Is het slecht voor een horloge als het lang blootgesteld wordt aan de zon? Maakt het nog wat uit of het uurwerk quarts is of een automaat?
Beste is je horloge in een luchtdichte kluis bewaren dan blijft hij het langste goed!
Alle gekheid op een stokje… ja ook een horloge veroudert door zonlicht, zweet, zoet water, zout water…
Maar is ook een gebruiksvoorwerp, doe in het zonnetje lekker een simpele waterdichte quartz om, off een Vostok Amphibia en laat je kwetsbare vintage horloges een laadje!
Ja zeker, anders gebeurt er zo iets:
Vooral rolexen gaan slecht in de zon. Oppassen dus!
Op het terras doen ze het dan wel weer heel goed.
Als je hem om de pols laat blijft de temperatuur gelijk Of bijna gelijk aan de lichaam.
Maar leg hem niet op een tafel in de volle zon. Dan wordt die een stuk warmer…
Een horloge is gemaakt om gedragen te worden, dus tegen wat zonneschijn kan hij wel. Een ander verhaal is het natuurlijk als je op vakantie zou zijn in een land waar het 45/50 graden of hoger is en je hem een paar uur lang in de zon laat liggen, ik denk dat je uurwerk het dan iets minder leuk gaat vinden.
Gaaf
Als het bestand is tegen een maanwandeling, zal het ook wel gaan op een terrasje in de zon, nietwaar?
Haha, jazeker!!
Hoe kan dat? Zo’n Rolex is toch ijskoud? ️
Vandaar dat je hem in de schaduw houd
Ja, zag een tijdje terug op instagram een foto langskomen van een Explorer 1 214270 die te lang in de Australische zon had gelegen.
De dial was uitgaan zetten en heeft zo het horloge om zeep geholpen.
Ik heb mijn solar powered horloges achter t vensterbank. Maar met de felle zomer zon op komst, zet ik ze achter de lamellen.
Ben nl verhalen tegen gekomen v lui die hun horloge in de volle zomer zon hebben laten bakken, waardoor kunststof delen, zoals n chapterring zijn gaan smelten.
Om de pols zal t denk ik wel meevallen als je n beweeg je beweegt. Maar achter t raam of op een dashboard v je auto achterlaten lijkt me niet bepaald bevorderlijk voor n horloge.
Ik sluit me even aan bij deze vraag, maar dan iets gespecificeerder. Ja, een horloge draag je en dat doe je ook in de zon.
Maar naast het dragen? Ik heb een horlogedoos met glas. Die staat in de buurt van een raam. Een gedeelte van de dag schijnt de zon door dat raam en het glas op de doos op mijn horloges.
Het heeft me enigszins aan het denken gezet. Want:
Ik had jaren geleden een horloge van een merk dat niet meer bestaat, plakmerk zouden ze op het forum zeggen.
Toen dat stuk ging en ik het liet repareren werd de wijzerplaat vervangen en toen zag ik pas hoe erg die verkleurd was. Dat was een goedkoop horloge, quartz en de wijzerplaat was een dun plaatje. Maar toch: is het onverstandig om je horlogedoos op een plek te zetten waar de zon er soms recht op schijnt?
Zeker en met een beetje geluk gaan de inlay in de bezel en de wijzerplaat een beetje faden, krijgt je horloge een karaktervolle look van!