Horloge gereedschappen

Pas online een setje horloge-schroevendraaiers gekocht, maar dat was een behoorlijke miskoop
er bleken geeneens parkerbitjes / kruiskoppen
bij te zitten,
misschien handig om hier vooral “goede” ervaringen
te melden, wat heb je als eenvoudige gebruiker
knutselaar echt nodig, en wat kun je maar beter
door een vakman laten opknappen ?

tips ?

Maar dit had je toch ook vooraf kunnen onderzoeken? Er zijn wel setjes met kruiskopbits, maar een horloge zit nu eenmaal voor het grootste gedeelte met platte vijsjes in elkaar.

En hier komt de tip: gebruik wat punten tussen de zinnen door, dat leest wat prettiger.

Ik heb een heel simpel setje:

van Herman Buitelaar, daar zitten ook geen kruiskopjes bij, maar die komen toch niet veel voor in horloges…

die set van Buitelaar bevalt mij goed, de bladen zijn niet heel hard, maar daardoor zijn ze makkelijk te slijpen… en ik trek mijn neus niet op voor een beetje onderhoud aan mijn gereedschappen… dat hoort er gewoon bij…

ticothijs82 Schreef:

Maar dit had je toch ook vooraf kunnen
onderzoeken? Er zijn wel setjes met kruiskopbits,
maar een horloge zit nu eenmaal voor het grootste
gedeelte met platte vijsjes in elkaar.

En hier komt de tip: gebruik wat punten tussen de
zinnen door, dat leest wat prettiger.

bedankt voor de tip .m.b.t. de punten / leesgemak
maar ik gebruik vanwege de snelheid geen punten
ik begin in principe op een andere regel
alleen blijkt dan na het plaatsen dat m’n tekst
door het systeem hier op de meest rare plaatsen
wordt afgebroken en samengevoegd.

( zit op een tablet te tikken en het aantal ongewilde spelfouten is verschrikkelijk, zodra ik dan ook nog op de punten moet letten ben ik 3 x langer bezig.

Zelf gebruik ik een set bergeon ergonomische schroevendraaiers. Ben er erboven te spreken, nieuwe bitjes kosten een euro per stuk, weegt slijpen niet tegenop.

Wat je zelf doet en overlaat een een horlogemaker moet je zelf beslissen. Geen idee wat je ervan weet, of je ervaring hebt en wat je wil doen? Band wisselen of totale restauratie? Glas vervangen of uurwerk schoonmaken? Als je weinig ervaring hebt, reken dan op een niet bevredigend resultaat bij een poging een uurwerk te repareren.

Dat hangt natuurlijk voor het grootste deel af van je kunde op dat vlak…

ik werd in het begin ook voor gek verklaard dat ik een FE 68 kaliber koos om mijn eerste reparatie op uit te voeren… uiteindelijk heb ik uit slooponderdelen NOG een FE68 weten op te bouwen…

Ik ben het je eens dat slijpen eigenlijk meer kost dan vervangen, maar als je een bit beschadigd van een maat die je net niet op voorraad hebt… dan is het wel zo lekker al je 'm even een slijpje kan geven… dan kun je met 5 minuutjes weer verder… in plaats van 2 dagen achter de brievenbus moeten liggen…

't belangrijkste bij werk aan uurwerken, is kennis… weten hoe een uurwerk werkt, en hoe het in elkaar steekt… documentatie… en… niet pas erbij pakken als je een uurwerk open gaat schroeven… maar vantevoren lezen… ik heb mijn les op dat gebied wel geleerd met voornoemde FE63… 't opwindrad bleek ook met linkse schroefdraad vast te zitten… dat was dus KRAK…

Bergeon schroevendraaiers…ja… dat zijn wel heel goede ja… zou graag een setje aanschaffen… gaat ook nog wel een keer gebeuren denk ik… al is het alleen maar om zeker te weten dat ik tot in lengte van dagen nieuwe inzetjes kan bestellen…

Maar… met een set schroevedraaiers alleen ben je er nog lang niet… een Pincet is ook onontbeerlijk… en dan een goede!.. scherpe punten, slank, en stijf… zodat ze niet zijdelings wegbuigen, en je schroefjes in een baan om de aarde raken… Dumont nr 5 wordt hier vaak genoemd…

eigenwijzeling die ik ben… ik heb mijn eigen pincet gemaakt… maarja… dat ben ik… (:smiley:

nou ik kom niet verder dan de boel proberen
zonder krassen te openen en te sluiten,
vervolgens op goedgeluk met een bamboe prikkertje
alles een zwiep te geven, vervolgens weer dicht te drukken.
bandjes wisselen, korter en langer maken gaat me ook redelijk af, wat ik het meeste kan gebruiken
is kennis van quartz en metname wat je daar nog zelf aan kunt veranderen.
ik denk dat ik maar eens een doos ouwe rommel moet
kopen en wreed gaan experimenteren,
maar eerst goeie schroevendraaiers en prikkertjes kopen … goed begin is het halve werk he Arie ?

