Wel of niet je horloge hacken? (zo heet het nu eenmaal)
Ik check al mijn uurwerken met de Timegrapher.
Mijn nieuwe horloge liep heel mooi -0,3 sec per dag met de wijzerplaat recht omhoog.
Maar ik loop niet als een robot met mijn onderarm op 90gr van mijn lichaam en dan ook nog precies recht tov de lood lijn.
In werkelijkheid (ik draag links) zit mijn horloge eerder tussen de 25gr en 50 gr ten op zichte van de loodlijn op 90 graden.
Mijn pols is dus meer naar links (tegen de klok in) gedraaid bij het dragen.
De timegrapher gaf in deze stand -16sec/dag aan!
Ik ben niet bang voor techniek maar de kostprijs van dit horloge maakte mij wel iets nerveuzer dan anders.
Toch met een horlogemakers kit het uurwerk afgesteld op de draag wijze.
Nu is het verschil +3sec per week (168 uur) mits ik het horloge gedurende de nacht met de Crown onder leg en deze geheel opwindt.
Voor mij was het zeker waard om dit te doen maar wat zou jij doen?
A-Zelf.
B-Bij service beurt.
C-Niets, ik zet hem zelf op tijd.
Bij een goedkoper horloge doe ik het zelf soms, maar de duurdere (boven de 500€) laat ik het zitten en wacht ik wel af tot de onderhoudsbeurt of als het extreem is een extra bezoek aan een echte horlogemaker.
-16 seconden/dag zou ik ook te veel vinden en er dus (zelf) wat aan doen. Maar om wat voor een uurwerk ging het eigenlijk, want ik vind het verschil vrij groot? (Typische Seiko 7Sxx waarden. )
Precies, mijn SKX007 is ook wat grillig, aan de pols of in de horlogedoos -1 á -2 s/d. Maar als ik hem dan op de kop, dus op het glas leg, gaat hij naar +6 s/d.
Dus meestal laat ik hem een paar dagen normaal lopen en leg ik hem 1 nacht op de kop, dan staat hij de volgende dag weer een paar seconden voor.
Voor mij geen probleem om hem af te stellen maar of ik de moeite ervoor zou nemen ik wissel vaak genoeg dat een paar seconde per dag geen groot verschil oplevert.
Ik vond mijn SKX ook een draak om af te stellen, maar hij loopt nu vrijwel spot on. (En bij plat neerleggen +5.) Terwijl ik op de timegrapher dacht; ‘dat wordt helemaal niks!’
Een vast hand en een scherp oog is wel nodig! Maar ook een dosis lef en kennis van techniek.
Mooi om te zien dat dit bij een Horloge ook naar boven komt.
Was het -16 sec volgens de timegrapher of wanneer je hem de hele dag in die positie probeerde te houden?
Ik heb een hekel aan timegraphers. Ik heb er een van mijn hammi’s op gelegd die bij continu dragen +1 loopt. De timegrapher schiet alle kanten op en zou over alle posities gemiddeld op -8 s/d uitkomen. Beat error van > 1 ms! Bah. Daar gaat mijn euforische gevoel.
Klopt dus ook voor geen meter.
De meeste horloges draag ik te kort om mijn norm te overschijden, 0 in de min en 5 min in de plus op n maand draagtijd.
Mijn Monster beater begint die grens te overschrijden, maar die durf ik zelf wel af te regelen met trial en error. Heb nl geen timegraph, dus aftakeling telkens na n paar dagen kijken hoe t gaat.
Volgens mij is er maar een manier en dat is je eigen manier van dragen volgen en naar gelang de benodigde correctie een tikje + of -, net zo lang tot je tevreden bent. Op basis van een timegrapher geloof ik er niet in.
Er zitten 86400 seconden in een dag en je horloge zit er 16 seconden naast? Als je je arm ergens tussen de 25gr en 50 gr ten op zichte van de loodlijn op 90 graden houdt? (wat dat dan ook in moge houden)
Dat is een afwijking van minder dan, wat zal het zijn, geen zin meer om het precies uit te rekenen na een aantal biertjes, 0.2%?