Ik ben hier nog nieuw, maar desondanks al twee aankopen via het forum gedaan
Erg blij mee!
Maar nu komt het volgende, ik heb een derde op het oog, maar dit is een quartz uurwerk. Toen ging ik nadenken, ik heb nog een ander quartz horloge thuis waarvan het batterijtje leeg is…
Bestaat er goed en betaalbaar universeel gereedschap om horloges open te krijgen? Of is dit echt heel specifiek per merk en type?
Ik zou graag zelf in de toekomst zelf betterijtjes vervangen, i.p.v. iedere keer langs de juwelier…
Misschien ook een tip over waar we het beste batterijtjes kunnen bestellen?
Ik verwissel alle batterijtjes van familie en vriendenkring. Alle horloges maak ik open met een zogenaamde “sticky ball” van Ebay. Als het echt klem zit, kan je een Jaxa tang proberen en iets van een werkhouder waarin je het horloge kan klemmen zodat je meer houvast hebt.
Batterijtjes bestel ik bij batterijtjes.nl. 4 euro voor een Varta batterij en de volgende dag al in huis.
Een Chinese of Engelse (wellicht ook Chinees) sticky ball? Daar zit nl nogal een serieus prijsverschil tussen.(Ik heb hier een tijd terug ook naar gekeken, maar nog niet gekocht )
Varta is een kwaliteitsmerk dus ik gebruik liever die. Ik heb geen ervaring met batterijtjes van de Action, maar het lijkt me een stuk mindere kwaliteit voor die prijs. Sneller leeg waarschijnlijk en grotere kans op lekken.
Ik heb een sticky ball in Hong Kong besteld en die voldoet prima. Wel even opletten, omdat deze misschien leeg wordt geleverd. Dan heb je een pompje nodig met zo’n voetbalnaald om op te pompen. Die kan je trouwens ook bij de Action halen, heb ik laatst ook gedaan Geen super kwaliteit, maar het werkt en wat verwacht je voor 79 cent.
Ik ben waarschijnlijk een van de weinige personen die horloges nooit kan open krijgen met een sticky ball.
Heb een LG masterwrench Jaxa (echt een topding trouwens, koop geen chinese JAXAs 1 keer wegschieten en een kras op de achterkant van een horloge en je beklaagt het je) en zelfs dan moet ik some het horloge in de vise draaien en ferm kracht zetten.
EDIT: Waarschijnlijk omdat mijn oude duikers zodanig vastgekoekt/gedraaid zijn uit de oude optiek dat hoe harder vast hoe beter waterdicht (compleet fout trouwens)
Dat is omdat jij alleen met vintage bezig bent (ik ook hoor, batterijtjes doe ik eigenlijk alleen voor anderen). Quartzhorloges zijn vaak nieuw(er) en de schroefdeksels kunnen makkelijk worden geopend met een sticky ball.
Ik denk dat ik ook zo’n driekwart van de vintage schroefdeksels open krijg met een sticky ball. Voor de rest gebruik ik ook een Jaxa zoals gezegd
Je voelt het ook direct of er een bekwame horlogier aan gewerkt heeft of niet. Een goede horloge draait een horloge nooit volledig f#cking hard vast. Helpt alleen de O-ring omzeep en helpt nada aan de waterdichtheid, in tegendeel.
Eerlijk gezegd, weet ik dat niet. Ik denk dat het qua levensduur wel meevalt en dat een goedkopere batterij goedkoper zal zijn per saldo dat het horloge loopt. Ik ben eigenlijk meer bang voor de kans op lekken en dat wil je niet hebben in je horloge. Daarom kies ik zelf voor Varta.
Levensduur van een batterij is in mijn optiek ondergeschikt aan lekvrij zijn. Onderstaand wat ik in de loop van jaren op het web gevonden heb, met een nadruk op het lekvrij blijven, ook tegen einde levensduur. Overigens lijken de meest lekkage-vrije merken ook een langere levensduur te hebben.
Best gewaardeerde merken:
Energizer
Seiko
Maxell
Problemen met vroegtijdige lekkage:
sommige batches Varta (!). Soms na een maand al.
Renata. (niet duidelijk is of dat dit alleen geldt voor niet-swiss Renata’s die ook in omloop zijn)
Dit is niet mijn eigen ervaring, maar een samenvatting van veel ervaringen van batterijengebruikers die ik verzameld heb. Ik hoor graag van aanvullende of juist afwijkende ervaringen.
Ik gebruik bij voorkeur ook Energizer.
Heb minder goede ervaringen met Varta en batterijsetjes van o.a. Blokker Action etc.
Je kunt het risico gewoon niet lopen voor die paar centen verschil en al zeker niet als je voor anderen een batterij vernieuwd.
zo’n watchball is best handig maar ik zou ook ff een goed setje mini schoevendraaiers kopen, ik heb sowieso al 2 quartzen die geschroefd zijn, met schroefjes dus!