Horloge in de zon

Niet doen.

1 like

Ik heb een horlogemaker horen zeggen dat het heel erg heet kan worden in een horlogekast die lang in de zon staat. Warmte kan niet weg. Dan is het mogelijk dat de olie zo dun wordt dat het gaat lopen en op plekken komt, waar het niet hoort. Dat was bij een horloge wat ik ooit bracht een keer het geval.

2 likes

Pie pan dial!:heart_eyes: Snap niet waarom ze dat hebben weggelaten…

1 like

:smiley:

Ik heb toevallig al twee keer een Amphibia gehad waarvan de wijzerplaat na een weekje zon totaal verkleurd was (van blauw naar een vreemd soort paars/bruin), maar normaal gesproken zou een Amphibia wel wat moeten kunnen hebben :wink:

Huh?jemig dat is snel, waar had je die gekocht en welke types zijn het?

Het is een paar jaar geleden en het ging om de standaard ā€˜case’, denk dat ik ze bij Meranom heb gekocht. Volgens mij waren er destijds wel meer klachten, maar zal vanavond eens kijken of ik er nog wat over kan vinden. Andere kleuren dan blauw gingen altijd goed bij mij…

Wel, na het lezen van dit topic, iets van mijn hand.
Ik heb ooit hierover iets geschreven in een andere topic, maar zal er iets over melden.
Als een horloge in de zon ligt, kan de temperatuur oplopen to meer dan 60 °Celsius.
Wat kan er dan gebeuren, wel de olie wordt heel dun en gaat weglopen uit de lagerstenen, conclusie smering is er niet meer, restant olie komt op plaatsen waar je dat niet wil. Bij afkoeling krijg je condens in het horloge. wijzers kunnen door de hitte verbuigen. als de temperatuur nog hoger oploopt, kunnen de paletten uit het anker ontsteld raken, doordat de schellac heet en zacht wordt en het ontsnapping rad de paletten uit hun positie wegdrukt, kunststof onderdelen verbuigen, protectie op de spoel van quartz uurwerken gaat smelten waardoor kortsluiting ontstaat. Willen jullie nog meer horen?
Wel, deze opsomming zal geloof ik wel voldoende zijn om voorzichtig om te gaan met de zon op het horloge.
Toen ik nog voor mijn werk in Saudi Arabiƫ woonde (in de jaren 70) heb ik om het eens uit te proberen in de woestijn een eitje gebakken op de motorkap van mijn auto, wel dat ging perfect. Dus de temperatuur in de zon kan ongelooflijk hoog oplopen.
Zelfs hier op het strand, heb ik wel eens gezien dat het horloge werd afgedaan en naast hun op de badhanddoek werd gelegd en daarna weer werd omgedaan en de zee ingedoken, wel, dat is dus het ergste foutje dat je kan maken.

6 likes

Je lichaam houdt zichzelf koel in de zon door zweet te verdampen. Zolang je je horloge om je pols houdt wordt dat mee gekoeld en wordt het nauwelijks warmer dan je pols.
Zodra je je horloge echter afdoet en in de zon neerlegt wordt hij niet meer gekoeld en kan de temperatuur enorm oplopen met hierboven beschreven gevolgen.

4 likes

Als ik in de felle zomerzon zit of met de auto rij draai ik altijd het horloge naar de binnenkant van de pols. Een horloge kan wel degelijk heel warm worden, zelf al heb je die om de pols.

Bij + 70 graden Celsius smelt schellak.
Nou en dan kunnen we wel raden wat er gebeurt.

Ja, als de lak niet meer schel is, maar slechts mat…

:man_shrugging: geen idee wat schellak is… :man_facepalming: sorry

Daar zitten vaak de stenen mee in het anker gelijmd.

Dus als die verschuiven of eruit donderen is het einde wedstrijd.

1 like

Mwah, beetje secondenlijm er tussen… vast niet de bedoeling. :smile:

1 like

Als je in Groningen bij Coolblue binnenstapt staat er op de deurmat: niet glanzend

:stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Toch zit ik hier nog wat over na te denken… Waarom gebruikt men niet iets anders, wat een hogere temperatuur aan kan? Is dat omdat materialen die bij lage temperaturen smelten, meestal ook wat zachter zijn en dus beter trillingen dempen.

Ja, een hele goede vraag eigenlijk :+1:
En ik weet niet echt een antwoord.
Maar schellak wordt van oudsher hiervoor gebruikt.

Wellicht zijn er hier echte uurwerktechneuten die dit nader kunnen toelichten.

2 likes

Hm, @vinwat misschien? Zijn er meer mensen die wat weten van afscheiding van de vrouwelijke lakschildluis (https://veganwiki.nl/a/Schellak).

Horlogedoos heeft geen glas en staat in mn dichte kledingkast… en de zon staat daar niet direct op. :white_check_mark:

Als ik zwem houd ik waterdichte horloges om :white_check_mark:

Als ik zwem en heb een niet waterdicht horloge, leg m ergens in een tas :white_check_mark:

Per ongeluk goed.

Een rubberen band vind het ook niet fijn in de zon.
Ik berg mijn horloges met de rubberen banden altijd op in mijn horloge box, lekker donker en gaan zo een stuk langer mee weet ik uit ervaring!