Prikkertjes?.. om een kast te openen een kastopenertje kopen, of een goed zakmes… voor ik een kast opener maakte… ja… daar heb je em weer… ik heb em zelf gemaakt, gebruikte ik gewoon mijn Victorinox…

aan een quartz valt niet veel te doen… hij loopt… en als ie niet loopt… dan is de batterij leeg, of hij is stuk… in dat laatste geval monteer je een nieuw uurwerk, in het eerste geval een nieuwe batterij…

Arie Kabaalstra Schreef:

Prikkertjes?.. om een kast te openen een
kastopenertje kopen, of een goed zakmes… voor ik
een kast opener maakte… ja… daar heb je em
weer… ik heb em zelf gemaakt, gebruikte ik gewoon
mijn Victorinox…

aan een quartz valt niet veel te doen… hij
loopt… en als ie niet loopt… dan is de batterij
leeg, of hij is stuk… in dat laatste geval
monteer je een nieuw uurwerk, in het eerste geval
een nieuwe batterij…

ja… Arie verschil moet er zijn, de een heeft een
computer en draaibank nodig om een klokje aan de praat te brengen, de ander heeft genoeg aan een vakkundige manouvre met een kaasprikkertje.
geeft niet hoor…
ooit zul je dat soort technieken ook onder de knie krijgen (:smiley:

Arie Kabaalstra Schreef:

aan een quartz valt niet veel te doen… hij
loopt… en als ie niet loopt… dan is de batterij
leeg, of hij is stuk… in dat laatste geval
monteer je een nieuw uurwerk, in het eerste geval
een nieuwe batterij…

bij een g-shock wel ja :slight_smile:

maar aan deze quartzen valt genoeg te sleutelen:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,2152542,2152542#msg-2152542

Carpe tempus Schreef:

Pas online een setje horloge-schroevendraaiers
gekocht, maar dat was een behoorlijke miskoop
er bleken geeneens parkerbitjes / kruiskoppen
bij te zitten,
misschien handig om hier vooral "goede"
ervaringen
te melden, wat heb je als eenvoudige gebruiker
knutselaar echt nodig, en wat kun je maar beter
door een vakman laten opknappen ?

tips ?

tja, en daar heb je een leuke paradox te pakken: profesionele/veeleisende gebruikers investeren in goed gereedschap. maar juist de instappers hebben het meeste baat bij goed gereedschap, het is al moeilijk zat om het “vak” te leren, laat staan met slecht gereedschap

of zoals ze op een autoforum stelden:
“ik sleutel zo weinig dat ik me helemaal geen slecht gereedschap kan veroorloven”

(zo komt je schuur trouwens wel vol te liggen met in nieuwstaat zijnd Hazet :smiley: :smiley: )

in het seiko 7s26 kaliber zit trouwens een kruiskopje. maar die kun je loskrijgen door een bitje af te slijpen.

fotos hier:
http://www.clockmaker.com.au/diy_seiko_7s26/chapter7.html

ik heb dat spul wat ik gekocht heb eens goed bekeken
en er zitten bitjes bij die kennelijk van oude (versleten) boortjes gemaakt zijn,
de onderkant van die schroevendraaier bitjes staan ook onder een hoek op de draairichting zodat het geen wonder is dat je er niks mee kunt los draaien.

Met alle respect wat een onzin verhaal. Aam quartz, en met name de wat duurdere calibres, valt genoeg te onderhouden en te repareren.

ik kwam laatst op het HF een opmerking tegen
waarin gerefereerd werd aan het sneller q/c langzamer laten lopen zelfs indien je quartz uit de maat loopt.

maar je hebt natuurlijk Quartz LCD en Quartz Analoog
of kinetic daar zit qua mechaniek ook verschil tussen

How far will you go down the rabbit hole?

Het ligt maar helemaal aan je eigen willen en kunnen. Bij sommigen gaat het (met alle respect) tot bandjes wisselen. Een springbar verwijder tooltje en misschien een schroevendraaiertje voor de screw in gespjes is dan voldoende.

