Ik zoek een degelijk setje horloge gereedschap.
Ik kwam deze tegen, is dit wat? Kost 45 euro
Alvast bedankt voor het meedenken

Ik zoek een degelijk setje horloge gereedschap.
Ik kwam deze tegen, is dit wat? Kost 45 euro
Alvast bedankt voor het meedenken

Als je ziet wat professionele spullen kosten kan dit echt niet veel soeps zijn.
http://www.hobbyklok.nl/Prijslijstgereedschap.pdf
hans
Voor die prijs waarschijnlijk replica-gereedschap.
Zoals Hans hierboven schrijft als je professioneel aan de gang gaat heb je hier niet veel aan.
Echter wil je alleen maar een bandje verwisselen een schroefdeksel af en toe open maken is dit goed genoeg,bv om even te kijken naar het uurwerk of naar een serienr.
Dat blauwe apparaatje is makkelijk voor stalen banden in te korten.
Snap alleen niet goed waarom er een wijzertrekker links onderin zit want dat gaat alweer een beetje de pro kant op.
Voor die prijs waarschijnlijk replica-gereedschap.
Is dat speciaal bedoeld om replica’s te repareren 
Heb ik ook gehad.
Gewoon rommel
Heb daarna een goede middenklasse schroevedraaierset van Bergeon gekocht voor 50 euros en een bandenwisseltool van bergeon en een wereld gaat voor je open.
Goed gereedschap is minimaal het halve werk.
Lenno
Zoals Hans hierboven schrijft als je professioneel
aan de gang gaat heb je hier niet veel aan.Echter wil je alleen maar een bandje verwisselen
een schroefdeksel af en toe open maken is dit goed
genoeg,bv om even te kijken naar het uurwerk of
naar een serienr.
Dat blauwe apparaatje is makkelijk voor stalen
banden in te korten.Snap alleen niet goed waarom er een wijzertrekker
links onderin zit want dat gaat alweer een beetje
de pro kant op.
Het inderdaad niet voor professioneel gebruik.
persoonlijk pak ik liever dit replica gereedschap om replica’s te repareren, je hebt er niet eens zo’n uitgebreide set voor nodig.

