Horloge in NL kopen als je in China woont

Goedemiddag, mijn zusje woont in China en wil graag een horloge kopen voor haarzelf. Ze komt met kerst naar NL en is zich druk aan het oriënteren. Naast de ‘standaard korting’ bij een juwelier, kan zij volgens mij de NL btw terugvorderen. Hiermee kan zij volgens mij voor een aantrekkelijk prijs zichzelf een klok cadeau doen. Ze behoort volgens mij wel de klok aan te geven in China (aan haar de keuze of ze dat doet) Iemand ervaring? Zien we iets over het hoofd?

Volgens mij klopt alles wat je zegt. Wel is het zo dat niet alle winkels het btwvrij kopen faciliteren, dus even vooraf bellen kan lonen. Ook vraag ik me af of het voordel tov gewoon in China kopen voldoende zal zijn voor het extra papierwerk.

2 likes

De korting die zij hier krijgt, krijg je niet in China (verwacht ik). En zonder BTW is het verschil natuurlijk erg groot. Ik weet alleen niet hoe dit zou werken als zij op de duur weer een keer terug naar NL zou verhuizen. Ook kun je toch op Schiphol je belasting terugkrijgen?

BTW en inklaring kan je zo’n beetje tegen elkaar weg strepen.
Bovendien veel papierwerk.
Het horloge hier kopen en bij terugkeer gewoon dragen.
Doos, tags en papieren later nasturen met de post.

3 likes

Je kan misschien vatfree of globalblue gebruiken. Je kan dan bij de juwelier de korting krijgen en tevens een formulier invullen van een van deze bedrijven. Zij gaan dan voor jouw de btw teruggave regelen tegen een klein percentage. Je moet dan voordat je Nederland verlaat op Schiphol de bon laten stempelen bij de douane (hal 3 helemaal achterin) horloge moet je mogelijk laten zien. De bon geef je dan af bij globalblue of vatfree (balie is ernaast). Aantal weken later krijg je btw teruggestort op je rekening. Erg aantrekkelijk!!!

3 likes

Goede tips, heel bruikbaar. Ik laat jullie even weten hoe ze het heeft geregeld en welke klok het is geworden.

Yesss, we wanna know ~!

1 like

PM sent