En daarna kun je het zo gek maken als je wilt. Ik heb het al es eerder gezegd, met een 10 dollar setje van eBay en een plastic balletje van 2,50 was het met gelukt om een asian 6497 te (de)monteren. Met een donor uurwerkje ernaast, want ik ben niet zoals Arie die eerst de documentatie netjes doorneemt. Gevolg, 1 gebroken asje en een veerton die ik niet meer terugkreeg. Onderdeeltjes uit donor uurwerkje van een paar tientjes gehaald en kreeg em weer terug. Voor pak em beet 140 euro een leuk middagje en klokje erbij.

Aan de andere kant een goed begin, is het halve werk. En als met goed begin, goed gereedschap bedoeld wordt, kan ik dat wel beamen. Pincetje die gemagnetiseerd bleek, was geen pretje om mee te werken… schroefjes bleven er maar aan plakken :X En die prielige schroevendraaiertjes waren ook niet prettig te hanteren. Dus het kan wel, maar als je vaker en meer wilt gaan doen, loont beter gereedschap inderdaad.

Goed alternatief voor de peperdure Bergeon schroevendraaiers is een setje van Beco (van Beco-technic). Kost een stuk minder, goede kwaliteit, ligt prettig in de hand en de bitjes zijn uitwisselbaar met Bergeon.
Ontbreekt je nog een veertang(pincet). Zelf werk ik het liefst met een 2SA . Belangrijk dat je hier kiest voor 1 die niet magnetisch is. Op ebay kun je hele goedkope demagnetiseer apparaatjes kopen om je gereedschap te demagnetiseren. Ik heb met name voor mijn veertangen er 1 van 6 dollar(incl. verzendkosten) uit China. Op de 1 of andere manier worden zelfs degene die niet magnetisch zouden moeten worden toch magnetisch. Je merkt dit voiral bij het werken met de incablok veertjes of hele kleine visjes zoals je ze in dames uurwerkjes kan tegenkomen. Op de rikketik vind je overigens vaak dozen vol (gebruikte)dure veertangen die b.v. voor een euro per stuk weggaan.
Om kasten te openen zou ik een frictie balletje kopen. Meerendeel van de schroefdeksels krijg je hier mee open. Voor de pers/klemkasten kom je al een heel eind met geduld, voorzichtigheid en een victorynox zakmes. Loepje met een versterkingsfactor van 5x is onontbeerlijk. Ook hier geldt werk je er niet uren mee achter elkaar…hoeft dit ook geen hoofdprijs te kosten. Gouden tip is om in de zijkanten van zo’n loepje 2 gaten te boren zodat lucht kan circuleren en de loep niet beslaat. Altijd handeling nummer 1 als ik een nieuwe loepe binnen krijg.
Het hoeft echt geen honderden euro’s aan gereedschap te kosten om wat kleine dingetjes zelf te doen.

bruikbare tips thanx lui

gaten boren in een loep ?
man waarom vraag je daar geen patent op
lijkt me een mooie uitvinding waar de grote
fabrikanten kennelijk nog niet aan gedacht hebben

( mocht je nog een boortje nodig hebben, ik heb hier
nog een voorraad volkomen nutteloze schroefbitjes die je prima als boor kunt gebruiken (:smiley: )

menkepie Schreef:

Met alle respect wat een onzin verhaal. Aam
quartz, en met name de wat duurdere calibres, valt
genoeg te onderhouden en te repareren.

Mea Culpa, mijn kennis van Quartz is blijkbaar nog heel klein… ik wil ook niemand beledigen met die eerder gedane stelling… blijkbaar valt er dus wel aan te repareren.

Toegegeven, mijn kennis ligt vooral op het mechanische vlak… 'k zit al 38 jaar met tandwielen te spelen… (kreeg technisch lego op mijn 5de verjaardag)

menkepie Schreef ook:

