Horloge graveren

Als ik een horloge zou willen laten graveren, hoe en waar zou ik dat het beste kunnen laten doen? Het moet niet een klusje zijn dat iemand even tussendoor uit de losse hand doet…

En het gaat overigens om de onderkant van een Sinn 756 horloge, welke is getegimenteerd. Is dit dan uberhaupt wel aan te raden?

Dank,

Robert

Meeste juweliers hebben een graveerservice.

het enige wat ik je kan aanraden is het horloge niet te laten graveren.
Het brengt een behoorlijke waardevermindering met zich mee en volgens mij kan niemand zien wat er op de achterkant staat als je hem om je pos hebt. maak dan een leuk briefje met de tekst in de doos om te bewaren.

succes

Dat ligt er maar net aan wat je waarde noemt. Ik heb bij de geboorte van mijn twee dochters iedere keer een horloge aangeschaft en laten graveren ( tenminste: bij eentje moet dat nog…) Voor mij is het horloge daarmee juist veel meer waard geworden. En de economische waarde interesseert mij niet. De klokken worden niet verkocht en als papa het loodje legt, zijn ze voor mijn meiden.

Mick

5 likes

Mick Schreef:

Dat ligt er maar net aan wat je waarde noemt. Ik
heb bij de geboorte van mijn twee dochters iedere
keer een horloge aangeschaft en laten graveren (
tenminste: bij eentje moet dat nog…) Voor mij
is het horloge daarmee juist veel meer waard
geworden. En de economische waarde interesseert
mij niet. De klokken worden niet verkocht en als
papa het loodje legt, zijn ze voor mijn meiden.

Mick

(tu)

Zo hoort het. Als je een horloge niet verkoopt(en waarom zou je als hij je bevalt) en je laat hem graveren heeft dit een grote meerwaarde.

@anon63935552na. Je zal naar een horlogemaker moeten zoeken die horloges graveert die getegimenteerd zijn. En dit zal nog moeilijk worden denk ik omdat er heel weinig horloges zijn met een geharde kast. Maar als ik me niet vergis doet Sinn dit zelf ook. Dus lijkt het me het beste om eens bij HPN in DenHaag (dealer van Sinn) te informeren wat mogelijk is. Mischien dat zij hem kunnen opsturen voor je. Succes!

Volgens mij is de onderkant niet getegimenteerd maar is van gewoon nikkelvrij staal en kan gewoon gegraveerd worden. Hetzelfde als bij de Sinn 856/857. Kan het mis hebben hoor!!

Gewoon naar Sinn zelf gaan. Hebben ze de mooiste gravering voor een Sinn en heb je later ook geen gezeik met eventuele garantie.

Misschien een te simpele oplossing maar als je de onderkant van een horloge wilt laten graveren kan je toch kijken of je een tweede deksel kan bestellen.
mocht je dan om wat voor reden toch je horloge van de hand willen doen heb je altijd een niet gegraveerde deksel ter beschikking.

Ja kan wel maar dan moet je hem wel weer waterdicht laten maken als je die andere deksel er op wilt laten zetten.

En meestal staat er op de deksel het productienummer

Horloge gisteren besteld, inclusief gavure uit de Sinn fabriek. Dank voor de input!

Gr. Robert

Even een oud draadje opgepakt, ik ben ook op zoek naar een horlogemaker die een goede gravure kan zetten, het moet in deze stijl gebeuren. Wie kan dit (goed)?

Gr,

Vncnt

Het graveren kan op drie manieren:

Met een diamantstift. Dit kan op alle metalen, ook geharde metalen en RVS. Vrijwel iedere juwelier heeft hiervoor een Gravograph machine staan en is zo gebeurd. Let op: een goede graveur zal de letters niet zo maar in de kopieermachine schuiven maar zal de letters “spatieren” zodat er een goede optische en evenwichtige verdeling ontstaat.

Met een graveerfrees. In dit geval wordt de diamantstift vervangen door een motor met spindel en daarin een graveerfrees met één snijvlak. Dit kan niet in geharde metalen, wanneer een een frees van het materiaal Widia gebruikt wordt dan kan het wel (mits er koeling wordt toegepast) in RVS.

Een handgravure. Dit wordt gedaan met een graveerstift. Dit ambacht kan ook via verschillende juweliers worden uitbesteed. Dit is echt een unieke gravure en kost natuurlijk wat meer. Wordt helaas niet veel meer toegepast, mede omdat het niet kan in RVS en geharde metalen. Wel in goud en zilver.

Prachtig idee om een horloge te laten graveren met de namen van je kinderen.

Iedere goede juwelier die een horlogemaker in dienst heeft kan dat…Vanaf nu laat ik het horloge gelijk graveren waarom…, kan ik hem niet meer verkopen van de meeste horloge die vekocht zijn heb ik spijt…:frowning:

Hennie Schreef:

Iedere goede juwelier die een horlogemaker in
dienst heeft kan dat…Vanaf nu laat ik het horloge
gelijk graveren waarom…, kan ik hem niet meer
verkopen van de meeste horloge die vekocht zijn
heb ik spijt…:frowning:

Een horlogemaker graveert in de regel niet.

Maar inderdaad een goed alternatief om er voor te zorgen dat je je horloges niet weer te snel van de hand doet!

Je hebt graveren en graveren.

Het standaard werk met een Gravograph, computergraveringen, of echt handwerk zoals de graveur van Jaeger Lecoultre www.jcengraver.com

FreekNB Schreef:

Een handgravure. Dit wordt gedaan met een
graveerstift. Dit ambacht kan ook via
verschillende juweliers worden uitbesteed. Dit is
echt een unieke gravure en kost natuurlijk wat
meer. Wordt helaas niet veel meer toegepast, mede
omdat het niet kan in RVS en geharde metalen. Wel
in goud en zilver.

Ik heb dit toevalllig pas nagevraagd aan onze handgraveur en hij graveerd wel in staal.

cmejewellery Schreef:

FreekNB Schreef:

Een handgravure. Dit wordt gedaan met een
graveerstift. Dit ambacht kan ook via
verschillende juweliers worden uitbesteed. Dit
is
echt een unieke gravure en kost natuurlijk wat
meer. Wordt helaas niet veel meer toegepast,
mede
omdat het niet kan in RVS en geharde metalen.
Wel
in goud en zilver.

Ik heb dit toevalllig pas nagevraagd aan onze
handgraveur en hij graveerd wel in staal.

Wel in staal (=ijzer+koolstof) maar zeer waarschijnlijk niet in gehard staal en/of Roestvast staal.