waarbij hij eigenlijk de vraag terug legt.
Michael weet ze wel te vinden wanneer het gaat om de duurste. Alleen is de groep mensen die in die prijsklasse vissen heel klein. Ik bedoel: hoeveel mensen hier op dit forum hebben een horloge van 2 ton of meer?