Ik ben het helemaal met Lenno eens. Goed spiul is nu eenmaal duurder
dan rommel. Bovendien bespaart goed gereedschap je veel ergernis.
Ik heb geen replica’s, dus het lijkt me beter dit dus maar niet aan te schaffen.
Bedankt voor jullie advies.
Voor de pro’s is het waarschijnlijk niks. Maar met dit prutsetje van nog geen tientje heb ik m’n eerste uurwerkje ge(de)monteerd. http://cgi.ebay.nl/18-Piece-Pieces-Watch-Repair-Kit-Multi-Horologie-Tools-/390223823303?pt=LH_DefaultDomain_0
(Verstel overigens nog steeds bandjes met dit setje, gaat prima).
Moet er gelijk bij vermelden dat hoewel het wel lukt, maar goed gereedschap een wereld van verschil maakt. Voor m’n afstuderen had ik een beter setje gekregen. Wel, onderdeeltje waar ik eerst 13 pogingen ofzo voor nodig had, was met het nieuwe setje in 2 keer gelukt. Goed gereedschap is dus 't halve werk.
Op eBay zag ik trouwens je setje voor iets meer dan 20 euro.
Zo’n setje is ok voor de “eerste” stappen in de horlogetechniek.
Maar eens je het “techniek-virus” te pakken hebt zal je toch moeten overschakelen op het betere (en véél duurdere) gereedschap.
Vooral de schroevendraaiers en de pincetten (brucelles) in zo’n set zijn meestal echt niet goed genoeg en ze zullen dan ook na enkele pogingen om een “lastig” vijsje zonder beschadigingen te verwijderen of het uithalen van een balans-brug teleurstellen.
Maar ik besef terdege dat het niet evident is om initieel 60 Euro uit te geven aan enkele kleine schroevendraaiers of 30 Euro voor één deugdelijk anti-magnetisch Dumont pincet…
Dus ok als je wat bandjes wil wisselen of inkorten en wat wil oefenen op “verloren” werkjes, maar eenmaal het wat “serieuzer” gaat worden is professioneel gereedschap echt een “must” in deze wereld van fijne micro-techniek…
(ik heb het ook - lang geleden- al doende en tot m’n schade en schande moeten leren hoor… :)-D )
Met Vriendelijke Groeten,
Morse.
Links van het tangentje zit een groot gereedschap, kan iemand zeggen hoe dat heet in nederlands, en wat je er mee doet?
de bek is om iets in te klemmen (maar wat de kast? en hoe?) waarom is het zo’n merkwaardig driepoot? mhhh door 3 punten gaat altijd een plat vlak dus het wiebelt niet bedenk ik me. beetje duf vandaag maar erover praten helpt zeggen ze
groet
Willem
Dat is om schroefdeksels los te maken.
Ik heb er ook 1 en daar zitten verschillende stiften bij omdat niet alle uitsparingen in schroefdeksels het zelfde zijn.
Noem het maar een kastopenmaker…
Nog even een toevoeging hij is variabel door aan de onderste poot te draaien gaat de onderste stift omhoog of omlaag.
Door aan het wielletje boven te draaien tussen de 2 stiften gaan ze uit elkaar of naar elkaar toe.
Zo kan je schroefdeksels openen van verschillende grote.
Links van het tangentje zit een groot gereedschap,
kan iemand zeggen hoe dat heet in nederlands, en
wat je er mee doet?
de bek is om iets in te klemmen (maar wat de kast?
en hoe?) waarom is het zo’n merkwaardig driepoot?
mhhh door 3 punten gaat altijd een plat vlak dus
het wiebelt niet bedenk ik me. beetje duf vandaag
maar erover praten helpt zeggen ze
groet
Willem
Hoi Willem,
Dat is een kast-deksel-opener (de achterkant of “onderkant” van horloges met een schroefdeksel)… maar wel eentje van de “primitieve” soort.
In elk van die drie “bekjes” kan je een soort “bit” duwen die in de uitsparingen van de meeste kast-deksels (rond, rechthoekig, hol, enz…) past.
Door een aanpassing in zowel breedte als lengte, kan je die “bitjes” in zo’n 90 procent van de gevallen “positioneren” op de plaats van de uitsparingen in het kast-deksel. Daarna goed aanduwen en “loswrikken” …
Probleem hierbij is meestal de “tolerantie” en de “stabiliteit” van die dingen, zeker diegene van Indische of Chinese makelij… (AF en Bergeon verkopen die dingen ook, maar daar zijn de fabricage-toleranties wel wat strikter).
Uitschuiven (en dus krassen maken op het achterdeksel) zijn met deze “tool” eerder regel dan uitzondering… helaas…
MVG,
Morse.
PS: en 2006 was me net voor, zie ik 
2006 en Morse, dank, ik snap het.
jullie zijn snel! ! !
nu ontdek ik dat het ding dat ik probeer te begrijpen anders is. hij lijkt oppervlakkig wat op die kastenopenen, en als ik de koop ervan rond heb zal ik een foto laten zien, want dat ding heeft een bek waarin je iets netjes kan klemmen.
maar ziet er vreemd uit met ook 3 pootjes
komt later wel.
groet
Willem
heren, hierbij een foto, ik vond hem grappig en ben van plan het ergens voor te gebruiken bv foto in zetten.
wat is dat rode rondje? en waarom zit dat er nou zo in?
wat kan je met dit ding eigenlijk?

Volgens mij is dit een tooltje om te checken of de balans goed is uitgelijnd.
Daarvoor moet hij waterpas staan en dat kan je weer checken met het waterpasje, dat rode rondje.
Ok Tom
thanks
bij mij wordt het een fotostandaard want horloges laat ik aan professionals of deskundigen over. waarbij ik altijd hoop dat die 2 dingen samengaan.
groet
Willem
Nu, na het lezen van deze reactie, is mij zelf nog niet helemaal duidelijk wat qua prijs/kwaliteit-verhouding een mooie set is om te beginnen?? Iemand suggesties??