Gisteren dit horloge van een overleden oud-oom uit de afvalbak gered.
Als je hem beweegt hoor je een en ander rammelen en de kroon is krom.
Loopt verder wel prima, gisteren ochtend aan de gang gekregen, loopt nu nog.
Kan ik hem gewoon zo laten en af en toe eens dragen of is de kans dan groot dat ik hem echt sloop?
zeker met dat kapotte glas kan je een hoop ellende verwachten als je hem gaat dragen ( alleen weinig condens dat dan weer wel ) probeer hier op het forum eens iemand die er tijd voor heeft je Prisma weer een beetje op te knappen⦠( als het een draagbaar formaat is zeker wel de moeite waard )
Technisch gezien moet je een horloge zonder bekende onderhoudshistorie altijd een servicebeurt geven voordat je hem gaat dragen. Alle smeermiddelen in het uurwerk zijn hoogst waarschijnlijk verdroogd waardoor er geen smering meer is. Hierdoor slijten alle bewegende onderdelen in het horloge veel harder dan bij een onderhouden uurwerk.
Echter is een servicebeurt voor een dergelijk horloge economisch nauwelijks verantwoord; het kost meer dan de totale waarde van het horloge. Dat kan dus alleen maar uit als het horloge grote emotionele waarde heeft. Is dat niet het geval zou je kunnen volstaan het een ander glaasje en de verhoogde slijtage voor lief nemen. Als hij ermee ophoudt dan zij dat zo. 
Ja idd ja vaak duurder dan het horloge.
Maar ik vindt in veel gevallen het de moeite waard.
Vooral als het veel betekenis heeft voor je.
Mocht je iemand zoeken om hem te herstellen zo goed als mogelijk incl. Servicebeurt laat maar weten.
Ge- wel - dig!!!