Goed alternatief voor de peperdure Bergeon
schroevendraaiers is een setje van Beco (van
Beco-technic). Kost een stuk minder, goede
kwaliteit, ligt prettig in de hand en de bitjes
zijn uitwisselbaar met Bergeon.
Ontbreekt je nog een veertang(pincet). Zelf werk
ik het liefst met een 2SA . Belangrijk dat je hier
kiest voor 1 die niet magnetisch is. Op ebay kun
je hele goedkope demagnetiseer apparaatjes kopen
om je gereedschap te demagnetiseren. Ik heb met
name voor mijn veertangen er 1 van 6 dollar(incl.
verzendkosten) uit China. Op de 1 of andere manier
worden zelfs degene die niet magnetisch zouden
moeten worden toch magnetisch. Je merkt dit voiral
bij het werken met de incablok veertjes of hele
kleine visjes zoals je ze in dames uurwerkjes kan
tegenkomen. Op de rikketik vind je overigens vaak
dozen vol (gebruikte)dure veertangen die b.v. voor
een euro per stuk weggaan.
Om kasten te openen zou ik een frictie balletje
kopen. Meerendeel van de schroefdeksels krijg je
hier mee open. Voor de pers/klemkasten kom je al
een heel eind met geduld, voorzichtigheid en een
victorynox zakmes. Loepje met een
versterkingsfactor van 5x is onontbeerlijk. Ook
hier geldt werk je er niet uren mee achter
elkaar…hoeft dit ook geen hoofdprijs te kosten.
Gouden tip is om in de zijkanten van zo’n loepje 2
gaten te boren zodat lucht kan circuleren en de
loep niet beslaat. Altijd handeling nummer 1 als
ik een nieuwe loepe binnen krijg.
Het hoeft echt geen honderden euro’s aan
gereedschap te kosten om wat kleine dingetjes zelf
te doen.

Beco he?.. Hmmm (alt tab, google)…staat geen prijs bij… maar ze zien er mooi uit…

Gaatjes boren in de ZIJKANT( even voor Carpe Tempus ) is inderdaad een gouden greep… mijn eerste setje oogloupes had maar kleine gaatjes, die heb ik wat opgeboord, de Oogloupes die ik op de Rikketik kocht, hadden GEEN gaatjes…dus… meteen even de boor ter hand genomen… en gezorgd voor wat ventilatie

zo’n Frictiebal is denk ik ook een betere investering dan een goedkope kastopener… een bal maakt geen diepe krassen als je eens uitschiet…

Voor klikdeksels inderdaad… jij vertrouwt in dat geval ook op de Victorinox… every man should have one…

zouden we één van de belangrijkste dingen nog vergeten… Stolpje!.. ga desnoods naar de blokker, en koop een botervloot… maar zorg ervoor dat je de dingen stofvrij kan opbergen… alles wat er niet aan komt, hoeft er ook niet af…

menkepie Schreef:

Goed alternatief voor de peperdure Bergeon
schroevendraaiers is een setje van Beco (van
Beco-technic). Kost een stuk minder, goede
kwaliteit, ligt prettig in de hand en de bitjes
zijn uitwisselbaar met Bergeon.
Ontbreekt je nog een veertang(pincet). Zelf werk
ik het liefst met een 2SA . Belangrijk dat je hier
kiest voor 1 die niet magnetisch is. Op ebay kun
je hele goedkope demagnetiseer apparaatjes kopen
om je gereedschap te demagnetiseren. Ik heb met
name voor mijn veertangen er 1 van 6 dollar(incl.
verzendkosten) uit China. Op de 1 of andere manier
worden zelfs degene die niet magnetisch zouden
moeten worden toch magnetisch. Je merkt dit voiral
bij het werken met de incablok veertjes of hele
kleine visjes zoals je ze in dames uurwerkjes kan
tegenkomen. Op de rikketik vind je overigens vaak
dozen vol (gebruikte)dure veertangen die b.v. voor
een euro per stuk weggaan.
Om kasten te openen zou ik een frictie balletje
kopen. Meerendeel van de schroefdeksels krijg je
hier mee open. Voor de pers/klemkasten kom je al
een heel eind met geduld, voorzichtigheid en een
victorynox zakmes. Loepje met een
versterkingsfactor van 5x is onontbeerlijk. Ook
hier geldt werk je er niet uren mee achter
elkaar…hoeft dit ook geen hoofdprijs te kosten.
Gouden tip is om in de zijkanten van zo’n loepje 2
gaten te boren zodat lucht kan circuleren en de
loep niet beslaat. Altijd handeling nummer 1 als
ik een nieuwe loepe binnen krijg.
Het hoeft echt geen honderden euro’s aan
gereedschap te kosten om wat kleine dingetjes zelf
te doen.

ik heb nu n setje aan pinsetten v kunststof. weet niet of daar voor horloges narigheid kan zijn, maar ze worden iig niet magnetisch.

Hangt een beetje af van de kunststof… als het maar zo hard is dat het niet te snel slijt of afbrokkelt, waardoor je kunststofdeeltjes in je horloges achterlaat…

Carbon… hmm… moet kunnen… :slight_smile: