In een eerder topic liet ik al het horloge zien dat ik voor mijn vrouw bouwde (lees: samenstelde). Zie daarvoor: http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,209641,209641#msg-209641
. Nu heb ik ook een horloge voor mezelf gebouwd. Ook hier gaat het om een horloge met een ETA 2824-2 onder de wijzerplaat.
Het is een horloge dat is gebaseerd op de (super)compressorkasten die in de jaren 60/70 werden gebruikt voor duikhorloges. Verschillende fabrikanten maakten gebruik van deze kasten, bijvoorbeeld Jaeger Le Coultre en Enicar. De kast heeft twee kronen. Met de kroon op 4 uur worden de normale functies bediend, terwijl met de kroon op 2 uur de interne duikring kan worden verzet.
De kast, wijzerplaat en wijzers heb ik gekocht op eBay (verkoper: Lucawatch2008). Het uurwerk heb ik via de Vakschool in Schoonhoven. Ik heb hier inmiddels de basis- en de gevorderdencursus afgerond. Ik zal proberen op korte termijn een soort recensie hierover te schrijven. Het bandje (een NOS Tropic Star) kocht ik van Henrik.
Hieronder een paar foto’s. Ik heb nog een project liggen, een ETA-horloge (ETA op de wijzerplaat!) op basis van een ETA 6498. Wordt vervolgd dus…
Met alle onderdelen bij elkaar heb ik zo’n EUR 300 uitgegeven. Let wel op dat je een ETA 2824-2 bestelt met een datumring erbij voor het venster op 3 en de kroon op 4! Anders valt de datum halverwege het venster.
Zou je zo’n horloge compleet willen kopen, dan ben je EUR 555 (ETA 2824-2) of EUR 450 (Miyota 8215) kwijt. Zie op eBay in de winkel van Lucawatch2008. Wel is dan de wijzerplaat voorzien van de tekst ‘Landeron’, terwijl er op mijn plaat geen merk is vermeld.
Al met al toch best de moeite waard om er zelf een te bouwen.
Nee hoor, de inspiratiebron was meer het type compressorhorloge in het algemeen. Toevallig zag ik afgelopen zaterdag zo’n Longines Legend Diver bij de juwelier liggen. Erg mooi, toch wel een heel stukje mooier dan dit zelfbouwpakket. Zie hieronder een link naar de oude en de (her)nieuw(d)e Longines Legend Diver. Ook een link naar foto’s van allerlei compressorhorloges, dit was de eigenlijke inspiratiebron.
Hier word ik stil van.:}
Dat je met je verworven kennis en vaardigheden zo iets kunt bouwen; geweldig.
Dat moet ontzettend veel voldoening geven.
De rust en eenvoud van het geheel gecombineerd met de functionaliteit maakt het tot een begerenswaardig object.
Geniet ervan!!
Het resultaat van je vorige project was overigens ook subliem.
Mooi gedaan! Ik moest ook meteen aan de legend diver denken, maar ik zie nu via de links wat jouw inspiratiebron was…was denk ik ook de inspiratiebron van Longines;)
Gefeliciteerd met dit resultaat.
Ik liep al met de gedachte rond een cursus te gaan volgen. Nu ik dit zie denk ik dat ik me minimaal maar eens aan moet melden voor de 2 dagen bij Blancier.