Horloge hobby

Beste allemaal,

Zoals als iedereen weet ben ik met menig andere van jullie verknocht aan horloges. Ik kan makkelijk uren kijken naar bijvoorbeeld mijn PO.

Echter wil ik een stapje verder dan dit. Het kopen en genieten is wel heel mooi, maar ook zeer kostbaar.

Buitenom het verwisselen van mijn bandje van enkele horloges heb ik nog niks anders gesleuteld.

Dus de vraag aan jullie is, wat doen jullie nog meer met horloges? Horloges in elkaar zetten? etc…

Op deze manier probeer ik inspiratie te krijgen zodat ik mijn hobby kan uitbreiden :)!

Thanks!!

Ik ben net als jij, ik koop ze en geniet er van, en dat is het, vind ik zelf wel genoeg eigenlijk, zie het dan echt als een horloge tik/interesse, en niet echt een hobby :wink:

Ricosub Schreef:

Horloges in elkaar zetten?
etc…

Goedkope, dat wel. Gewoon een goedkoop Chinees klokje gekocht, uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. Was begonnen met een Hangzhou 9011 (incl. beetje modding van anker en zwanenhals fijnregulering), omdat het een een afgeleide is van de bekende Unitas/ETA 6497. Een lekker fors zakhorloge uurwerk met relatief grote onderdelen en relatief eenvoudig opgezet/zonder extra functies. Lekker basic.

Is dat moeilijk ? En waar kan ik deze horloges/gereedschappen halen?

Zou graag wat meer uit mijn hobby willen halen :)!

Ricosub Schreef:

Is dat moeilijk ? En waar kan ik deze
horloges/gereedschappen halen?

Zou graag wat meer uit mijn hobby willen halen :)!

Oh jee, mijn eerste tools zou ik niet aanbevelen. Maar het kan wel… het was zo een setje van eBay voor een paar euro. Ook te vinden voor een tientje op de Rikketik ofzo. Met sommige schroefjes deed ik er een 20 minuten over om em terug te krijgen. Kwam met name doordat de pincet gemagnetiseerd bleek te zijn en dat verdraaide stukje om het uurwerk op z’n plek te houden of dat schroefje bleek ‘plakken’.

Of het moeilijk is? Dat verschilt per persoon. Heb je slechte ogen of onwijs trillende handen, dan wordt dat nog een flinke uitdaging. Ook als je gemagnetiseerde tools hebt :wink: Maar anders is het een portie gezond verstand, flink wat vrije tijd en doorzettingsvermogen. En met gezond verstand bedoel ik goeie voorbereiding. Haal er een handleiding bij, schema’s, extra reserve uurwerkjes. Uurwerkje kost iets van een paar tientjes en erg handig om niet tegen een muur aan te lopen. Bij mij brak een minicuul ‘pootje’ van 1 van de radartjes af.

Voor de geïnteresseerden onder ons,dit kwam ik gisteren tegen


Ik weet niet of de prijs normaal is maar misschien heeft er iemand iets aan

Grtz,Flip

Leuk starterssetje :wink:

Maar nu serieus, goed gereedschap is erg duur, dus zoek eerst uit wat je echt nodig hebt en bouw langzaam op, maar wel goede kwaliteit. Deze verkoper op ebay heeft wel interessante spullen http://myworld.ebay.de/uhrmacher24_de/?_trksid=p4340.l2559

Er is al eens gesproken over een subforum techniek. Ik hoop dat dat er komt want ik ben ook beginner maar wel heel fanatiek bezig met horloge techniek. Van elkaar kan je leren.

Maar als het gaat om praktische vaardigheden en handige trucjes dat leer je het best door te kijken en na te doen.

Ik zal inderdaad is een bezoek brengen aan ebay :)!

Waar kan men de uurwerken kopen?

Welke loep heb ik nodig? De 5x of 10x?

Ricosub Schreef:

Waar kan men de uurwerken kopen?

eBay :wink:
Maar o.a. ook bij getat, manbushi, etc.

Welke loep heb ik nodig? De 5x of 10x?

Met mijn bril had ik geen loep gebruik gebruikt, dus het is niet perse noodzakelijk. Maar wel handig EN leuk om de onderdelen te bekijken.

Uurwerkmaken is een ambacht. Natuurlijk kan iedereen leren om een eenvoudig uurwerk uit elkaar te halen maar om het daadwerkelijk te onderhouden, te repareren, olie te geven en af te stellen is toch wel echt een vak dat je alleen leert door:

  • De techniek te leren kennen en begrijpen
  • De do’s en don’t s te kennen
  • De juiste gereedschappen
  • Heel veel doen

Zelf heb ik destijds een vierjarige MTS opleiding in Schoonhoven gedaan richting uurwerkmaken.

Oh, en goed gereedschap is kostbaar. Maar niets is vervelende dan werken met gemagnetiseerde pincetten of schroevendraaiers…

Hier een site voor het “echte” spul: http://www.ofrei.com/bergeon-tools.html

Dank! Kan ik zo alles kopen bij Otto? Of heb ik hier nog last van invoerrechten?

Thanks:)

Bij Otto last van Invoerheffing… Bij cousinsuk.com uit engeland niet, daar kan je ook alles kopen. Maar misschien ben je bij Otto incl. Invoerheffing goedkoper uit. In Nederland heb je ook nog een site. http://www.dehobbysite.nl/modelbouw-en-gereedschap-horloge-goudsmid-en-klokken-gereedschap-c-3022_67.html?osCsid=070789f1e38255ed1c6c58da38d1b989 daar kan je ook wel veel goed gereedschap kopen

TheWolf Schreef:

Uurwerkmaken is een ambacht. Natuurlijk kan
iedereen leren om een eenvoudig uurwerk uit elkaar
te halen maar om het daadwerkelijk te onderhouden,
te repareren, olie te geven en af te stellen is
toch wel echt een vak dat je alleen leert door:

  • De techniek te leren kennen en begrijpen
  • De do’s en don’t s te kennen
  • De juiste gereedschappen
  • Heel veel doen

Zelf heb ik destijds een vierjarige MTS opleiding
in Schoonhoven gedaan richting uurwerkmaken.

Oh, en goed gereedschap is kostbaar. Maar niets is
vervelende dan werken met gemagnetiseerde
pincetten of schroevendraaiers…

Hier een site voor het “echte” spul:
http://www.ofrei.com/bergeon-tools.html

Absoluut, het is niet dat je na het knutselen meteen een volwaardige horlogemaker bent (al waan je je dat misschien heel even ;)) Maar ik vind het wel een leuke aanvulling op de hobby om eens een uuwerkje van binnenuit te hebben gezien.

Misschien een lichtere stap zou modden kunnen zijn. Naast bandjes wisselen, kun je dan ook kijken naar wijzers, wijzerplaten, kast, etc. switchen. Met bijv. Casio en Seiko worden er hele leuke dingen mee gedaan.

Ik zal is een kijkje nemen op de sites :slight_smile:

Ja het modden Marnix?